Interieurverlichting

CDK

Forumguru
daar is niets mis mee heren, heel netjes!! kan ik weer een nieuwe wishlist gaan maken ;)

greetz Corné
 

Blackokkie2

Forumguru
Toch ook maar eens over na gaan denken. Heb ooit eens led-verlichting in een mondeo geprobeerd maar dat was niets, lichtopbrengst was minder dan van de normale lampjes, lampje omdraaien gaf helemaal geen licht.
 

somebodey

Actief lid
Na de levering komt er sowieso led in bij mij.

Maar ik had graag geweten op welke manier je het leeslampje verwijderd (vooral het glaasje) alsook in het dashbordvakje..
 

EdK

Forumguru
Maar ik had graag geweten op welke manier je het leeslampje verwijderd (vooral het glaasje) alsook in het dashbordvakje..

Vrij simpel eigenlijk, dashboard vakje kofferbak en leeslampjes achter zitten geklemd met een veersysteem en met voorzichtig je nagels achter de unit en dan trekken komt hij los en kun je bij het lampje
 

somebodey

Actief lid
Vrij simpel eigenlijk, dashboard vakje kofferbak en leeslampjes achter zitten geklemd met een veersysteem en met voorzichtig je nagels achter de unit en dan trekken komt hij los en kun je bij het lampje

Klinkt easy! Hopelijk is het ook zo :)
 

EdK

Forumguru
Indien je een rechter en linker hand hebt is het easy
Bezit je twee linker handen dan zou ik er zeker niet aan beginnen.
Vaak is het dan wat de ogen zien slopen de handen
 

Chatslet

Forumguru
Kom zeg, even je nagel er achter en je wipt het er zo uit. Waar gaat het nou om? Een pot appelmoes open maken is lastiger.
 

cali05

Forumguru
Ik heb de set van superskoda besteld en in de unit voor de interieurverlichting gedaan alleen blijven de ledjes van de leeslampjes iets gloeien als ze uit zijn. Iemand enig idee hoe dat komt?
 

Chatslet

Forumguru
Dat heeft te maken met het diagnose systeem. Ondanks dat de binnenlichting geen melding op het dashbord veroorzaakt wordt er wel degelijk een diagnose uitgevoerd. Er loopt bij contact aan, korte tijd na contact uit en korte tijd na het vergrendelen en ontgrendelen van de deuren een minimale hoeveelheid stroom doorheen die te laag is om een normaal lampje te laten branden maar wel voldoende is om een ledje te laten gloeien. Dit is om te detecteren of er kostsluiting is of wanneer er een lampje stuk is. Deze meldingen kunnen dan weer met VCDS worden uitgelezen. Ik vind het verder niet storend en bij mij is het echt heel minimaal en echt alleen in de leeslampjes omdat het ledje in het interieurlampje al te veel stroom nodig heeft.
 

cali05

Forumguru
Dat heeft te maken met het diagnose systeem. Ondanks dat de binnenlichting geen melding op het dashbord veroorzaakt wordt er wel degelijk een diagnose uitgevoerd. Er loopt bij contact aan, korte tijd na contact uit en korte tijd na het vergrendelen en ontgrendelen van de deuren een minimale hoeveelheid stroom doorheen die te laag is om een normaal lampje te laten branden maar wel voldoende is om een ledje te laten gloeien. Dit is om te detecteren of er kostsluiting is of wanneer er een lampje stuk is. Deze meldingen kunnen dan weer met VCDS worden uitgelezen. Ik vind het verder niet storend en bij mij is het echt heel minimaal en echt alleen in de leeslampjes omdat het ledje in het interieurlampje al te veel stroom nodig heeft.

Kijk Chatslet dat is een mooi antwoord. Niks om me zorgen over te maken dus. Dank je.:worshippy:
 

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: ik zet grote vraagtekens bij de stelling dat er toch een diagnose wordt uitgevoerd op de binnenverlichting, overigens zie je dit effect ook bij auto's die geen lampdiagnose hebben. De verklaring is overigens vrij simpel: als de binnenverlichting wordt uitgeschakeld (handmatig, via timer of via deurschakelaar), dan staat er nog wel spanning op de plusdraad tussen schakelaar en lampje. Bij een gloeilamp lekt die lading zo weg, en is het lampje een fractie van een seconde later uit, bij een LED loopt er zo weinig stroom dat het wel 10-15 minuten kan duren voor die spanning zo ver is weggelopen dat de LED niet meer opgloeit. Overigens alle situaties die jij noemt, waar lampdiagnose plaats zou vinden, zijn precies de momenten waar je bij de interieurschakelaar op de deur, de binnenverlichting aan gaat.

Overigens detecteert het lampdetectie systeem volgens mij juist geen kortsluiting, maar checkt of er stroom loopt (te veel stroom zoals bij kortsluiting geeft dus geen foutmelding in de lampdiagnosesysteem, maar wel een doorgebrande zekering als het goed is). Dit is ook precies de reden dat je met lampdetectie andere LED's nodig hebt, met een parallel geschakelde weerstand zodat er voldoende stroom loopt om foutmeldingen in het lampdiagnose-systeem te voorkomen
 

Chatslet

Forumguru
Dat ik de interieurlampjes had vervangen kreeg ik in VCDS wel degelijk meldingen in de log. Een aantal keer short to gound door een lompe actie wat overigens niet resulteerde in een kapotte zekering en een aantal bulb failure meldingen zoals ook bij het vervangen van DRL, standslicht en dimlicht. De log sprak ook keurig over interior light.
 

Cordoba

Forumguru
OK Chatslet, stadslicht, dimlicht en DRL is niet vreemd. Melding 'interiorlight' was dat alleen bij uitlezen, of ook op het dash? Overigens verkeerd om plaatsen van een LED (+ en - verwisseld) kan ook een melding van 'short circuit' geven. Overigens al vaker gezien, dat een 'short circuit' bij uitlezen niet altijd een echte kortsluiting is, maar soms gewoon een verkeerde verbinding of iets dergelijks. (voor de duidelijkheid, onder kortsluiting versta ik dat een + draad direct aan de massa hangt)
 

Waalko Kramer

Forumguru
W
Filmpje laat dus een unit zien, zoals ik heb geplaatst. Ik heb nog wel de gloeilampjes, niet de LED's, maar misschien stop ik in de leeslampjes wel snel LED's. Eerst eens even een testje doen, ik heb hetzelfde type LED's voor de leeslampjes ook in mijn stadslicht zitten, dus kan het zo proberen of het wat oplevert qua licht. Voor de kosten hoef ik het niet te laten: voor een setje van 2 van die LED-lampjes betaalde ik iets van 3 euro.

Waar koop je die lampjes voor 3 euro....
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ze destijds bij een lokale automaterialenzaak gehaald, maar die heeft de prijzen ondertussen ook flink aangepast (en iets andere assortiment/types). Het waren trouwens wel originele Pilot ledlampjes, dus geen goedkope rommel.
 

piair1982

Forumguru
Mijn leeslampjes was eentje defect dus beide vervangen door philips setje. Maar das meteen 25 euro... maar moet veel langer meegaan.
 
Bovenaan Onderaan