Laat het schakel advies links liggen!!!
Rechts mag ook!!!
Ik heb zelf de nodige ellende ondervonden door in het verleden vaak met een te laag toerental te rijden.
Het nieuwe rijden noemen ze dat om zo brandstof kosten te besparen. Maar de kosten die je later op je bordje krijgt zijn vele malen hoger!
Deze ervaring was met mijn Opel Astra H 1.3 CDTI 90pk diesel.
Bij 165.000 km ging de EGR klep kapot, een harde knal, hoop zwarte rook en een motor die in koude toestand niet meer stationair bleef draaien, kan gebeuren zou je zeggen?
15.000 km later vloog de turbo eruit en toen zijn ze verder gaan zoeken waardoor dit zo snel achter elkaar kon gebeuren.
Bleek dat het uitlaatspruitstuk dicht geroet / verstopt zat omdat ik altijd in de 6e versnelling op de snelweg reed.
Moet toch kunnen, want het zit er niet voor niets op!
Helaas vertelde de monteur mij dat het beter was in NL niet de 6e versnelling te gebruiken omdat bij, toen nog Max. 120 km p/u, het toerental te laag was en er dan veel roetafzetting in de motor kwam.
Met mijn volgende Astra H 1.7 CDTI 110pk diesel, gebruikte ik alleen de 6e versnelling in Duitsland en heb ik geen problemen meer gehad met EGR kleppen of turbo's.
En met deze auto heb ik 180.000 km gereden zonder problemen.
En dan het verbruik met de Astra:
Neem een rit van de Moerdijk naar Bergen op Zoom.
Het verbruik vlg. de BC was met 120 km hoger in de 6e versnelling dan in de 5e versnelling.