Hoge kosten/slijtage bij hogere kilometrage ???

P96G

Nieuw lid
Inmiddels heeft de dealer een prijs opgegeven voor het vervangen van versnellingsbak/differentieel op basis van een gereviseerde unit, kosten E 3200,--............ Na de waterpomp (garantie) en de distributieketting (50% coulance) nu dus al de derde grote reparatie op 105.000 km. Ik was gewend om met VAG producten 250.000 probleemloze kilometers te maken. Dat was weliswaar met TDI-motoren, maar een beschaafd bereden benzinemotor moet toch ook heel kunnen blijven.De Panda van mijn lief heeft probleemloos de 100.000 gehaald en gepasseerd, dat zou een Skoda toch ook moeten kunnen.

Ik lees in het forum herhaaldelijkhet uitgangspunt VW=Skoda=Seat qua kwaliteit. Ik hoor echter uit de werkplaatsen andere geluiden. De vraag is nu: verkopen of er vanuit gaan dat de ellende nu wel voorbij is en er nog 100.000 probleemloze kilometers in zitten. Het vertrouwen is een beetje weg...........
 

Desperado

Forumguru
Qua kilometers vind ik het onacceptabel dat ze je al die kosten in de maag willen splitsen. Ze zouden zeker coulance kunnen geven. Zo'n bak moet probleemloos makkelijk het dubbele aankunnen.
 

EfEr

Actief lid
Wie kan mij inzicht geven in de garanties en coulanceregelingen m.b.t. distributieketting 1.2 TSI en DSG7 bak?

Vanaf het moment dat ik de auto heb, heb ik problemen met de DSG7 bak, bij rustig optrekken "stuitert" de bak tussen 2 versnellingen, met name 1 en 2 maar ook bij 3 en 4.
Ondertussen is de bak al diverse keren gereset en ook al een aantal keren de nieuwste software erin geschoten. Een maand geleden is de bak volledig gespoeld. Na elke mutatie gaat het even beter maar na verloop van tijd komt de klacht weer terug.
Bij de vorige garage heb ik de onderhoudshistorie opgevraagd waaruit blijkt dat het probleem al vanaf het begin aanwezig is.
De motor heeft nog maar ca. 80.000 km gelopen. Ondertussen sta ik elke maand bij de garage .. die dan weer contact met PON heeft ... Ondertussen ben ik er wel aardig klaar mee en wil gewoon dat het opgelost wordt.
Ik ben zeker niet van plan om een (stevige) eigen bijdrage te gaan betalen aangezien de leeftijd (2011) en 80.000 km natuurlijk geen stand is voor dergelijke problemen en het probleem (aantoonbaar) vanaf het begin aanwezig was.
Tevens tikt de koude motor de eerste minuut na het starten iets wat duidt op distributieketting problemen, volgens de VAG Dealer stond deze auto (nog) niet op de recall lijst en moest ik maar terugkomen als het erger werd of wachten of er een oproep zou komen.
Beide klachten zijn bekende problemen voor PON en het lijkt erop dat PON met iedereen individueel de strijd aan wil gaan om zo min mogelijk te hoeven vergoeden van de technische (constructie) fouten van hun producten.

Graag heb ik feedback van forumleden over bovenstaand
Ook als ik naar jullie idee de zaken te zwart/wit zie.

PS (Ik wist niet of ik hier een nieuw topic voor moest starten maar gezien de overige berichten in dit topic leek het me er wel bij te passen.)
 

ertromp

Forumguru
@EfEr die DSG is maar 1 oplossing voor: TVS Engineering.
Hopelijk kan TVS de klachten nog softwarematig oplossen maar het kan maar zo zijn dat de 1e koppeling overleden is maar dat kan TVS zo uitlezen.

Die ketting is een bekend 1.2TSI probleem. Laat het er niet bij zitten en schakel je rechtsbijstand in.
Ga eventueel twitteren over het probleem op Skoda NL, dan zal je klacht echt wel serieus opgepakt worden want negatieve twitter berichten worden vaak serieus aangepakt
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EfEr

Actief lid
@ertromp , bedankt voor je reactie.

