De nieuwe Seat Leon ST

ertromp

Forumguru
ik vind de Leon ST niet mooi, als HB is die wel leuk voor de jongeren onder ons, speels autootje, maar mocht kiezen en heb Octavia gekozen, zoals minimaal 85% bij ons op de zaak. Vond hem krap overkomen van binnen, opgesloten zeg maar.
Nou zet mij met m'n 46 jaar maar in een Leon Cupra hoor. tegen de tijd dat ik dan 70 ben kan ik altijd weer naar Skoda overstappen :D Het is maar net hoe jong je jezelf voelt! Een model spreekt je aan of niet maar om er nu een leeftijdsplaatje aan te hangen :D
 

LT83

Forumguru
Vandaag even met mijn vader bij de Seat dealer geweest.
Hij is in de markt voor een Leon van een jaartje oud ongeveer. Wat mij opvalt is dat het interieur wel erg grijs is en toch nog net een tandje minder is dan een vergelijkbare Octavia qua kwaliteit. Ik zou persoonlijk (en dat heb ik dan ook geadviseerd) altijd voor een FR-line gaan omdat daar nog wat kleuraccenten in het intereur zitten.

@sitechris Trouwens ook nog even in de Cupra gezeten, die heeft op mij een goede indruk achtergelaten.
Was een door ABT onder handen genomen demo met 366 pk zei de verkoper. Had bijna de sleutels gevraagd..;)
 

sitechris

Donateur
Ik ga eens heel subjectief en heel generalistisch cijfers geven

Kwaliteit interieur
Leon: 6,5
Octavia: 7+
Golf: 8-

Rijdersauto
Octavia 6,5
Golf 7
Leon 8

Als ik moet kiezen tussen kwaliteit interieur en de fijnst sturende auto, dan kies ik altijd voor het laatste. En het is niet zo dat het interieur van de Leon slecht is. Het is een enorme verbetering in vergelijking met de voorganger.
 

Cordoba

Forumguru
Trouwens ook nog even in de Cupra gezeten, die heeft op mij een goede indruk achtergelaten.
Was een door ABT onder handen genomen demo met 366 pk zei de verkoper. Had bijna de sleutels gevraagd..;)

Gezien de reputatie van ABT zullen dat wel geen pk's, maar papieren 'tijgers' geweest zijn. Dat verklaart dan ook direct dat bij iedere volgende meting er flink wat paarden ontbreken: die zijn opgegeten door de 'papieren tijgers'.

[serious mode on] ik ben bang dat 266 pk dichter bij de waarheid zit, en over het toerenbereik waar bij benadering het max. vermogen beschikbaar is, zal ik het maar niet hebben. Ik heb geen cijfers van dit geval, maar iets teveel uitdraaien van ABT-getunede auto's gezien, om ook maar enige waarde de claims te hangen. [standard mode on]
 

LT83

Forumguru
ABT heeft ook best aardige tuningfiles gemaakt, al blijft het dan meestal redelijk safe en is er nog wel wat meer uit te halen
Alleen is het niet standaard op een hoog niveau en zit er ook extreme rotzooi tussen zoals bijvoorbeeld de leon310.
 

LT83

Forumguru
Ik ga eens heel subjectief en heel generalistisch cijfers geven

Kwaliteit interieur
Leon: 6,5
Octavia: 7+
Golf: 8-



Rijdersauto
Octavia 6,5
Golf 7
Leon 8

Als ik moet kiezen tussen kwaliteit interieur en de fijnst sturende auto, dan kies ik altijd voor het laatste. En het is niet zo dat het interieur van de Leon slecht is. Het is een enorme verbetering in vergelijking met de voorganger.

Die rijderscijfers zijn natuurlijk lastig te vergelijken. Heb je bijvoorbeeld een 1.4 tsi in alle auto's gereden?
Denk dat er dan weinig verschil is zit, misschien wat kleine nuances.
Seat zet de Cupra weer anders in de markt als VW de GTI en Skoda de RS, daarin ben ik het wel met je eens.
 

emilio3333

Forumguru
In de meest verkochte uitvoering de 1.6 TDI is door diverse bladen al geroepen dat deze veel meer tot zijn recht komt in de Leon. Minder brommerig en gewoonweg aangenamer. Ondanks dat het blok hetzelfde is deze toch beter van karakter dan in de Octavia(puur software natuurlijk).

Voor mij toch de belangrijkste eigenschap naast het stuurgedrag wat ook al beter is dan de Octavia.
Dan maar een 7- interieur i.p.v een 7+ wat de Octavia heeft.
Ik vind het hoogwaardig genoeg en geniet van elke bocht.:D
 

sitechris

Donateur
Die rijderscijfers zijn natuurlijk lastig te vergelijken. Heb je bijvoorbeeld een 1.4 tsi in alle auto's gereden?
Denk dat er dan weinig verschil is zit, misschien wat kleine nuances.
Seat zet de Cupra weer anders in de markt als VW de GTI en Skoda de RS, daarin ben ik het wel met je eens.

Nuanceverschillen zitten hem in onderstel en besturing. Een Leon is wat sportiever, een Golf en Octavia weer wat comfortabeler. Kwestie van persoonlijke smaak welke je uiteindelijk neemt. Veel verschilt het natuurlijk niet. Zelfde geldt voor het uiterlijk. Persoonlijk vind ik de Leon HB en Octavia SW (zeker de RS!) de mooiste van het stel.

Wat betreft de Cupra. De verschillen met een GTI Performance zijn echt klein. Qua rijden voelt dit als dezelfde auto. Beide allrounders.
 

sitechris

Donateur
Dan moet je denkik wel richting de 370-380 kunnen niet?

Wellicht wel ja. Maar dat hangt ook af van het kraken van de ECU. En ik wil geen compromissen als het gaat om betrouwbaarheid. Dus als het verstandiger is om eea wat terug te draaien dan doe ik dat. Maar het zou wel cool zijn ja!
 
Bovenaan Onderaan