Roomster 1.4i

pansaebr

Actief lid
Ik heb intresse in een Roomster 1.4i wat mag ik hiervan verwachten kwestie perfomantie en verbruik , mijn huidig wagen is een felicia 1.3 combi met een gemiddeld verbruik van 1/13 tot 1/14.
De wagen in kwestie is van 2007 en ambient versie kmstand 140000km.
voor zover dat ik heb teruggevonden zou hier een motor met motorcode BXW liggen ( 1.4 16kleppen ).
Is dit een probleemloze motor ik vind er direct niks over terug wel problemen wanneer er Gas op zit maar dit is niet het geval bij het exemplaar dat ik op het oog heb.

groeten
Bruno
 

EdK

Forumguru
Heb een 4 jaar terug een zelfde RoomsteR gehad voor een vier jaren en naar volle tevredenheid.
Het blok is geen snelheidsmonster maar in combinatie met de RR is het ook geen straf en komt hij gewoon mee in al het verkeer.
En als jij vanuit een Felicia komt dan zal het motorisch gezien een verbetering zijn en dan hebben we het nog niet over de verdere luxe die je erbij koopt.

Tsja zou zo en zo een proefrit aanvragen en even lekker een ritje maken op snelweg, binnenwegen en bebouwde kom en ervaren hoe dit bevalt.
Haal ook eens de 3 achterstoelen eruit en ervaar wat je voor ruimte dan hebt....
En vraag het onderhoudsboekje op bij de dealer en kijk eens even of de onderhoudsbeurten allemaal kloppen en dus gedaan zijn , incl een nieuwe distributiesnaar...

Gooi de motorklep eens open en kijk of je nergens rond het blok lekkages ziet van olie en zo wel kaart dit aan met de dealer.

En tsja uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het een fijne wagen is om mee te rijden.
Mbt het uiterlijk, ja je vind hem mooi of je vind hem spuuglelijk maar in beide gevallen moet je beamen dat hij multifunctioneel is ...
 

ertromp

Forumguru
En niet alleen motorisch ga je er op vooruit maar ook de veiligheids voorzieningen zoals ESP op de RR zijn natuurlijk perfect. Op veiligheidsgebied ga je er mijlenver op vooruit
 

EdZ

Donateur
De 1.4 kan behoorlijk goed meekomen en het verbruik was bij mij gemiddeld 1:13 (veel stadsverkeer). Op de lange stukken uiteraard zuiniger. Reken op 6,5 lr/100km bij 120 km/u. Met de opmerking dat ik best wel stevig rij.

Wel is het zo dat als je in bergachtig gebied rijd, de trekkracht matig is. Kom je bij een stevige heuvel achter een vrachtwagen terecht dan zul je moeten wachten tot je boven bent, maar dan praat ik wel over heuvels in zuid Duitsland.

Ik heb 'm 3 weken terug mede om die reden vervangen voor een jongere met een 1.2 77kw. "Mede", want ik wilde wat jonger. De auto zelf is in mijn ogen vreselijk ondergewaardeerd. Het deed een beetje zeer om 'm in te ruilen en het is al wat jaren en auto's geleden dat ik dat had.

Kijk even wanneer de distributieriem is vervangen. Dat zou tussen de 90.000 en 120.000 (of na 6 jaar) uiterlijk moeten zijn gebeurd.

De motor moet wel af en toe goed op temperatuur komen. Op een gegeven moment wilde hij na al die korte ritjes niet meer goed starten. Een keer een stevige rijksweg-rit en daarna geen last meer gehad.

Edit: die jij op het oog hebt is niet van mij geweest, ik had maar 103.000 km weg :-)
 
Bovenaan Onderaan