[O3] Audio op standaard GL

Renzo4000

Forumguru
Zoals velen al hebben vastgesteld is de standaard audio op een GL niet zaligmakend, zeker niet de tweeters en de laag weergave. Ik zit in een offerte traject met de dealer/leasemaatschappij om daarvoor een alternatieve oplossing te krijgen (canton upgrade is nl niet mogelijk). Mijn dealer werkt samen met een partij die onderstaande kan leveren inclusief montage.

- Match PP 52DSP 5-kanaals versterker incl. 56 bits DSP (wordt direct aangesloten op de Columbus unit)
- 2x Match PP 72W-Q subwoofer
- Custom made subwooferkist die onder de mat wordt ingebouwd zonder direct verlies van de ruimte.

Het zaakje wordt met de dsp met een computer ingeregeld zodat het geluid in de Octavia wel stuk een beter moet gaan klinken (als het goed is).

Iemand ervaring met deze configuratie?

mat-pp52dsp.jpg

match_pp7sd_960x600_2.jpg
 

Renzo4000

Forumguru
Dit wordt grotendeels bereikt door de aangepaste versterker met dsp / equalizer. Er wordt een meting gedaan en het geluidsbeeld wordt aangepast zodat de frequenties ed weer acceptabel zijn.

Even een schaamteloze copy/paste van de website(die mag ik waarschijnlijk hier niet plaatsen ivm reclame):

We hebben gekozen voor een 5 kanaals versterker met DSP, 2 kleine subwoofers in een kist in het reserve wiel vak van het merk Match, en een set handgemaakte luidsprekers van GermanMaestro.
Met name het dsp verhaal (digital sound processing) is in iedere auto een must. Door de sound processing zijn we in staat om het stereo geluidsbeeld in het midden (onder de spiegel) te brengen met behulp van tijdsvertraging op de linker luidsprekers. Hierdoor lijkt het alsof de luidsprekers links en rechts even ver van elkaar verwijderd zijn.


Met de ingebouwde 31 bands equalizer kunnen we ook bepaalde akoestiek problemen oplossen die iedere auto heeft. Dit doen we door de auto in te meten en zo de probleem gebieden in kaart te brengen, deze gebieden kunnen we dan deels aanpakken met de equalizer. Hierdoor halen we de pieken eruit, die meestal rond de 200 en 500 hz liggen. Wanneer deze frequenties gedempt worden door de equalizer, dan blijft er een veel schoner geluid over, waardoor het weer prettiger wordt om hier langdurig naar te luisteren.


De Columbus radio van de Skoda bestaat uit 2 delen, een beeldscherm in het dashboard en de eigenlijk radio in het dashboardkastje. Achter het beeldscherm is er behoorlijk wat ruimte. Hierdoor is het mogelijk om de versterker in zijn geheel achter dit scherm te monteren.



De bekabeling van de radio wordt met een speciale stekkerblok tussen de originele kabels en de radio geplaatst. Hierdoor worden de luidspreker signalen afgetapt, naar de versterker gestuurd, en vervolgens versterkt naar de speakers weergegeven. Ook de voeding haalt de versterker hiervandaan, Plug & Play dus.




Vanaf de versterker loopt een kabel speciaal voor de subwoofer. Hiervoor hebben we gekozen om een kist te maken in de ruimte van het reserve wiel. Match levert voor deze oplossing een set van 2 woofers van 16,5 cm, samen met een connector. Op deze connector past dan weer de subwooferkabel, zodat ook dit plug en play is. De kist hebben we netjes in gefreesd en afgewerkt met een mooie zwarte stof.


 

Remakil

Forumguru
Dit is slechts een kleine verbetering t.o.v. origineel. De woofer stelt niet veel voor en je gaat van standaard 20 watt naar 30 watt.

Zonde van het geld, omdat je nauwelijks verbetering aanbrengt. Ik heb hem links laten liggen en besloten meer uit te geven...

