Verstuivers verstopt, geen garantie, geen coulance ???

erikmoust

Nieuw lid
Onze Skoda uit jan 2011 is vorige week voor de 2e keer afgesleept. Dikke witte rookwolken op de autosnelweg en een hoop geratel. Afgesleept en naar de garage (Rotor Heerlen). Blijkt dat de verstuivers verstopt zijn (3 stuks, heeft deze auto er 3 of 4?).

Nu wordt de rekening opgemaakt en mogen we 1350 euro aftikken en dat terwijl de auto net terug is uit de garage voor de beurt (heeft 85000 gelopen) waarbij als extra de roetfilter vervangen is.

Voor een jonge diesel vind ik dit echt te gek voor woorden. Zulke enorme kosten voor onderdelen die makkelijk 200000 km mee moeten gaan.

Vanuit de garage geet men aan dat de importeur niets wil doen, de garage stelt ons in ieder geval nog een leen auto (kosteloos) ter beschikking maar het blijft toch een fors bedrag voor dit autootje...

Overweeg serieus om er afscheid van te nemen, al was het maar voor het 'milieu vriendelijke wegenbelasting tarief' ;)
 

micky

Forumguru
Als het gene wat jij in het onderwerp schrijft ook daadwerkelijk het probleem is geweest, dan is het logisch dat er geen garantie is, de verstopping komt door vervuiling (slechte brandstof tanken over een langere periode bijv.) en is dan dus geen fabrieksfout.
Een defecte verstuiver (kwam veel voor bij de pompverstuiver diesels van VAG) is een ander verhaal en dan zou je idd kunnen proberen de rechtsbijstand in te schakelen.
Veel mensen verwachten onterecht dat een auto na een APK of een grote beurt maanden lang niets mag/kan krijgen, maar dat is natuurlijk gewoon onzin en op zich niet iets waar de dealer wat aan kan doen, het is techniek en kan elk moment defect gaan en dat kunnen zie niet vooraf zien bij een beurt.
 

erikmoust

Nieuw lid
De eerste keer heeft de auto 3 weken in de garage gestaan (starte niet meer) omdat men het euvel niet kon vinden.

Nu dus de verstuivers , dat wordt als probleem aangegeven.
Wij tanken altijd shell of esso dus ik heb geen idee wat ik dan zou moeten tanken???
 

Octavia32

Forumguru
Zomaar een vraag had jij nog een EGR of was die al afgeblind. In mijn vorige O2 had ik ook een pompverstuiver en heb ik deze (EGR) dicht laten maken namelijk. Want roet kan er voor zorgen dat je verstuivers dicht kunnen slaan.. Daarna heb ik toen ik hem kocht bij 154000 zonder verstuiver problemen nog een 110000 erbij gereden. Zo'n EGR blijft toch wel een van de verschrikkelijkste onderdelen van een diesel.... Leuk voor pon en milieu maar minder leuk voor klant.
 

Cordoba

Forumguru
Wat Octavia32 aangeeft: de EGR als oorzaak, daar heb ik zo m'n twijfels over: de EGR gaat over hergebruikte inlaatlucht, de verstuivers gaat over het brandstofsysteem. (al kan met een slechte verbranding er natuurlijk wel een roetaanslag op de injectoren komen). Overigens is het rijden van korte stukjes met een diesel ook funest voor de motor, die dan nooit goed warm wordt. Korte stukjes rijden is voor geen enkele motor goed, maar een diesel is daar nog gevoeliger voor.

Gerenommeerde brandstofmerken zijn echt niet altijd goed (ik heb het niet eens over beter dan kleine merken), en behalve de kwaliteit van de brandstof die de tank van het tankstation in gaat, heb je ook nog de kwaliteit van de opslagtanks.

Tenslotte: de garage verschuilt zich achter Pon, maar juridisch is gewoon de garage verantwoordelijk voor de auto die ze hebben verkocht. Dat de garage geen tegemoetkoming in de kosten krijgt van Pon, is jammer voor de garage, maar dat is niet jouw zaak: dat moet Rotor met Pon uitvechten.
 

kansberg

Forumguru
@erikmoust : Kun je aangeven om welk type Skoda en motor het gaat en hoe je 'ritpatroon' er uit ziet...zijn het juist korte ritjes of juist langere ritten?
 
Bovenaan Onderaan