Olielampje knippert

petergeelen

Nieuw lid
na het starten van mijn octavia slx uit 1999 gaat na 10 seconden het rode olielampje knipperen.
oliedrukschakelaar is reeds vervangen.
olie druk is 5 bar, dus de oliepomp werkt.
als ik de kabel van de oliedrukschakelaar af haal, gaat het lampje uit !
volgens de garage moet dan het instrument paneel vervangen worden...

kent iemand dit probleem ?
 

Joske

Forumguru
en wat gebeurt er met het olielampje als je aan de draad van de sensor beweegt?

Vind het ook raar dat je zegt: "knipperen" volgens mij moet deze gewoon aangaan en blijven branden, niet?

ik zou eerder de kabel en zijn aansluitingen verdenken dan?
 

turboturbo

Forumguru
Vanmiddag op de snelweg kreeg ik opeens de melding 'check engine oil' in mijn maxidot display.... :nailbiting:

Ik schrok me rot en stuurde meteen naar de vluchtstrook, maar bedacht me toen dat dit niet de rode variant / olie druk of oil pressure betrof, maar kennelijk een waarschuwing dat het peil onder een bepaald minimum was gekomen. Ik had vrouw en kinderen in de auto en zag me niet op een plek waar het verkeer met 130km/u langs raasde de olie bij staan vullen. Over 2 km was de volgende afslag en ik ben nog die 2 km doorgereden om op een Carpool plekje het oliepijl te controleren.

Hier heb ik even een vraagje over:
Nu zit ik dit thuis te typen en vraag ik me toch ineens af of het klopt wat ik daar dacht omtrent die melding - dat dit nog niet de meer fatale melding oliedruk was (aangeduid met een rood lampje)? Ik bedenk me nu dat ik een maxi-dot display heb en aangezien die maar één kleur heeft (geel/oranje) dat die immers geen rode kleur kan weergeven? :facepalm: Of had de tekst dan anders geweest, bijv. 'oil pressure - STOP'?

Oftwel, had ik inderdaad optie A te pakken van deze melding? Of ben ik ternauwernood aan een vastloper ontsnapt en had ik optie C te pakken in het uitsluitend gele mfa display?
Audi-Oil-Warnings.PNG

Ik ben dus nog die 2 km doorgereden (in de veronderstelling dat dit prima kon:pieker:) en heb het oliepijl gecheckt (op warme motor weliswaar) Zat slechts een drupje onderaan de peilstok, en de auto stond zelfs met de neus nog iets naar beneden. Uit de olie vuldop kwam heel even een beetje rook en branderig luchtje, en begon de motor onrustig te schudden. Ik zag geen oliespatters tekeer gaan. Motor vervolgens uit gezet en gelukkig had ik iets bij me: een flesje Shell Helix 10W40. Daarvan heb ik 0,5 bijgevuld. De melding verdween daarna uit het menu 'car status' en stond weer op 'engine o.k.' en ben daarna door gereden naar huis (nog een uurtje rijden)

Aanvullen tot het juiste peil wil ik doen op een koude motor en met de juiste olie (denk 5W40? - de auto staat op standaar interval ingesteld)
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ik had laatst opeens ook een flink olieverbruik, dus kan bevestigen dat het lampje ook geel kan gaan branden. Bleek bij mij een flinke scheur in de carterontluchtingsslang te zijn, ik vermoed door een steenmarter of ander gespuis. Gelukkig goedkope oplossing, maakte me flinke zorgen :nailbiting:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Buiten het display heb je ook nog een aantal lampje in de ronde klokken zitten met verschillende kleuren dia al dan niet een ondersteunende tekst hebben in het display.
 

turboturbo

Forumguru
Dan denk ik dat ik toch echt wel de 'gele' variant had. Want in de klokken brandde er geen (rood) lampje.


(Zal later nog eens checken of er zo'n rood lampje zit wanneer de sleutel op contact staat)

Maar beste is misschien toch om voor de zekerheid wel altijd direct te stoppen. In dit geval zat er zó weinig olie nog in dat ik me afvraag of zo'n melding niet wat eerder zou mogen komen.

Je moet natuurlijk altijd zelf af en toe peilen (voor het te laat is) ik was helemaal niet meer gewend dit te doen. Bij mijn Fabia I was dit altijd nog perfect, verbruikte geen druppel olie.


Nu op zoek naar de oorzaak, of er een lek is of dat de motor gewoon erg veel olie verbruikt :thumbsdown:
 

turboturbo

Forumguru
Nee alleen eerst even gekeken wat ik 'zag' onder de dop.

Daarna de dop terug gedraaid, de motor uit gezet en 5 min gewacht. Daarna gepeild en daarna 0,5L bijgevuld.

5 min is natuurlijk veel te kort maar we moesten met een huilende baby (want ziek) echt snel verder naar huis. Is denk dat het niet fijn is voor de motor om koude olie in een warm blok te gieten - het was even niet anders.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Nee alleen eerst even gekeken wat ik 'zag' onder de dop.
Daarna de dop terug gedraaid, de motor uit gezet en 5 min gewacht. Daarna gepeild en daarna 0,5L bijgevuld.
5 min is natuurlijk veel te kort maar we moesten met een huilende baby (want ziek) echt snel verder naar huis. Is denk dat het niet fijn is voor de motor om koude olie in een warm blok te gieten - het was even niet anders.
Daar zou ik niet zo wakker van liggen, blok is dan ca 100 graden, en die olie warmt snel genoeg op. Maar dit soort meldingen komt altijd als je met een huilend kind tijdens een nattesneeuwbui in het donker onderweg bent...
Daarom: geregeld olie peilen (zeker bij een VAG auto) :cry:
Wanneer had je voor het laatst olie gepeild (en hoeveel km was dat geleden)?
 

turboturbo

Forumguru
Nou ja, ik bedoel je giet toch koude olie over motor onderdelen die op bedrijfstemperatuur (heet) zijn (nokkenas? Of wat is dat ding wat je vlak onder de vuldop ziet zitten?) dan krijg je wel even heel lokaal een temperatuur verschil. Voelde gewoon niet echt goed.

Laatste keer olie gepeild was tijdens de aankoop in september. Ik heb toen zoals het een leek/bandentrapper betaamt :) de olie op de pijlstok bekeken of die niet erg smerig /zwart was.

Ik kan me niet meer herinneren of ik de pijlstok netjes schoongeveegd had en nogmaals gedipt had om het peil te beoordelen.

Mijn argwaan is iig gewekt op dit moment en ik zal het nu zeker in de gaten gaan houden!
 
Bovenaan Onderaan