Inhouden + stotteren Skoda AKL 1600Sr 1998

Stephan27

Actief lid
Ik zal even het verhaal uitleggen.

De wagen begon sinds kort in te houden en te stotteren bij het rijden. Bij optrekken (vooral rustig) rijden begon de motor in te houden vanaf 2000 toeren en zelfs terug te vallen in toeren.Zo erg zelfs dat ik de brug heb moeten oprijden op enkel koppel door opschakelen :-o. Natuurlijk stopte ik dan en keek even de motorkap... Je krijgt em simpelweg niet over de 3000toeren uit, en zo geraak je nergens met een benzine...

1x heeft bij het starten de benzine pomp een ratel gegeven, alle andere keren het leuke gezoem :-). De filter is vervangen op 154000 en was dit eigenlijk uit het oog verloren. Olie verversen doe ik altijd zelf maar grote zaken worden door een VW-gek hier in de buurt gedaan.... Bougies zijn nu een 20 000km oud.

Mijn rijsituatie;

Ik rijd ongeveer een kleine 500 km per week vooral stadsverkeer, ik tank euro 95 altijd bij Shell... Wat ik fout doe is dat ik de tank elke keer tot op reserve rijd(tank 1x per week).

Maar wat is dan de levensduur van zo een filter? Want de garage vond geen foutmeldingen, je zou toch denken dat hij dat zou aangeven 'probleem benzine' niet???
Nu Benzine filter is veranderd en hij doet het nog steeds, na wegrijden na ongeveer 5km en motor terug warm is gereden...

Nu hebben we hem opnieuw aan de pc gehangen en volgende meldingen kwamen boven;

- Lambdasonde intermittent
-Lambdasonde Error
-Nullastsensor Error.

Nu de garage denkt aan een paar zaken (reeds filters vervangen, alles nagekeken op lekken met remmenreiniger, deed niets.;

1) Lambdasonde stuk
2)kat vertopt of zit schuin. (hoorde overtijd wel een serieuse Kloenk onder de auto zonder dat ik heuvels nam)
3)LMM stuk
4)Bougies - Kabels

Nu hoe kan ik dit zelf testen? Ik wil geen 100e euro's uitgeven om te checken. Kan iemand me aub wat helpen? Welke stappen eerst vooraleers ik begin te vervangen.

1) Lambda eerst uitlezen?
2) Eens kloppen op de katalysator met een rubbere hamer (???)

Welke waarde moeten bepaalde zaken hebben, ik heb zelf een multimeter en eventueel een vvagcom ter beschikking. En heel belangrijk in welke volgorde???

Grtz en merci !
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
LMM kun je doormeten voor je gaat vervangen (meestal stekker loshalen, dan kun je 'm zo doormeten), dan even de weerstand meten en even uitzoeken wat de juiste waarde moet zijn bij jouw auto/motorcode. Is ie goed, hoef je niets te demonteren, en kan de stekker er weer op. (kapotte LMM geeft waarschijnlijk bij jouw auto nog geen foutcode, bij mijn '96-er Cordoba was juist één van de kenmerken van een kapotte LMM dat je motorstoringen had, maar geen foutcode). Overigens stekker LMM lostrekken en kijken hoe ie dan loopt, werkt bij sommige motoren ook.

Bougies kan, maar is na 20k wel snel (tenzij er een verkeerd type is gemonteerd). In elk geval kun je de bougies nalopen, en ook de kabels checken maar ook de bobine(s), en checken of er niet iets los zit, of veel vocht in bijv. kabels, of onder bougiedop.
 

Stephan27

Actief lid
Ok bedankt heren,

Ik heb zojuist eens geprobeerd om de toeren op 2000 te houden met mijn hand (voor extra gevoel). Lukt gewoon niet, als je hem even op hetzelfde toerental houdt, valt hij terug in toeren (de pedal klikt (schiet precies) dan even...

Zou dit geen geval Lambda kunnen zijn. Sowieso ga ik de LMM eens testen.
 

Antera

Donateur
Lambda sensor kan het zijn maar even meten of de draden juist zijn en zomaar de lambda vervangen.

Lees eens in de meetwaarde blokken of hij de lambda wel ziet en wat de waardes zijn
 

Antera

Donateur
Oftwel met VCDS eens naar de waardes kijken. dat kan de garage ook maar word vaak niet gedaan kijken of daar bijzondere gegevens zichtbaar worden
 

Stephan27

Actief lid
Vandaag nog eens aan de cagcom gehangen en volgende codes komen boven;

00537
00533
00525

Kheb deze op Gerritspeek ingegeven en kom wel tot een aantal oplossingen. Weet iemand trouwens hoe je je brandstofpomp kunt testen?

Grtz
 

Cordoba

Forumguru
De lambdasensor komt wel terug in alle foutcodes, maar dat wil niet zeggen dat het ook de echte oorzaak is. Of de kat en de verwarming daarvan doormeten, of de goedkopere mogelijke oorzaken eerst checken om die uit te sluiten.
 

Stephan27

Actief lid
Even de uitleg bij de foutcodes (moeten jullie niet beginnen te zoeken);

00537

Bovengrens overschreden ↔ (Upper Limit Exceeded)

Mogelijke verschijnselen:
Geen lambdaregeling
Motor loopt ruw
Motor slaat af

Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Lambdasensor(en) defect
Lambdacontrole / Lambdasensor(en) defect
Injector(en) defect / geblokkeerd
Regeling Brandstofdruk defect
Brandstofpomp defect
Brandstoftank leeg

Mogelijke oplossingen:
Check (meetwaardeblokken) / vervang Lambdacontrole en/of Lambdasensor(en)
Check / repareer de bedrading en aansluitingen van/naar Lambdasensor(en)
Check / maak schoon / vervang de injector(en)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regeling Brandstofdruk
Check (meetwaardeblokken / vervang de Brandstofpomp
Check of er brandstof in de tank zit

00533

Ondergrens niet bereikt ↔ (Lower Limit Exceeded)
Bovengrens overschreden ↔ (Upper Limit Exceeded)

Mogelijke verschijnselen:
Stationair toerental te laag
Verhoogd brandstofverbruik

Mogelijke oorzaken:
Er is een luchtlek tussen de Luchtmassameter en de motor
Luchtfilter vuil
Gasklephuis vuil / defect
Klep luchtregeling stationair toerental (N71) zit klem / is defect
Bedradingen en/of aansluitingen van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71) defect
Brandstofinjector(en) defect
Brandstofpomp verstopt / defect
Luchtmassameter (G70) defect / vuil
Onjuiste werking van de EGR

Mogelijke oplossingen:
Check / repareer luchtlekken tussen de Luchtmassameter en de motor
Luchtfilter vervangen
Leer het Gasklephuis (opnieuw) in
Check / repareer aansluitingen en bedrading van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
Check (meetwaardeblokken) / maak schoon / vervang de Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
Check (meetwaardeblokken) de brandstofpomp
Check (meetwaardeblokken) de brandstofinjector(en)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Luchtmassameter (G70)
Check (meetwaardeblokken) de EGR werking

00525

Signaal te zwak ↔ (Signal too Low)

Mogelijke verschijnselen:
Emissies buiten de specificatie
Toegenomen brandstof verbruik
Uitlaatgassen zijn veel te rijk
Vervuilde bougies
Emissielampje brandt

Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
(G39) defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect

Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Check (meetwaardeblokken) / vervang (G39)
Check / repareer bedradingen en aansluitingen van/naar (G39)

Grtz
 

Joske

Forumguru
Ik blijf de lambdasensor toch verdenken hoor.. maar zoals Mark voorstelt, je zou eigenlijk eens rijdend moeten loggen en dan specifiek het brandstofmengsel, dat zal je normaal meer kunnen vertellen dan.
 

Stephan27

Actief lid
Gaat dit met zo een amateuristisch Vagcom. Ik heb geen die aan de laptop hangt. Enkel een klein app voor auto's VAG tot 2003
 

Joske

Forumguru
er zit nog iemand in Hasselt met Vagcom maar kan even niet meer op zijn forumnaam komen :pieker:

rijdt een S2 en heeft een scherpschuttersoog als avatar :D
 

Stephan27

Actief lid
Hoi iedereen, er is weer wat tijd overgegaan en de Skoda heeft zich hersteld. Ik heb de laatste hem nog eens aan de Vagcom gehangen, de fouten gewist. Ben zo blijven rondrijden en tank tegenwoordig enkel nog V-power. heb even de 200km/u geklokt, dan 150km/u dan weer 180km/u en zo even blijven rijden op de autostraten en voor de rest hem een beetje laten werken (wel moet goede opgewamrde motor).

Nu 2 weken later, geen foutcodes, geen problemen meer. Het enige is dat hij (als hij bijna op reserve komt) behoorlijk naar benzine begint te stinken. Vooral bij stationair draaien. Volgens een collega zou dit kunnen komen door een lek in het uitlaatsysteem voor de kat. Maar ik laat het even zo, hij rijdt goed en meer wens ik niet !

iedereen THANKS voor alle hulp en plannen :D
 
Bovenaan Onderaan