Trekhaak

Space_NL

Senior Member
Met het risico dat ik een oud draadje schop, maar:

Ik overweeg ook een trekhaak te laten monteren, maar beide prijzen (skoda dealer en alg. bovag garage) liggen ruim boven de 600 euro.

Ik heb geen PDC, dus hooguit moet de mistlamp uit bij aanhanger. (en dat is m.i. niet eens echt noodzakelijk).

Op winparts zie ik de bosal haak voor de fabia voor 133 euro, 7P kabelset voor 49 euro (geschikt tot 2010/05, wat wellicht niet klopt, mijn auto is 2010/12 op naam gezet namelijk), en anders een 13P kabelset of een 7P kabelset met mistlampuitschakeling voor 136 a 146 euro.

Als je de handleiding van de bekabeling leest lijkt dat best te doen, en als ik het goed begrijp is de auto reeds voorbereid op montage van de trekhaak, en is dus boren/slijpen/lassen zeker niet nodig.

Vragen garage's er nu echt zo veel voor, of verkijk ik me op de benodigde montagetijd? Want als ik het zo lees zou ik bijna overwegen om de spullen te bestellen en zelf aan de klus te gaan..

Voor die prijs kan ik er zelfs een goede garagekrik bij bestellen om mezelf het leven iets makkelijker te maken. Zijn er (skoda-)monteurs in de zaal die me dit idee uit het hoofd willen praten .. of ?
 

fiestaman

Forumguru
Een niet afneembare was bij mij rond de 475€ geplaatst. 600€ voor afneembare.
Skoda dealer 998€ afneembare geplaatst.

Als je handig bent, kun je zoiets zelf wel doen.
Ik opteer meestal voor het te laten doen, ivm garantie, of als het niet lukt, of...
 

Havana

Forumguru
Ik heb 450 betaald via trekhaakcentrum.nl. Dit was voor een O2 combi mét PDC. Het ging om een vaste Thule haak met Jaeger kabelset.

Waar ik voor zou waken is goedkope Chinese kabelsets.
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb het bij mijn vorige auto (seat ibiza 2001) zelf gedaan. Het was zeer goed te doen weet ik nog, ben een uurtje bezig geweest.
Het was een kwestie van bumper demonteren, binnenbumper losbouten, op die zelfde plek de trekhaak vastgebout (deze zat vast aan een verstevigingsbalk), uitsparing in de bumper moeten maken en toen de bumper er weer op...
Kabelset ertussen geprikt en klaar!

Helaas kan ik je niet vertellen of dit met een fabia hetzelfde gaat... oja denk ook aan de juiste aanhaal momenten!

Succes
 

Joske

Forumguru
dit vertelt Elsawin:


Trekhaak
S66-0199.png

1 - Trekhaakframe
Uitbouwen:
– Achterbumper uitbouwen → Hoofdstuk.
– El. contactdoos uitbouwen.
– Bouten (pos. 8 of 9) uitbouwen.
– Aanhangerkoppeling naar achteren schuiven.
Inbouwen:
– Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
2 - Afdekdop
3 - Afneembare kogel
Uit- en inbouwen:
– De in- en uitbouw volgens de handleiding van de fabrikant van de aanhangerkoppeling uitvoeren.
4 - Blinde stop
t Na het verwijderen van de afneembare kogel in de boring aanbrengen.
5 - 2,5 Nm
6 - El. contactdoos
Uitbouwen:
– Bouten (pos. 5) uitbouwen.
7 - Kabelstreng
8 - 70 Nm (Fabia II)
9 - 70 Nm (Fabia II Combi)


S66-0199.png
 

Antera

Donateur
Indien je hulp wilt of het samen wilt doen dan moet je me maar even contactenDe kabelset moet namelijk door de auto gelegd worden en zal ook gecodeerd moeten worden. eventueel via Whatsapp +31 615228709.
 

Space_NL

Senior Member
Dank voor het aanbod Antera, als ik besluit om het zelf te doen denk ik er zeker over na!

Voor wat betreft de bekabeling, als ik de foto's op inet mag geloven, is het toch vaak de kabels via reeds gemonteerde stekkers aansluiten tussen de bekabeling van de achterlicht units, en hoeft er voor zover ik nu kan zien geen bekabeling naar voren toe. De bekabeling van de stekkerdoos aansluiten voorzie ik geen probleem in.
(ik verwacht vooral uitdaging in de auto op hoogte krijgen, en het (de-)monteren van bumper en bekleding kofferbak ...)
 

Antera

Donateur
Meestal moet het spul naar voren getrokken worden om de canbus (trekhaak stuurmodule indien nodig) aan te sluiten en de vaste voeding indien nodig aangezien de auto moet weten als er iets achterhangt dat de lampcontrole systeem en eventueel parkeer sensoren en de abs anders moet gaan reageren.

weet niet of jouw fabia het aankan net als de vroegere auto's tussen de bestaande bekabeling
 

Space_NL

Senior Member
Daar ben ik ook nog niet uit,

Handleiding zegt dat start/stop systeem uit moet met een aanhanger erachter (maar dat kan ook handmatig natuurlijk), maar ik kan niks vinden over eventuele voorbereiding in de kabelset die in de auto ligt.

http://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/document_12633.pdf
Deze handleiding is van de 7P kabelset die geschikt is voor de Fabia Combi 2007 tot 2010/05 (en tegelijkertijd nog wel toepasbaar is volgens winparts..)

Die optie zie ik wel zitten, alternatief is deze 13P:
http://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/document_12442.pdf
Maar daar ga ik niet aan beginnen. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de garage er lang aan bezig is, en dat het dus duur word.

Maar de grote vraag is dan inderdaad, gaat mijn Fabia het snappen (of toch in elk geval geen last mee krijgen) als ik puur 7P kies, er tussen hang, en verder geen spannende zaken aan de boordcomputer laat weten...
 

Antera

Donateur
Die laatste set bedoelde ik dus. Wist niet dat de eerste set ook een mogelijkheid zou zijn. Aangezien het canbus is vraag ik het me af of die idd wel voldoet eerlijk gezegd misschien dat iemand hier uitsluitsel over kan geven voor deze heer?
 

Ridley

Forumguru
Ik denk dat jij al de Fabia 2 facelift versie hebt (te herkennen aan de mistlampen als je die hebt). In 2010 is namelijk de facelift op de markt gekomen. Vandaar dat ik vermoed dat dit niet gaat werken.
 

Space_NL

Senior Member
Ook de trekhaak discounter maakt verschil tussen 2010/5 en 2010/6.

Nu weet ik niet of mijne een voorraadmodel was, of echt gemaakt voor de vorige eigenaar.

Dealer schijnt productiedatum vanuit serienummer te kunnen halen, maar kan dat ook online? Of is er een forummer die ik serienummer mag pb'en voor meer info?

Voor mei is er nog een kabelset zonder canbus te koop namelijk, juni en later niet meer.
 

Space_NL

Senior Member
Oke. Dan is er dus geen keuze en moet er een kabel naar voren ivm canbus.

Dat zie ik alleen niet zitten (haak plus kabel is 220 a 250, dus op zich nog te doen), dus of doorsparen naar de 650 die de garage wil, of als we op vakantie gaan toch maar de "oude" toyota corolla op benzine pakken die al wel een trekhaak heeft.

We hebben gelukkig nog een winter om te sparen / te beslissen ...

Dank allen voor het meedenken!
 

Ridley

Forumguru
Of @Antera even inschakelen, ik kan je beloven dat de kosten dan nog maar een fractie zijn van wat de dealer je gaat berekenen. En dat is de rit naar Breda/Dongen echt wel waard.
 

Cordoba

Forumguru
@Space_NL Foto plaatsen kan op verschillende manieren: óf onderaan het reactie vak de knop 'Bijlagen' aanklikken, en het bestand op je computer aanklikken, óf bovenaan het reactievak het rechthoekige pictogram met zonnetje en bergen aanklikken, en in het pop-up venstertje dat je dan krijgt de link plakken (dus in dit geval het tinypic adres.
hx91m9.jpg


Wat je trekhaak betreft: misschien nog een andere optie: zelf de (mechanische deel) trekhaak plaatsen, en de garage de electronica laten doen. (als ze dat tenminste kunnen, vaak gebeurd dit maar half, omdat je de trekhaak op meerdere plaatsen aan moet melden in het systeem)
 
Bovenaan Onderaan