Speling bij sturen nieuwe auto?

Dnet

Senior Member
Ok, probleem gevaltje, totaal niet Skoda, maar misschien heeft iemand een goed idee.

Betreft een K I A c'eed van intussen 11 maanden oud. Na de auto 3 maanden in bezit te hebben, begonnen we wat problemen te hebben met het sturen. Lastig te omschrijven, de feeling met de weg leek langzaam te verdwijnen. Een draai aan het stuur leek vertraagd te zijn, en ook niet 100% onder controle te zijn. Zelf rij ik misschien 1x a 2x per maand in de auto, en elke keer is het bijna schrikken hoe het voelt.

Dealer meld dat dit gewoon wennen is, omdat het elektrische stuur bekrachtiging is. OK, maar het gevoel wordt steeds erger.. Dus na veel aandringen, nog een testrit gemaakt met een demo auto. Hierin is dit toch echt niet te merken... Maar dealer geeft niet thuis, zij merken niks. Auto toch onderzocht, en nadat we de auto terug krijgen lijkt het iets beter, terwijl er zogenaamd niks is aangepast..... Vreemd?

Probleem wordt weer erger, dan maar weer naar de dealer en de importeur aanschrijven, na een aantal keer contact te hebben gaan ze de stuurkolom verwisselen. Eindelijk actie, en het blijkt te werken. Auto stuurt weer als van oud. Daarna ermee op vakantie gegaan, 3000 km ermee gereden, waarvan ik denk ik 2000, niks gemerkt, werkt allemaal perfect.

Nu zijn we 2 maanden verder, ik rij toevallig weer in de auto, en na nog 5 meter is het me duidelijk: het is weer bagger aan het worden... Intussen aan het twijfelen geslagen of het niet gewoon ons vertrouwen in de auto is.

Toevallig enkele maanden geleden een gesprek gehad met de eigenaar van een witte garage, en hoewel hij geen onderhoud mag uitvoeren, gaf hij destijds al aan wel een keer te willen kijken. Daar is hij deze week geweest, en ze merken wel "iets" maar het moeilijk vast te pinnen is waar het zit. Een dergelijk nieuwe auto met veel computer techniek komt daar minder langs, en een merk als dit is al helemaal zeldzaam, vanwege de 7 jaar garantie. Ze konden wel zeggen dat de stuurkolom er waarschijnlijk niks mee te maken heeft, en het beste misschien een andere dealer konden proberen...

Met andere woorden, vrij lastig allemaal. Iemand misschien iets vergelijkbaars meegemaakt?
 

Noord26

Forumguru
Wellicht iets met de aansturing van de stuurbekrachtiging? Als dat elektronisch geregeld wordt kan het aan de aansturing liggen of de sensor die geen correcte waardes doorgeeft aan de electronica? Neem aan dat ze dat bij een dealer uit kunnen lezen of die ontvangen en uitsturende waardes kloppen?
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk ook eerder aan de aansturing van de besturing bv via de stuurbekrachtiging. Net of deze niet helemaal goed afgesteld is.

Ik neem aan dat je alle verdere voor de hand liggende oorzaken al uitgesloten hebt? Een (goede!!) uitlijner bezocht, banden+spanning in orde, etc?
 

Dnet

Senior Member
Banden de spanning ook al meerdere malen geprobeerd... Handleiding zegt 2.2 bar, sticker op de binnendeur zegt 2.5 bar, internet raad 2.4 bar aan.... Harder is wel beter, maar lang niet goed genoeg... Ook zowel de winterbanden als de zomerbanden vertonen het probleem...

Het vreemdste voor mij is dat het gelijkdelijk gaat, dus ik zou niet verwachten dat de software het probleem is. Iets wat een paar jaar geleden bij de Sportage het probleem is geweest, een software update verhielp daar het probleem... Mijn gevoel zegt ook een sensor die vies wordt in de loop der tijd... Maar ja, ik neem toch aan dat ze dat bij de dealer ook proberen voordat ze een hele stuurkolom vervangen.
 

Blackokkie2

Forumguru
De Cee'd van mijn ouders is nu een paar maand oud, heb ze er nog niet over horen klagen. Wel stuurt de Cee'd veel lichter dan mijn Octavia.
 

Dnet

Senior Member
Is het de station of de hatchback? De geteste auto's waren allebei station's en zelf hebben de hatchback...
 