Wat ik zo vreemd vind is dat TVS een probleem kan oplossen waartoe de leverancier/importeur blijkbaar niet toe in staat is. Het is toch te gek voor woorden dat je een product verkoopt als leverancier/importeur waarvan je weet dat er problemen mee zijn en dat je de klant het maar fijn uit laat zoeken?! Ik zie het zo dat je als klant een product koop waarvan de leverancier weet dat er een fout in zit en dat je dan de klant zelf het probleem laat oplossen en ook nog eens voor de kosten op laat draaien.
Waarom kan VAG/PON geen software schrijven die het probleem oplost en voor de toekomst voorkomt? TVS is er blijkbaar wel toe in staat. Je voorstel voor twitter is vrees ik een van de meest effectieve manieren om je recht te halen al vind ik het te triest voor woorden dat alleen publieke chantage via social media de enige manier is om serieus genomen te worden en je recht te halen.
 

ertromp

Forumguru
@ertromp , bedankt voor je reactie.

Wat ik zo vreemd vind is dat TVS een probleem kan oplossen waartoe de leverancier/importeur blijkbaar niet toe in staat is. Het is toch te gek voor woorden dat je een product verkoopt als leverancier/importeur waarvan je weet dat er problemen mee zijn en dat je de klant het maar fijn uit laat zoeken?! Ik zie het zo dat je als klant een product koop waarvan de leverancier weet dat er een fout in zit en dat je dan de klant zelf het probleem laat oplossen en ook nog eens voor de kosten op laat draaien.
Waarom kan VAG/PON geen software schrijven die het probleem oplost en voor de toekomst voorkomt? TVS is er blijkbaar wel toe in staat. Je voorstel voor twitter is vrees ik een van de meest effectieve manieren om je recht te halen al vind ik het te triest voor woorden dat alleen publieke chantage via social media de enige manier is om serieus genomen te worden en je recht te halen.
VAG schrijft software om emissiewaarden zo laag mogelijk te maken. Heeft niets te maken met kennis/kunde VAG natuurlijk. Door het schrijven van software op basis van emissiewaarden wordt helaas de techniek niet echt goed behandelt
 

EfEr

Actief lid
@Peter-036 Ik begrip dat een koppeling een slijtagedeel is en dat deze vroeg of laat een keer vervangen moet worden. Het grootste probleem heb ik ermee dat in dit geval het probleem kort na levering als vóór ca. 10.000 km (door de onderhoudshistorie bevestigd) het probleem al aanwezig was en tot nu toe nooit heeft kunnen oplossen.
 
Kijk eens naar de slijtage van je banden. Bij werd dezelfde diagnose gemaakt doch het blijk ongelijk slijtage te zijn aan de achterbanden. Je merkt dit direct als je er met je hand over wrijft.
 

schorpioen99

Nieuw lid
Inmiddels alweer een ruim een jaar geleden mijn Skoda 1.8 TSI ingeruild vanwege niet alleen verontrustende berichten over gebroken distributie kettingen en (ernstige gevolg schade) en ook de standaard ellende met waterpomp en koppeling, maar ook vanwege vrienden en collega's met 2 x VW Golf, 1 x Audi A4 en 1 x Skoda Octavia waar de ketting brak (1 in de garantie, 1 lease en de anderen waren respectievelijk €4300 en € 5500 lichter. Het zal best wel dat ieder merk zijn problemen kent. Maar bij VAG is het structureel bij de TSI motoren.

Dat mensen op dit forum die kritiek niet willen onderkennen dat begrijp ik best. Maar met de TSI motoren ben je verzekerd van ellende en de coulance is uiterst belabberd. Het garagebedrijf waar ik de Skoda wilde inruilen wilde eerst uitgebreid de motor horen i.v.m. mogelijk ratelen van de ketting. Op dat moment deed de auto dat gelukkig niet. Deal gemaakt en andere auto gekocht die slechts 1 x in de garage is geweest voor een onderhoudsbeurt van € 299.

Vervolgens kreeg ik van de garage waar ik de Skoda had ingeruild te horen dat de nieuwe eigenaar binnen twee weken te kampen had met een waterpomp die de geest had gegeven en 3 maanden later de ketting die brak en vervolgens voor de fun maar een behoorlijk motorschade mee bracht.

Even de komende 10 jaar helemaal genezen van die zogenaamde VAG kwaliteit. Het is net als met de Renault Laguna II. Bij aankoop ben je vrijwel zeker van ernstig hoge kosten. Ik wens jullie veel geluk met jullie auto en hoop oprecht dat jullie bespaard blijven van TSI ellende. Maar een advies, mocht je niet VAG blind zijn en de keus hebben, de andere keus ook gewoon maken.
 
Bovenaan Onderaan