Rollenbank meting vraag

Hetzer

Forumguru
Zomaar iets wat ik me afvraag,
Bij mijn tuning is er uiteindelijk een piekmeting van 236 nm bij 2700 toeren en 137 pk bij 5500 toeren gemeten bij vagtechniek.
Meting is uitgevoerd op euro 95 met een paar liter bioethanol.
NU is mijn vraag, heb ik nu altijd bij 2700 toeren rond de 235 nm en altijd rond de 135ps bij 5500 toeren? ? Of is dit alleen bij vol gas in een bepaalde versnelling, ik hoorde bij de laatste meeting dat het ook nog wel eens kan liggen in welke versnelling je rijd of meet...
Ik was bij de tuning vergeten om te vragen in wat voor versnelling, de meting is uitgevoerd
Wie kan mij hier wat duidelijkheid in verschaffen :lezen::)
 

CDK

Forumguru
ik verwacht dat jouw auto in 3 gerold is gezien het vermogen, het zou idd zo moeten zijn dat in welke versnelling je ook rijd, je bij volgas bij 2700rpm je max koppel hebt en 135pk bij 5500rpm in jouw geval.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Het vermogen is alleen in volgas. Dan heb je namelijk je maximaal vermogen in die versnelling . Op de bank doen ze dat ook continu volgas in een bepaalde versnelling. Volgens mij als je een andere versnelling pakt dat vanwege de vrsnellingsbak verhoudingen het vermogen dan anders op de weg gezet word. De pks zijn wel hetzelfde alleen koppel zal anders zijn

Denk dat @Raceeend dat wel kan verduidelijken
 

Cordoba

Forumguru
Je hoeft niet in iedere versnelling hetzelfde vermogen en hetzelfde koppel te hebben. Met name bij de lage versnellingen wordt dit soms beperkt om overmatige wielspin te voorkomen. Als er geen speciale aanpassing is gedaan voor lage versnellingen/snelheden, kun je er vanuit gaan dat het maximaal beschikbare koppel en vermogen in de verschillende versnellingen gelijk is (alleen verschillen in het aandrijfverlies in de verschillende versnellingen kan iets verschil in beschikbaar vermogen veroorzaken, maar in de praktijk is dit gewoon gelijk).

Het gemeten koppel en vermogen is gecorrigeerd naar standaard omstandigheden: dat betekent dat je bij bijvoorbeeld lagere temperatuur of hogere luchtdruk wat meer vermogen ter beschikking hebt dan gemeten. Het gemeten koppel en vermogen bij een bepaald toerental is het maximum, dus bij volgas, bij minder gasgeven heb je dus minder vermogen/koppel.
 

Noord26

Forumguru
Je motor levert een bepaald koppel wat gevraagd wordt. De grafiek van je vermogen is gekoppeld aan een bepaalde versnelling; aangezien vermogen = koppel x toerental. En het toerental wordt bepaald door welke versnelling je meet.
 

Race Eend

Forumguru
In elke versnelling zal je vermogen hetzelfde zijn, echter de 1 en 2 kan soms zo kort zijn dat je dan het vermogen niet kunt halen (omdat je turbodruk dan niet gehaald wordt, de meting is te kort), zou je hem statisch (geremd per toerental) meten dan zou je vermogen in de 2 ook wel maximaal worden.

Nu heb je in de laagste versnelling snel wielspin en als je meting zo kort is kun je ook weinig zeggen van het koppelverloop. Daarom meet je hem meestal in de 3-4 (of bij een 8 bak in 5e versnelling).
Hoe hoger de versnelling hoe eerder je het maximale koppel bereikt (turbo krijgt dan meer tijd om op te spoelen vanuit lage toeren en zal bij een lager toerental dus al meer druk draaien).
Echter hoe langer de meting duurt en hoe hoger de snelheid is, hoe heter de motor wordt en uiteindelijk zullen de resultaten dan wat lager uitvallen. (als je eindsnelheid 220kph is en je koeling maar 140kph kan koelen, dan zal je meting negatief uitvallen tov de situatie op de autobahn (zeker als je 2-3 metingen achter elkaar doet).
 

Hetzer

Forumguru
helder verhaal, maximale koppel is dus alleen bij vol gas geven, als ik gewoon rustig met constant snelheid met nauwelijks gasgeven op de snelweg in zijn 5 rijd, gebruik je dus niet het maximale koppel.
Maar bij het opnieuw in drukken van het gaspedaal, kun je dus wel weer gebruik maken van het koppel wat aanwezig is :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan