Van O2 naar Volvo V50 D5

nomad

Senior Member
Na 8 jaar Octavia's te hebben gereden was het door het wisselen van baan nodig om zelf een auto aan te schaffen. Ik heb eerst geprobeerd nog een nette Octavia RS TDI te zoeken, maar ik ben daar eigenlijk alleen maar afgeragde leasebakken tegengekomen, met als grootste teleurstelling een witte RS in Duitsland die behoorlijk wat schade had (stond niet op de foto's) en roest op de aluvelgen. De vorige eigenaar was een boer volgens de verkoper en dat was aan de binnenkant ook wel te zien. Hij liep wel mooi, maar voor de rest niet om aan te zien. Ook niet voor 7000 euro...

Anyway, op aanraden van een vriend eens gaan rijden in een V50 en ik was gelijk verkocht. Ik had een mooie op het oog via m@rktplaats, maar besloot eerst in de regio een proefritje te maken. Er stond er precies eentje te koop en dat is hem ook gelijk geworden. De auto die volgens kenners een importeursdemo auto is geweest zit bomvol opties. Werkelijk alles zit erop. BLIS, Active Bi-Xenon, leren bekleding, RTI navigatie, Dynaudio en het allermooiste: een dikke 2,4L 5 cylinder diesel met 185 pk. En dat rijdt lekker :D

Ik heb er nu 10.000 km mee gereden in een paar maanden, dus kan een goed oordeel vellen ten opzichte van de Octavia's. Ik heb qua binnenruimte behoorlijk ingeleverd. Ik heb zelfs het idee dat een V70 achter de voorstoelen nog minder ruimte heeft dan een O2. Qua rijgedrag kun je niet echt vergelijken. Ik had een 1.8TSI en dat rijdt gewoon heel anders dan een diesel. Ik had ervoor wel een 2.0TDI, maar die was wat feller dan de D5. De D5 doet het gewoon allemaal op z'n sokken lijkt het. Bergen koppel en in Duitsland kun je gewoon met de 3.0 TDI's van Audi meekomen. Vergeet niet dat ie maar 1450 kilo weegt...

Binnenin moet je het wel doen met minder hulpmiddelen en mis ik een aantal handigheidjes wel. Coming home zit er wel op, maar moet je zelf inschakelen, geen cornerverlichting maar dat mis ik helemaal niet. De zit is ook anders. De Volvo stoelen zitten prima en geven overal perfect steun en zijn op veel plekken in te stellen. Wat ik absoluut niet mis: de Columbus. De Columbus is een fantastisch systeem met enorm veel mogelijkheden waar ik veel plezier aan heb gehad. Maar elke keer weer de verrassing of ie bij aankomst bij de auto er nog wel in zit is het me niet meer waard. Ik heb het laatste half jaar met een Navilock moeten rond rijden, dat verziekt het plezier helemaal. Ik ben qua navigatie behoorlijk terug gegaan in de tijd. Basic interface die er niet super uitziet, maar het is HDD navigatie, razendsnel, heeft 3D en TMC, werkt prima en de updates zijn net zo makkelijk verkrijgbaar als voor de Columbus.

Conclusie: Ik heb jarenlang met heel plezier in de Octavia gereden, maar ik vrees dat de volgende toch weer een Volvo gaat worden. Ik ben toch wel een beetje verliefd geworden op de eigenwijze, maar vooral mooie afwerking en dat het rijtje veiligsheidsafkortingen langer dan een zin hier is, spreekt me nog meer aan. Vragen? Shoot!
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Veel plezier met je Volvo, niks mis mee hoor! Ik ben zelf niet zo van het uiterlijk van Volvo's, maar smaken verschillen (gelukkig).
 

nomad

Senior Member
Waarom staat er in mijn post een link naar m@rktplaats die ik niet zelf geplaatst heb?
Edit: ook in deze post. Leuk die adwords, maar is dat niet een beetje overdreven?

Opgelost: gewoon m@rktplaats anders intiepen ;)
 

Pendragon

Forumguru
Dat vroeg ik me ook al af, maar misschien komt het door de forumsoftware? Op 1 of andere manier als je de naam marktplaats in je bericht zet komt dat automatisch....
 

sitechris

Donateur
Een lekkere dikke vijfcilinder is nooit verkeerd natuurlijk. Prachtig blok. En de stoelen van Volvo zijn episch.

Je kunt hem via dealer ook nog laten tunen (Polestar) inc behoud garantie. Ga je richting de 210/220 pk. Dan kun je pas echt lekker meekomen :). Heb je de handbak of de automaat? Ik begreep dat de automaat 50 nm minder koppel heeft. Overigens ben ik zelf geen fan van de geartronic. Haalt veel snelheid uit de auto. Mijn collega die een Volvo Geartronic rijdt, noemt het steevast de Gaytronic, lol.
 
Laatst bewerkt:

nomad

Senior Member
Ik heb al een mooi adresje gevonden. Dan komt ie op 230 pk en 450/460 nM. Het is inderdaad de automaat die als enig nadeel heeft dat ie wat traag uit de startblokken komt. Maar ik hoef geen stoplichtracer. Ik heb liever op de snelweg al het koppel beschikbaar. Polestar is net ABT. Schrikbarend duur en je krijgt maar de helft.
 
Ha, een Volvo v50, dat was ook een optie voor mij toen ik op zoek was naar een station.
Uiteindelijk toch voor de O2 gegaan omwille van de ruimte binnenin. Had ook het idee dat de O2 ruimer was binnenin. Maar zijn heel mooie en degelijke wagens. Veel plezier ermee!
 

rudolfi

Forumguru
Zelf een V50 head in de lease en privé een C30 D2 gereden, beide fijne auto's. Tegen de ruimte van de octavia kunnen ze niet op, maar de fijne stoelen zijn zeker een pluspunt. Geniet er van
 

ertromp

Forumguru
Een Volvo??? Dat is toch geen optie voor ONS Skoda rijders? :D

Zonder gekheid: lijkt me een super auto met zo'n D5 motor en vooral mazzel hebben met al die mooie opties die je getroffen hebt.

En als je uit gehobbeld bent in die Zweed dan stap je toch weer in zo'n echte auto: Skoda :D:D

Veel rijplezier ermee!!!
 

Gummie

Lid
gefeliciteerd,
kom zelf net uit een V50 2.0D EditionII op sportchassis. de vervanger werd vanwege de ruimte samen met het gewicht van de trekken caravan een Superb station.. Wat het laatste betreft nog geen stabielere caravantrekker meegemaakt en de wegligging was werkelijk ongekend.. veel plezier er mee!
 

nomad

Senior Member
Inmiddels ben ik 20.000 kilometer verder en was het tijd voor een upgrade :D Zaterdag is de ECU uitgelezen en aangepast. Inmiddels zit ik op 215 PK en jawel :D 500 Nm! Wat een wereld van verschil. Ik kan nu zeer economisch (5,0 - 5,5 / 100km) rijden tussen de 100 en 120 en daarboven komt die 500 Nm om de hoek kijken. Helaas pakt dat voor een aantal medeweggebruikers wat lullig uit, want de V50 is natuurlijk geen toonbeeld van sportiviteit. Ik had toevallig maandag een petje achter me een in Golf 6 GTI die al bumperklevend duidelijk maakte dat ie er langs wilde. Dat was natuurlijk geen probleem, behalve dan dat ik bij het naar rechts gaan mee bleef versnellen en hij er dus met geen mogelijkheid voorbij kwam... Ben bij 200 maar gestopt, toen vond ik het wel goed, maar het gaf mooi aan wat de auto nu echt kan. Volgens mij doet die GTI 210 PK dus het gaat mooi gelijk op zo.

Daarnaast is de EGR ook dicht gezet en zijn er wat andere aanpassingen gemaakt waardoor de zuinigheid nog wat is toegenomen en de uitlaatgassen vrijelijk de auto kunnen verlaten :D Kortom, nog steeds erg happy!
 

nomad

Senior Member
Ik heb het idee dat ik met de Octavia beter de bocht door kon hoeken, maar dat heeft me ook wel eens in de problemen gebracht. Het is eigenlijk moeilijk met elkaar te vergelijken. De Volvo is een hele andere auto qua rijeigenschappen. Hij stuurt minder scherp dan een Octavia, maar dat komt mij ook beter uit. Je gaat er ook gewoon relaxter van rijden. De hele houding achter het stuur is ook anders. Moet wel zeggen dat de stoelen echt 200% beter zijn in de Volvo.
 

nomad

Senior Member
Inmiddels weer 50.000 kilometer verder verder zonder noemenswaardige problemen. Het meest extreme was afgelopen week een oliekoeler waar een steen doorheen gevlogen was. Na vervanging rijdt ie weer als een zonnetje. Toch merken we steeds meer dat de binnenruimte, die bij de Octavia echt veeel groter was, een nadeel is. Misschien maar eens op termijn naar een V60 of XC70 kijken. Uiteraard wel met D5, want dat blok blijft verslavend werken. Nu zie ik op het Volvo forum regelmatig Volvo's voorbij komen met hoge 350-400.000 km kilometer standen waarvan de blokken amper te lijden hebben (gehad). Is dat bij de VW blokken ook zo? Want mijn leaseauto's waren altijd na de lease behoorlijk op. Zou ze in elk geval zelf nooit gekocht hebben.
 

jalex_h

Forumguru
Die V60 zou ik meteen skippen. Lijkt heel wat, maar is nauwelijks groter dan je V50. Die XC70... Ja dat is andere koek :)
 
Bovenaan Onderaan