4 stuks 250 watt Herz speakers, rockford tweeters, rockford sub en digitale versterker... Kost wat meer, maar nu is er sprake van zuiver geluid, zonder dat het volume zwaar omhoog moet... ;)
 

Renzo4000

Forumguru
Staar jezelf nooit blind op wattages, dit zegt namelijk niet altijd wat. Daarnaast gaat het hier om twee woofers, niet een. Ik ben tevens niet op zoek naar een boomcar oid maar naar een geluid wat in balans is. Op zijn tijd mag het volume best omhoog en mag de muziek ook "gevoeld" worden.

Mag ik vragen wat de totale kosten waren van jouw setup? En heb je dit zelf gedaan of laten inbouwen?
 

Noord26

Forumguru
Wattage zegt idd niet veel. Maar als je alleen de speakers vervangt door Hertz exemplaren, welke het kenmerk veel rendement te geven, klinkt dat al veeeel beter. Zelfs rechtstreeks op de HU.

Algemene setup die gebruikt wordt is een 4 kanaals versterker. Waarbij 2 kanalen gebruikt worden voor een compo-set aan de voorzijde (je staat zelf ook met je gezicht naar een concert te luisteren en niet met je rug..) en de andere 2 kanalen gebrugd naar een Sub.

Incl materialen als demping, bekabeling en installatie al snel €700,-. Afhankelijk welk merk de componenten zijn kan het €200,- meer of minder zijn.
 

Renzo4000

Forumguru
@Noord26 Bedankt voor je reactie. Ik heb overigens wel wat extra restricties anders had ik het zeker op een andere manier gedaan. Het betreft namelijk een leaseauto waarbij niet zomaar door een partij (of mijzelf) aan de electronica gezeten mag worden ivm garantie. Onze leasemaatschappij stelt dat het via een dealer moet gaan die samenwerkt met een partij die deze installatie kan uitvoeren zonder verlies van garantie en aanpassingen die niet hersteld kunnen worden in de orginele vorm.
 

Remakil

Forumguru
Staar jezelf nooit blind op wattages, dit zegt namelijk niet altijd wat. Daarnaast gaat het hier om twee woofers, niet een. Ik ben tevens niet op zoek naar een boomcar oid maar naar een geluid wat in balans is. Op zijn tijd mag het volume best omhoog en mag de muziek ook "gevoeld" worden.

Mag ik vragen wat de totale kosten waren van jouw setup? En heb je dit zelf gedaan of laten inbouwen?

Dit zijn nauwelijks woofers te noemen eejj...
Het zit onder je afdekplaat in de voor het reservewiel gemaakte ruimte en de enige reden dat er wat meer voelbare bas uit komt, is het feit dat het geluid geen kant op kan en wel in de box moet resoneren... het is gewoon een setje wat het origineel nauwelijks verbetert en waar je in feite teveel geld voor kwijt bent... ;)

Ik staar me niet blind op de hoeveelheid watt... ik heb zelf een bewuste keuze gemaakt, zonder dat ik er een super boomcar van wilde maken. Ben geen 18 weet je... maar ik wilde zuiver geluid horen, met hoge, midden en lage tonen. Dat heb ik nu, ik kan de bas van de woofer ook regelen met een draaiknop voorin. Dus als ik het teveel vind of te weinig, pas ik het zo aan... :)

Kosten van inbouw in mijn geval, 1500 euro. Ja, dat is best wat geld. Maar het geluid is er naar en over 3,5 jaar zet ik het geheel zo over in de volgende auto. Dit setje kan zo 15 jaar mee...
 

Remakil

Forumguru
@Noord26 Bedankt voor je reactie. Ik heb overigens wel wat extra restricties anders had ik het zeker op een andere manier gedaan. Het betreft namelijk een leaseauto waarbij niet zomaar door een partij (of mijzelf) aan de electronica gezeten mag worden ivm garantie. Onze leasemaatschappij stelt dat het via een dealer moet gaan die samenwerkt met een partij die deze installatie kan uitvoeren zonder verlies van garantie en aanpassingen die niet hersteld kunnen worden in de orginele vorm.

Ik heb de originele speakers e.d. bewaard. Als de auto de deur uit gaat, laat ik alles er uit halen en het originele er weer in. Enige wat dan achter blijft is de isolatie die in de deuren verwerkt is, maar dat ziet niemand...
 

