Skoda Fabia SDI 2005 start slecht

tomramakers

Nieuw lid
Sinds 2,5 jaar rij ik met veel plezier in mijn Fabia 1.9 sdi en rij wekelijks min. 500km.
Om de 15.000km krijgt de auto een beurt (afwisselend grote / kleine beurt). Inmiddels staat er 294.000km op de teller en de auto rijdt nog steeds perfect.

Een tijd geleden heb ik bij de beurt alle 4 de gloeibougies vervangen (2 van de 4 waren namelijk stuk).
Nu merk ik iedere ochtend bij de koude start dat de motor niet soepel aanslaat. Heel soms slaat hij zelfs af. Uiteindelijk start hij wel, maar het lijkt wel of niet alle gloeibougies werken. Dit terwijl ze recentelijk vervangen zijn. Als ik dan wegrijd dan "bromt" en stokt de motor lichtjes een paar seconden en dat is het over.
Warme start geen problemen.

Wat zou dit kunnen zijn?

groet,
Tom
 

Cordoba

Forumguru
Misschien de auto eerst eens uitlezen op foutcodes Tom. Ik vermoed dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij de nieuwe gloeibougies, maar uitlezen kan helpen om je veel sneller de juiste kant op te laten zoeken. (er kunnen bijvoorbeeld een verkeerd type gloeipluggen gemonteerd zijn, of er zijn één of twee pluggen niet helemaal netjes gemonteerd/aangesloten. Merk je ook verschil in je brandstofverbruik met de oude en de nieuwe gloeibougies?

Tom, ondanks dat je blijkbaar meer een lezer dan een poster bent op het forum, zou je jezelf voor willen stellen op het meet&greet gedeelte?

Volgende week de meeting in Nuenen iets voor jou?
 

Cordoba

Forumguru
@Joske de staat van de accu mag geen invloed hebben als de motor al loopt, terwijl de TS aangeeft dat ie met nieuwe gloeiplugs afslaat. Of begrijp ik je vraag verkeerd?
 

Joske

Forumguru
@Cordoba

De motor start uiteindelijk wel, zelfs met de nieuwe bougies, vandaar mijn vraag.. Startproblemen waren reeds aanwezig voor het vervangen van de bougies, mss vragen de nieuwe net te veel van de batterij waardoor die het nu definitief laat afweten?
 

Cordoba

Forumguru
Yup, maar waarom slaat een lopende diesel dan af Joske? Heeft eigenlijk alleen spanning nodig voor de ECU en het brandstofsysteem, en het lijkt me dat de dynamo die energie toch makkelijk moet leveren.

Voor de goede orde: ik weet ook het juiste antwoord niet, maar zie ook maar gedeeltelijk de logica van jouw redenering.
 
Misschien slecht contact van magneetklep. die sluit de brandstof toevoer af bij geen stroom(slecht contact).
 
Bovenaan Onderaan