1.6 TDI Greenline O2 combi schakeladvies

Wat vinden jullie van het schakeladvies op het display van de auto? Hij geeft vrij snel aan dat je naar de 4e versnelling kan (bij 45 km/h ongeveer) maar dan draait de motor rond de 1100 toeren en dan hoor ik een flinke brom door de auto. Is dit "normaal"?
 

Joske

Forumguru
Hier lopen al redelijk wat topics over her en der, maar "normaal" is het niet, aleja.. :)

Als je blindelings het schakeladvies gaat opvolgen, dat er alleen maar gekomen is voor de milieunormen, dan kan je motor meer gaan roeten binnenin.

Je geeft het zelf al aan: "brommen", maw de motor vindt het niet prettig om zo laag in toeren te rijden. Je kan bij constante snelheid gerust wel in een hogere versnelling rijden maar het is toch aan te raden bij belasten van de motor (inhaalmanoeuvre) een tandje terug te schakelen zodoende wat meer toeren te maken, dat zal ie vast prettiger vinden ;)

Af en toe een keertje met warme motor flink toeren maken is bevorderlijk voor de motor.
 

Joske

Forumguru
dat boeit hen niet.. CO2 - norm halen ten kostte van alles, dat idee krijg je op den duur wel.
 

ertromp

Forumguru
Niet volgen dat schakeladvies. Af en toe lekker in de toeren of het nu een TDI of TSI is. Vervuiling ligt op de loer met dat nieuwe rijden en de gevolgschades van dien kunnen echt kostbaar zijn
 

kansberg

Forumguru
Een 'standaard' 1.6 TDI is ontzettend 'chagrijnig' onder de 1500 tpm. Dus mijd dit gebied, slecht voor de motor, voor je humeur en de auto is per definitie al erg zuinig, dus of je nu 1 : 21,8 rijdt, of 1 : 21,3.....
Mijn 1.6 TDI is inmiddels gechiptuned en is er wat vrolijker door geworden in het lage toerengebied, toch laat ik hem nooit zakken onder de 1400 tpm omdat ik het idee heb de diverse onderdelen er te zwaar mee te belasten.
 

AndreM

Forumguru
Laat het schakel advies links liggen!!! :stop: Rechts mag ook!!!

Ik heb zelf de nodige ellende ondervonden door in het verleden vaak met een te laag toerental te rijden. Het nieuwe rijden noemen ze dat om zo brandstof kosten te besparen. Maar de kosten die je later op je bordje krijgt zijn vele malen hoger!

Deze ervaring was met mijn Opel Astra H 1.3 CDTI 90pk diesel.
Bij 165.000 km ging de EGR klep kapot, een harde knal, hoop zwarte rook en een motor die in koude toestand niet meer stationair bleef draaien, kan gebeuren zou je zeggen?
15.000 km later vloog de turbo eruit en toen zijn ze verder gaan zoeken waardoor dit zo snel achter elkaar kon gebeuren.
Bleek dat het uitlaatspruitstuk dicht geroet / verstopt zat omdat ik altijd in de 6e versnelling op de snelweg reed.

Moet toch kunnen, want het zit er niet voor niets op!

Helaas vertelde de monteur mij dat het beter was in NL niet de 6e versnelling te gebruiken omdat bij, toen nog Max. 120 km p/u, het toerental te laag was en er dan veel roetafzetting in de motor kwam.

Met mijn volgende Astra H 1.7 CDTI 110pk diesel, gebruikte ik alleen de 6e versnelling in Duitsland en heb ik geen problemen meer gehad met EGR kleppen of turbo's.
En met deze auto heb ik 180.000 km gereden zonder problemen.

En dan het verbruik met de Astra:
Neem een rit van de Moerdijk naar Bergen op Zoom.
Het verbruik vlg. de BC was met 120 km hoger in de 6e versnelling dan in de 5e versnelling.
 
Laatst bewerkt:

auriga

Forumguru
Dat zegt dan meer over Opel (Wir kleben Autos) dan over het nieuwe rijden.
Ik rij zelf al 280.000 km (bijna 350k op de teller) probleemloos in een VW 1.9tdi PD 96kW (zonder roetfilter ) en gebruik de 6e versnelling dagelijks (zelfs op 80 km wegen)
Loopt een stuk zuiniger dan de cijfers op rdw doen geloven.
Kwestie van goed warmrijden en goed onderhoud en af en toe een stukje 200 op de autobahn om de boel schoon te blazen.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Met m'n Opel ook wel EGR problemen gehad, met de Skoda nog niet. En hoewel ik zelf nogal van de lage toerentallen ben (lekker rustig), vind zelfs ik het schakeladvies vaak veel te vroeg. Laatst reed ik 65 achter een caravan die niet harder kon/durfde, toen wilde de auto al dat ik naar z'n 5 ging, bij 65 km/u :S. Dat hebben we dus maar niet gedaan.

Overigens heb ik het idee dat naarmate de auto ouder wordt, hij steeds sneller wil dat ik opschakel. Toen ie nieuw was wilde ie meestal op een 80km weg bij de 75 naar de 5e versnelling, bij een koude motor "pas" bij 80. Nu, na 120.000km aanmerkelijk eerder.
 

AndreM

Forumguru
Dat zegt dan meer over Opel (Wir kleben Autos) dan over het nieuwe rijden.

Tja, wat is beter?

Volgens mij ben je beter af (en goedkoper) met een kapotte EGR klep van Opel, dan met een geweldige TSI motor van VW.
Daar lopen regelmatig de distributie kettingen van in de soep.
En krijgt men deze in Duistland wel volledig vergoed van de fabriek, maar in Nederland...............is de coulance niet zo soepel!

Conclusie: Zo is er van ieder merk wel iets te zeggen!
 

laagvlieger

Forumguru
Of het nu goed is voor de motor en al die draaiende onderdelen, is volgens mij niet te bepalen op basis van concrete getallen. Alles hangt toch van de omstandigheden af? Gewoon 'gezond verstand'. Zoals: 50 km/u in 4de of 80 km/u in 5de moet kunnen. Ja en nee. Op een vlakke weg en onbeladen auto mag dit mijn inziens geen problemen geven. Ga je dit doen op een helling of met een beladen aanhangwagen achter de auto, dan ben je waarschijnlijk wel verkeerd bezig.

Maar af en toe toeren maken, dat blijft ook voor mij een gouden regel.
 

AndreM

Forumguru
Wel een zwart plakbandje dan:tongue:

Ik zou rood nemen, dan stoor je er niet zo aan. :deuk:

Enne, @laagvlieger de motor bepaalt ook het schakelmoment.
Bij een diesel is het weer anders als benzine.
Ik zou met een diesel niet graag de schakelmomenten willen volgen.
Een te laag toerental kan een hoge rekening betekenen, denk aan een EGR klep of een opgeblazen turbo omdat het uitlaatspruitstuk dicht geroet was door veel met een laag toerental te rijden. Zoals 80 km rijden in de 6e versnelling.
Ik spreek nu uit ervaring!

Ik rij met mijn diesel nooit onder de 1800 toeren, dan blijft de turbo ook werken.
 
Laatst bewerkt:

Odin

Senior Member
De enige manier om dat nare roet weg te krijgen is af en toe flink doorblazen (ja, ja, eerst goed warm rijden enzo). Dat hele "nieuwe rijden" is onzinnig, slecht voor je auto. Dan moet je wel echt een hekel hebben aan rijden en auto's om dat te doen. Die mensen zijn relatief eenvoudig te herkennen aan de Prius en het knuffelen van bomen.
Negeer de schakel indicator, rijd met je eigen verstand en luister naar de motor, voel hoe de auto zich gedraagt bij verschillende toerentallen. Is niet alleen veel leuker rijden, ook veel beter voor behoud van je auto.
 

AndreM

Forumguru
@Odin,
Zelfs af en toe flink doorblazen bleek achteraf geen effect te hebben.
En dan bedoel ik 2x per jaar een afstand van 1000 km met een gemiddelde snelheid van 150.
De grootste boosdoener voor een diesel is, veel in de stad rijden of op 80 km wegen waar je toch niet mag of kan inhalen.

En als je de schakelindicator volgt, rijd het zowiezo niet prettig met een constante brom van de motor in je oor. En wil je inhalen dan krijg je geen reactie van de motor want die staat in slaapstand, dus moet je eerst terug schakelen!
 
Bovenaan Onderaan