Renzo4000

Forumguru
@Remakil ik kan het deels eens zijn met je bevindingen, maar de upgrade met de woofers doen iets meer dan resoneren zoals jij beweert. Tzt zal ik mijn bevindingen delen.

Wat doen andere "niet canton" berijders met hun audio? Gewoon laten zoals het is en accepteren dat het niet geweldig is of hebben jullie ook andere upgrades gedaan dan reeds genoemd?
 

Doorus

Lid
@Remakil Heb je het zelf ook geconstateerd dat "het een gewoon setje is wat het origineel nauwelijks verbetert" , zoals jij letterlijk citeert ?

Ik ben ook oriënterende voor wat anders want het lijkt wel of er in de radio dB killers zijn opgenomen.
Halverwege de volume balk stopt het al. je kunt gewoon het volume op draaien maar het volume blijft hetzelfde.
Als de bass wat wegzakt in een mooi trance nummer komen de vocals wat harder door maar komt de bass weer op en zakt het volume in.

Trouwens de specs van de bovengenoemde set:

Specifications
Power RMS / Max:
at 4 ohms: 4x35/70 Watt
at 2 ohms: 4x50 / 75 Watt
Match subwoofer at 2 ohms: 1x160 / 320 watts
Frequency response: 10 Hz - 22,000 Hz
Number of Inputs: 4 High Level, 1x Aux

DSP Resolution: 56 bits
DSP processing power 172 MHz
Distortion: <0.01%
Ratio:> 103 dB
Damping factor> 100
Input Impedance: 30 ohms
Dimensions (H x W x D) mm: 185 x 44 x 154 mm

Er zijn hier wel forumleden die deze set hebben laten installeren, misschien kunnen zij reageren voor een review.

Ik ben namelijk ook zeer benieuwd.
 
Ik heb deze set gehad in mijn vorige auto (Peugeot 508 SW) en was zeker een verbetering.
Als je me nu vraagt zou je het nu voor O3 ook doen, dan nee.
Zie de andere topics wat ik nu heb laten en inbouwen en heb daar een perfect geluid mee gerealiseerd voor bijna hetzelfde geld.
 
Ik heb de beschreven set met de PP52DSP inc. german maestro composet en een custommade subwoofer laten inbouwen inclusief het dempen van de deuren. Ik kan jullie verzekeren: dit klinkt heet serieus met een heel serieuze diepe bas. Alles blijft strak spelen zonder enige vervorming. Volgens mij vergeet Remakil dat de Helix Match versterker ook digitaal is een een zeer uitgebreid DSP aan boord heeft. Tevens ben ik van mening dat de German Maestro speakers toch wel wat hoogwaardiger zijn dan de Herz Composets. De 2 Match subwoofers hebben samen wel een acceptabel oppervlak en zorgen voor een behoorlijke druk in de auto. 2 Kleinere subwoofers reageren vanzelfsprekend ook sneller dan 1 groter exemplaar.
 

MikeyMan

Actief lid
Kan iemand mij vertellen wat de standaardmaten voor de speakers zijn in de greenline? Voor en achter een 16,5 cm composet?
 

Chvogels

Nieuw lid
Was ook niet tevreden over het standaard geluid in de nieuwe octavia 3 ,collega had hetzelfde idee ook naar bovenstaande set gekeken maar toch gekozen voor een alpine versterker welke simpel te monteren is achter de bestaande radio,en daarna nog uitgebreid met Pioneer subwoofer onder stoel allemaal makkelijk te monteren.Klonk al stuk beter maar de schelheid van de orginele composet in de voordeuren was nog steeds aanwezig. Heb toen zelf gekozen voor een andere aanpak en ben begonnen met het vervangen van de speakerset in de voordeuren door een composet van Eton POW160.2 en de deurpanelen voorzien van isolatie materialen (basis setje) was compleet met ringen en isolatie €208.00 kwijt bij ACR in Helmond,en het resultaat was voor mij al zeer positief.Klinkt nu echt perfect,beter kan natuurlijk altijd maar dit is een absolute aanrader ,is gewoon zelf in te bouwen als je een beetje handig bent.geen hak en breek werk gewoon deurpanelen losmaken oude speakers (rommel)verwijderen en nieuwe plaatsen op zelfde locatie
 
Bovenaan Onderaan