Dnet

Senior Member
Ok, scheelt dat het dan toch exemplarisch is.

Ik zou ze er niet van vertellen, zodra je er op gaat letten merk je het alleen maar meer... Dat wil ik ze niet aan doen ;)
 

Dnet

Senior Member
Hiervoor hebben we 6 jaar een Rio gehad, ook nooit echt wat mee. De enige keer dat er we er stil mee stonden was toen de garage bij het verwisselen van een lampje de slang van de stuurbekrachtiging op de distributie riem had gelegd :rolleyes:

Toch maar eens een andere dealer proberen inderdaad, hopelijk levert dat wat op.
 

Dnet

Senior Member
Goed, we zijn weer wat verder... Na wat aandringen hebben we precies dezelfde auto in dezelfde uitvoering nog een keer kunnen proefrijden, alleen dan hagel nieuw... Wat blijkt, deze stuurt precies hetzelfde, met andere woorden, het is een product eigenschap... Meeste mensen zullen er waarschijnlijk niet mee zitten? :banghead:

Het probleem lijkt zich op dit moment vooral in de zwaarte van de bekrachtiging te zitten, de auto heeft 3 standen: "Comfort", "Normal" en "Sport". Waarbij comfort echt te los is, je draait het stuurt alsof de wielen geen contact maken met het wegdek, zwaar onhandig in snelheden boven de 30 km per uur.
"Normal" is een stuk zwaarder, en is eigenlijk onder 50 km per uur best prima, maar daarboven merk je een soort "adaptieve" aanpassing waarna het ineens een stuk zwaarder sturen is, totaal niet comfortabel, zodra je op de snelweg gaat wordt het alleen maar zwaarder, en vooral de overgangen maakt het erg vervelend. Tevens voelt het zwaardere sturen heel erg kunstmatig aan. Dat brengt me eigenlijk bij de laatste stand "Sport", deze lijkt het adaptieve stuk niet of minder hebben, maar is van zich zelf een stuk zwaarder, voor mij prima, maar mijn vriendin vind dit gewoon te zwaar..

Dus zijn we aan het denken gegaan naar andere oplossingen. In eerst instantie dacht ik aan bijvoorbeeld verlaging, om zo wat meer feeling met de weg te creëren? Anderzijds denk ik dat het te weinig invloed heeft op de standen.

Een andere oplossing zou misschien te vinden zijn in soort een VCDS oplossing zoals @Antera doet voor VAG? Voor Hyundai/Kia zou dit HiCOM moeten zijn... Iemand daar ervaring mee? Misschien is er iets te tweaken aan de stuur-bekrachtigings standen?
 

Antera

Donateur
Zoals je zelf al aangeeft zijn de 3 standen die aanwezig zijn met auto's met en drive mode knop en kunnen we aanzetten met VCDS als je geen mode knop hebt. Dat zijn dan ook de enigste mogelijkheden die je instelbaar hebt omtrend de stuurbekrachtiging. De auto verlagen veranderd niet direkt het voelbare stuurgedrag maar de auto helt minder over is minder vatbaar voor de wind enz waardoor de auto ook stabieler is en beter rijd.

Speling zit er nergens op er zit een soort van reactietijd(snelheid van de stuurpomp) en die pas je als het ware aan met VCDS of met de Mode knop en de rest is dan snelheid geregeld.

Ik verwacht niet dat er nog veel te tweaken is maar dan zal ik de volgende keer eens neuzen in een O3 of ik nog wat tegen ga komen omtrend andere instellingen, maar verwacht dat de instelbare standen vaste gegevens zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Dnet

Dnet

Senior Member
Ik verwacht niet dat er nog veel te tweaken is maar dan zal ik de volgende keer eens neuzen in een O3 of ik nog wat tegen ga komen omtrend andere instellingen, maar verwacht dat de instelbare standen vaste gegevens zijn

Bedankt voor het meedenken, maar mijn probleem betreft een KIA, vandaar de vraag naar HiCOM expertise, had klein beetje de hoop dat je daar toevallig ook ervaring mee had :). Met de Skoda nergens last van :D.
 

Antera

Donateur
Duidelijk. Helaas is er niks zo mooi kwa programma als VCDS & VCP wat oa ik en @ertromp gebruiken. heb voor gein de kabels eens geprikt in een niet VAG auto maar dan kan je er helaas echt helemaal niks mee. ( Vreemde taal van de auto denk ik)
 
Bovenaan Onderaan