Is dit goede olie voor de up/citigo/mii ?

Gunner

Forumguru
Heb deze olie gekocht;

helix.jpg


Voldoet aan de VW 502.00 / VW 505.00 specificaties. In het instructieboekje staat dat het aan VW 502.00 / 504.00 moet voldoen.

Is het en/en of of/of qua specs? Dus is 502.00 voldoende?

Op andere fora lees ik zowel 5W30 als 5W40. Zelfs 10w40 en 0w40. Erg verwarrend voor iemand die geen kennis van dit soort zaken heeft.
 

ertromp

Forumguru
Je hebt de VW 502.00 gespecificeerde olie nodig. Is de auto daar ook mee afgevuld? Dat kan je dealer je aangeven want de auto kan eventueel met 504.00 gespecificeerde olie afgevuld zijn. De 504.00 is een longlife olie en die moet je niet mengen met 502.00 olie. Al lijkt het mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat de Citigo daar mee afgevuld zal zijn maar voor de zekerheid navragen!
 

Gunner

Forumguru
Volgens mijn serviceplan is er bij het eerste onderhoud GEEN longlife olie gebruikt. Daar moet ik dan maar op vertrouwen.
 

ertromp

Forumguru
Citigo heeft toch helemaal geen LL interval? Elk jaar of 15Dkm: wat er als eerste komt.
Volgens Erwin het werkplaatshandboek van Skoda kan er optioneel voor Longlife gekozen worden op de Citigo. Dus zeg nooit nooit :D Vandaar ook mijn laatste zin:

"Al lijkt het mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat de Citigo daar mee afgevuld zal zijn maar voor de zekerheid navragen!"
 

Cordoba

Forumguru
Nog even een aanvulling: 5W30, 10W40 enz. zijn gewoon aanduidingen voor viscositeit (stroperigheid) van de olie bij koude en warme temperatuur. Afhankelijk van de buitentemperatuur kun je eventueel een iets andere viscositeit kiezen (daarom dat er ook vaak verschillend wordt gekozen).

De VW aanduiding heeft niet alleen met de viscositeit, maar ook met andere eigenschappen te maken (dus ook wel/geen long life). Zolang er maar olie in zit, die aan 1 specificatie voldoet, is het goed (en geen olie van verschillende specs mengen).
 

Gunner

Forumguru
Zolang er maar olie in zit, die aan 1 specificatie voldoet, is het goed (en geen olie van verschillende specs mengen).
Dat is een beetje het probleem he :)

Ik moet kunnen vertrouwen op wat in de boekjes staat. Ben namelijk geen expert. Viscositeit zegt me niets en wat het verschil is tussen 0W40, 5W40 of wat dan ook hoef ik niet perse te weten als simpele autogebruiker.

Mijn instructieboekje geeft aan dat er VW 502.00 in moet. Als de dealer een fuck up maakt door er Longlife olie in doet dan is dat zijn fout en niet de mijne. En dan heb ik ook zelfs nog in het serviceplan gekeken waar instaat dat er geen longlife gebruikt is bij het laatste onderhoud.

Tsjah, wat kan ik dan nog meer doen?
 

Cordoba

Forumguru
Vandaar dat ik ook aangeef dat VAG, eigenlijk de standaard aanduiding (de viscositeit met xWy) waarbij x en y getallen zijn, eigenlijk heeft gef*ckt, en er zijn eigen labeltjes aan heeft gehangen. Met moeite is dan wel te achterhalen, wat - wat is, maar ik vind het een soort dwingen van de onwetende consument in het VAG-harnas.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de VW-specs niet, dat is voor mij ook een kwestie van uitzoeken, en wat voor de ene motor goed is, is dat nog niet voor de andere, vandaar dat er ook zoveel verschillende soorten olie zijn. Misschien dat @ertromp het verlossende woord kan spreken?
 

ertromp

Forumguru
Ik heb mijn info rechtstreeks uit Erwin het digitale werkplaatshandboek van Skoda zelf.
Daar haalt een dealer ( als het goed is :D ) ook z'n info uit. De Citigo heeft echt de olie nodig die voldoet aan de door mij eerder aangehaalde specs.
Als er 502.00 op de flacon staat dan is die Shell geschikt.
 
Laatst bewerkt:

Gunner

Forumguru
Heb ongeveer 300 ml van deze olie bijgevuld vanmorgen en de boel is nog niet ontploft :D

Wat ik wel vreemd vind aan deze auto's; er is GEEN indicatie voor een te laag olieniveau..... alleen een rood lampje voor de oliedruk.. maar als die gaat branden is het al te laat...

heel vreemd....
 

Joske

Forumguru
Zowel de 44kW als de 55kW (ik kan kijken tot mj 2013) worden mits vervanging filter opgevuld met +- 3.4 liter olie die moet voldoen aan de VW 502 00 normering.

Betreft je opmerking over olieniveau / oliedruk .. dat is zeker niet de enige auto waar dat van tegenwoordig het geval is in de VAG stal. (ben er ook geen voorstander van maar heeft blijkbaar 1 of andere goede reden.. kostenbesparing zeker? :arghh:)
 

Octa Collection

Forumguru
Kans is groot dat je 5w-40 er in hebt zitten gezien de interval van 15000 km en dat dit ook in je serviceboekje staat.
Op de stikker in je auto of in je boekje kan je zien hoe de auto de eerste keer afgevuld is.
QG1 is longlife, QG2 en QG3 zijn niet geschikt voor longlife, QG0 is vaste interval.

Vraag bij de volgende oliewissel welk merk en type olie erin zit of vraag of ze een extra literfles voor je hebben.
Mocht er nou wel 5w-30 inzitten, geen stress, heeft niet de voorkeur maar de kleine hoeveelheid die jij hebt bijgevuld zou ik me geen zorgen over maken.
Beter bijgevuld met olie van een andere specificatie dan te weinig olie.
Over hoeveel km of wanneer is de volgende oliewissel?
 

Gunner

Forumguru
Over hoeveel km of wanneer is de volgende oliewissel?

4000 kilometer. Maar die ga ik niet meemaken aangezien ik de auto al ingeruild heb. Desondanks wilde ik tot die tijd niet zonder voldoende olie rijden en heb besloten toch wat bij te vullen.

Ik heb me inmiddels aardig bijgelezen over het onderwerp en heb aardig wat geleerd, mede dankzij dit topic.

Beter bijgevuld met olie van een andere specificatie dan te weinig olie.
Dat is ook wat ik vaker lees al zou ik eerder zeggen 'andere eigenschap' maar misschien bedoel je dat ook. Olie is prima mengbaar, dat is onderdeel van de eisen van de specificatie. De olie voldoet aan de VW-specs en dat is voor mij voldoende. Anders had het instructieboekje duidelijker moeten zijn voor mensen met minder kennis van zaken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan