Autobild: Skoda vs Kia

etjuh

Lid
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen een ceed combi (model van 2009) en een o2fl combi. Maar qua rijeigenschappen maar vooral qua motor vond het ik het verschil zo groot dat ik het extra risico acceptabel vind. Begrijp me goed vond de kia een prima auto maar zo'n atmosferische 1.6 is niet echt meer van deze tijd. Moet flink toeren maken om er een beetje snelheid in te krijgen terwijl je een tsi als een diesel kunt rijden. Met mijn vlotte rijstijl kan ik ook beter een tsi rijden. De kia had ik continu in het toeren willen jagen wat niet bevorderlijk is voor het verbruik. Puur rationeel gezien kun je aan de Kia niks fout doen.
 

Kire

Actief lid
Kia Optima stond bij mij ook een tijdje op de verlanglijst. Echter: te kleine kofferbak, te kleine binnenruimte, te kleine motor. Als de Kia K900 nou geleverd zou worden in Europa........
 

peterrapid

Forumguru
Hebben ook getwijfeld tussen een Kia C'eed 1.4 of een Rapid Spaceback 1.2TSI, prijs gezien was de Spaceback iets goedkoper maar wat mij vooral over de streep heeft getrokken is motorisch, de Kia was goed maar moet je in de toeren gaan en geen 6e versnelling, de Rapid had meer koppel onderin. Heb ook de prijzen van een onderhoud vergeleken en daar was wel een serieus verschil in voordeel van de Rapid. Als ik de berekening maak wat ik uitspaar op onderhoud op 10 jaar met de skoda kwam ik op 1200€ dus een probleempje hier of daar is wel betaald met die 1200€. Reëel verbruik bij de Rapid = 6.5l/100km daar de Kia vlug tegen aan de 8l/100km oploopt dus ik hou terug wat centjes in onze zak. Inschrijvingstaks en rijtaks bespaar ik ook een beetje met de 1.2TSI. Maar moet wel zeggen die Kia's zitten goed in mekaar hoor tot mijn grote verassing.
 
Bovenaan Onderaan