Kachel blijft warm...

ventovice

Senior Member
Hallo Skoda-lovers!

Sinds een week of twee terug, kwam ik erachter dat de 'kachel' geen koude lucht meer geeft als ik de linker knop terug naar de blauwe stand draai (dus tegen de klok in)
(...alleen als de motor zelf ook warm is natuurlijk!)
De andere twee knoppen (fan-snelheid en positie waar je de lucht krijgt) doen het wel gewoon.

Als het zuiver mechanisch werkte (zoals vroegûh...), dan was het waarschijnlijk 'gewoon' een klepje wat niet meer sluit/opent, maar het werkt tegenwoordig natuurlijk electronisch...

Heeft iemand dit wel eens eerder gehad? ...en hopelijk de oplossing?
Met de komende tijd is het niet zo erg, maar als er weer een hete zomer aankomt, zal het niet fijn zijn...
 

Zwapp

Forumguru
Ik weet wel dat het bij een O2 gewoon kleppen werk is dus ik verwacht niet veel anders voor je O1...
 

ventovice

Senior Member
...ja idd; zeer waarschijnlijk, maar dan wel electronisch aangestuurd :(
...en ergens tussen de linker draaiknop en het desbetreffende klepje klopt er iets niet...
 

turboturbo

Forumguru
De befaamde regelunits a.k.a. de stappenmotoren a.k.a. de V68, verdenk ik. @Cordoba heeft ze in zijn Faab eens moeten laten vervangen, als ik het wel heb.
 
Laatst bewerkt:

ventovice

Senior Member
...uhhhh.... en waar vind ik die? [thnx 4 the answer, Turbo2]
...en met 'befaamde' bedoel je eigelijk 'beruchte'; dus een typische Skoda-kwaal, of....?

edit: ik heb een ander topic erover gevonden: http://www.skodaforum.nl/forum/i/verwarming-niet-te-regelen.16561/

In eerste plaats is het schrikken dat 'cordoba' zo'n 500 eu heeft moeten betalen voor de reparatie...
Ten tweede: als je het zelf wil repareren, moet het dashboard er 'ff' helemaal uit.... slik!
Ìk heb weer 's wat!:cry:

Vraag is alleen: is het wel hetzelfde probleem?
Ik heb een simpele airco en dus geen 'climatecontrol' in mijn Octavia I 2.0 uit 1999...
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
...yep. Maak je borst maar nat als dat de boosdoener is. Blijkt een lastig klusje te zijn en als je het laat doen lees ik bedragen hier op internet van tussen de 275 en 400 euro. Maar lees je auto eerst even uit, om het uit te sluiten. Dacht dat je dan wel een foutcode (01271) moet hebben bij het uitlezen. Lees maar eens even bij Gerrit @speek : http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01271.html. Daarenbij kun je de werking van de stappen/stelmotoren (hoe dat ook heet) testen in VCDS, heb ik eens gelezen. (ik lees geloof ik te veel)

Bij de Fabia I zitten ze (er zijn er 2, een voor de temperatuur en een voor de recirculatieklep) aan de zijkanten van de middenconsole achter het dashboard. Hoe dat bij de Octavia I zit, kan een zekere Belg je vast vertellen ;).

Maar ik zou dus eerst even dat uitlezen en/of testen doen, om te weten of dit het wel is.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Helemaal correct. Bij de Fabia I is het vervangen een probleem, omdat je er bijna niet bij komt, net als bij de Seat Ibiza/Cordoba 6L en de VW Polo van dezelfde generatie. De vraag is in hoeverre het bij de Octavia I wel makkelijk bereikbaar is, of dat het net zo moeizaam is als bij bovengenoemd drietal (daar zijn die stelmotoren een bekend zwak punt).

Voor het idee de kosten voor de stelmotoren zelf zijn bij de Fabia iets van 120-130 euro per stuk (er zit een paar euro prijsverschil tussen de motor voor de kachel en die voor de recirculatieklep). Normaal wordt er dan iets van 4-5 uur arbeid voor gerekend (totale dash moet er uit volgens de regels der kunst), en een monteur die het vaker heeft gedaan zoals @Monteurtje hier op het forum die kan het in een veel kortere tijd, doordat ie weer hoe het zit, en alles op gevoel kan doen, en dus niet het totale dash hoeft te demonteren. Ik weet niet in hoeverre het voor de O1 vergelijkbaar is met de Fabia I!
 

Monteurtje

Forumguru
Bij een auto met een climatronic kan je de klep zien bewegen als je de temperatuurregeling bedient. Nu weet ik zo niet of die van een handbediende op dezelfde plek zit. Maar kun je wel even kijken.
Als je de bekleding aan zijkant van het dashboard, onder dashboardkastje aan de bijrijderskant gedeeltelijk los haalt, ongeveer schuin onder/achter het bedieningspaneel asbak. Daar kun zit die ongeveer, waarschijnlijk. Als dat zo is bedien dan de temperatuur en druk wat tegen het bedieningsarmpje die tussen stelmotor en klep zit. Misschien dat die wat klemt.
 

ventovice

Senior Member
oké! dat ga ik eens bekijken, maar niet eerder dan vrijdag a.s....
Ik hoop dat-ie idd alleen maar klemt... we zullen zien!

Als ik je goed begrijp: dus rechts van de middenconsole bekleding weg halen, dus linksonder het dashboardkastje?
thnx, Monteurtje!

[lekker snelle en bruikbare reacties van jullie Forummers, toppie!]
 

Cordoba

Forumguru
Verschijnsel bij een stelmotor/stappenmotor met kuren:
- werkt soms wel, soms niet
- kan gedurende een lange rit het eerste deel naar behoren werken, en ineens na bijvoorbeeld een uur rijden wordt je de auto uitgestookt, zonder dat je de temperatuur-instelling ook maar hebt aangeraakt.
- als de kachel ondanks lagere instelling toch ineens de maximale warmte levert, kun je 'm soms na veelvuldig proberen en opnieuw instellen overhalen om de temperatuur te matigen (soms al na 1 of 2 keer, een andere keer pas na 40-50 keer, waarbij je steeds even moet wachten of de temperatuur van de toegevoerde lucht inderdaad lager wordt).

Overigens had ik het tijdens een vakantieweekje in oktober, waarbij ik echt de ramen wijd open moest doen, om het enigzins draaglijk te krijgen in de auto.
 

ventovice

Senior Member
bij mij is het niet 'soms wel, soms niet';
bij mij bleef-ie zomaar opeens op vol-warm, ongeacht de stand van de linker draaiknop: helemaal naar links of helemaal naar rechts; het maakt niks uit...
 

Cordoba

Forumguru
Hoewel het bij mijn weten geen bekend probleem is bij de O1, heeft het wel alle schijn van een dolle stelmotor, en zal het waarschijnlijk steeds vaker gaan voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan