Xeon in verstralers

dirkkroneman

Forumguru
Ja best wel! Als ik dimlicht aan heb (xenon 6000k) dan kan ik ook de mistlampen goed zien. Als je in de stad zou rijden zou het 's avonds zelfs afdoende zijn (al doe ik dat niet) maar het blijft natuurlijk een korte lichtbundel.
 

floyd2

Forumguru
Vanwege de golflengte van het licht heeft geel licht wel degelijk voordelen bij regen/mist.
Blauw licht wordt veel meer geabsorbeerd waardoor alleen het gelige deel op de straat komt.
En daar heeft de gemiddelde gloeilamp voordelen tegenover heel veel xenonlampen.
Kijk maar naar de laagstaande zon die door de atmosfeer heen schijnt,die wordt niet voor niets zo rood.
Uiteindelijk heb je bij mist/regen dus meer licht op de straat.(en dat wil je)
 

Cordoba

Forumguru
In toevoeging op @floyd2 blauw licht wordt niet alleen meer geabsorbeerd, maar ook meer gereflecteerd. (denk ook aan de UV+ lampen die wit beter laten reflecteren)
In het geval van mist/regen/sneeuw is die extra reflectie dus juist een probleem: het licht reflecteerd op de waterdeeltjes/sneeuw en verblind je zelf dus eerder.

Wat de gele contrastbril van @Canon-Eye betreft: is ook een beetje afhankelijk of er een beetje licht is. Het menselijk oog past zich enorm aan, aan de lichtomstandigheden, dus verlies van licht ten gunste van contrast kan best helpen, maar ik denk dat het bij mist meer effect heeft dan bij nacht. Overigens kijken veel mensen 'verkeerd' bij mist: veel mensen kijken of ze lampen zien, en kijken op dezelfde manier dan ze normaal doen. Door bij mist juist naar contrasten (donkere vormen/schaduwen) te kijken, zie je ander verkeer vaak eerder dan hun verlichting zichtbaar is.
 

Cordoba

Forumguru
Plus iets met gevoeligheid van het oog voor de kleurtemperatuur (neemt geel sneller waar dan blauw)

Niet aan gedacht, maar dat is ook nog een punt, al is het wel afhankelijk van hoe blauw en hoe geel. Oog is het meest gevoelig voor groen in de golflengte 530-550 nm, en naar de langere golflengtes ga je naar geel, de kortere golflengtes naar blauw, dus voor geel dat richting oranje gaat, is het oog mogelijk minder gevoelig dan voor blauw tegen het blauw-groen aan.
 

turboturbo

Forumguru
Nu ja, ik dacht dat dat de reden is waarom vroeger veel (mist)lampen werkelijk een geel/oranje glaasje hadden...

Dat dat nu geen mode meer is (maar blauw/witte xenon en led etc de klok slaat) wil niet zeggen dat er iets aan het menselijk oog veranderd is...
 

Canon-Eye

Forumguru
Plus iets met gevoeligheid van het oog voor de kleurtemperatuur (neemt geel sneller waar dan blauw)
Maar dan heb je het toch over monochrome kleuren?
Bij gewoon wit licht zit er geel in, bij blauwachtig licht is juist dat geel er voor een deel uitgehaald. Ik denk toch niet dat je het gele deel van wit licht veel beter gaat zien door het blauwe deel te onderdrukken...
 

Canon-Eye

Forumguru
"Wit" licht bestaat uit alle kleuren van de regenboog. Anders zouden er immers geen regenbogen kunnen ontstaan... :pardon:

't Is voor mij ook tamelijk lang geleden, maar ik meen dat het zo zit: geel en blauw zijn complementaire kleuren. Als je de ene onderdrukt (tegenhoudt), lijkt de andere schijnbaar sterker te worden omdat je die beter ziet. In totaal neemt de hoeveelheid lichtenergie echter toch af omdat je een deel hebt tegengehouden. Dat is wat ze vroegâh met die gele bolletjes deden, en tegenwoordig bv. met die gele brilleglazen.

Als je echter een monochrome lichtbron hebt (die een bepaalde kleur licht genereert) is er geen sprake van iets tegenhouden. Ik weet overigens niet hoe de kleurtemperatuur van xenonlampjes wordt geregeld (en of je die naar geel kunt manipuleren), dat is iets van na mijn tijd.

Maar misschien is er een doctor van Philips in de zaal - die kan het vast véél beter uitleggen... :D (en dan leer ik ook weer bij)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan