Stephan27
Actief lid
Ik zal even het verhaal uitleggen.
De wagen begon sinds kort in te houden en te stotteren bij het rijden. Bij optrekken (vooral rustig) rijden begon de motor in te houden vanaf 2000 toeren en zelfs terug te vallen in toeren.Zo erg zelfs dat ik de brug heb moeten oprijden op enkel koppel door opschakelen :-o. Natuurlijk stopte ik dan en keek even de motorkap... Je krijgt em simpelweg niet over de 3000toeren uit, en zo geraak je nergens met een benzine...
1x heeft bij het starten de benzine pomp een ratel gegeven, alle andere keren het leuke gezoem :-). De filter is vervangen op 154000 en was dit eigenlijk uit het oog verloren. Olie verversen doe ik altijd zelf maar grote zaken worden door een VW-gek hier in de buurt gedaan.... Bougies zijn nu een 20 000km oud.
Mijn rijsituatie;
Ik rijd ongeveer een kleine 500 km per week vooral stadsverkeer, ik tank euro 95 altijd bij Shell... Wat ik fout doe is dat ik de tank elke keer tot op reserve rijd(tank 1x per week).
Maar wat is dan de levensduur van zo een filter? Want de garage vond geen foutmeldingen, je zou toch denken dat hij dat zou aangeven 'probleem benzine' niet???
Nu Benzine filter is veranderd en hij doet het nog steeds, na wegrijden na ongeveer 5km en motor terug warm is gereden...
Nu hebben we hem opnieuw aan de pc gehangen en volgende meldingen kwamen boven;
- Lambdasonde intermittent
-Lambdasonde Error
-Nullastsensor Error.
Nu de garage denkt aan een paar zaken (reeds filters vervangen, alles nagekeken op lekken met remmenreiniger, deed niets.;
1) Lambdasonde stuk
2)kat vertopt of zit schuin. (hoorde overtijd wel een serieuse Kloenk onder de auto zonder dat ik heuvels nam)
3)LMM stuk
4)Bougies - Kabels
Nu hoe kan ik dit zelf testen? Ik wil geen 100e euro's uitgeven om te checken. Kan iemand me aub wat helpen? Welke stappen eerst vooraleers ik begin te vervangen.
1) Lambda eerst uitlezen?
2) Eens kloppen op de katalysator met een rubbere hamer (???)
Welke waarde moeten bepaalde zaken hebben, ik heb zelf een multimeter en eventueel een vvagcom ter beschikking. En heel belangrijk in welke volgorde???
Grtz en merci !
De wagen begon sinds kort in te houden en te stotteren bij het rijden. Bij optrekken (vooral rustig) rijden begon de motor in te houden vanaf 2000 toeren en zelfs terug te vallen in toeren.Zo erg zelfs dat ik de brug heb moeten oprijden op enkel koppel door opschakelen :-o. Natuurlijk stopte ik dan en keek even de motorkap... Je krijgt em simpelweg niet over de 3000toeren uit, en zo geraak je nergens met een benzine...
1x heeft bij het starten de benzine pomp een ratel gegeven, alle andere keren het leuke gezoem :-). De filter is vervangen op 154000 en was dit eigenlijk uit het oog verloren. Olie verversen doe ik altijd zelf maar grote zaken worden door een VW-gek hier in de buurt gedaan.... Bougies zijn nu een 20 000km oud.
Mijn rijsituatie;
Ik rijd ongeveer een kleine 500 km per week vooral stadsverkeer, ik tank euro 95 altijd bij Shell... Wat ik fout doe is dat ik de tank elke keer tot op reserve rijd(tank 1x per week).
Maar wat is dan de levensduur van zo een filter? Want de garage vond geen foutmeldingen, je zou toch denken dat hij dat zou aangeven 'probleem benzine' niet???
Nu Benzine filter is veranderd en hij doet het nog steeds, na wegrijden na ongeveer 5km en motor terug warm is gereden...
Nu hebben we hem opnieuw aan de pc gehangen en volgende meldingen kwamen boven;
- Lambdasonde intermittent
-Lambdasonde Error
-Nullastsensor Error.
Nu de garage denkt aan een paar zaken (reeds filters vervangen, alles nagekeken op lekken met remmenreiniger, deed niets.;
1) Lambdasonde stuk
2)kat vertopt of zit schuin. (hoorde overtijd wel een serieuse Kloenk onder de auto zonder dat ik heuvels nam)
3)LMM stuk
4)Bougies - Kabels
Nu hoe kan ik dit zelf testen? Ik wil geen 100e euro's uitgeven om te checken. Kan iemand me aub wat helpen? Welke stappen eerst vooraleers ik begin te vervangen.
1) Lambda eerst uitlezen?
2) Eens kloppen op de katalysator met een rubbere hamer (???)
Welke waarde moeten bepaalde zaken hebben, ik heb zelf een multimeter en eventueel een vvagcom ter beschikking. En heel belangrijk in welke volgorde???
Grtz en merci !
Laatst bewerkt: