Regelunit verwarming,airco hoe te vervangen?

Mijn regelunit van een Fabia Combi 1.9 SDI geeft problemen.Hoe kan ik die het makkelijkst vervangen?De unit zelf zit ingeklikt in het kunststof frame/dashboard, echter de bekabeling aan de achterzijde is niet te bereiken. iemand hier mee bekend?
 

Joske

Forumguru
Je zult best toch wat meer info geven om tot een oplossing te kunnen komen, wat is het bouwjaar?
 

Monteurtje

Forumguru
Temperatuurregelklep?? Als dat hem is, SUCCES!
Dat is niet zo even uit te leggen. Er is wel iemand die een beschrijving voor je kan uploaden.
Recirculatieklep?? Dashboardkastje eruit en dan kan je erbij.
Beide kunnen maar op een manier. Vertanding moet in elkaar grijpen. En ze moeten in de basisafstelling gezet worden.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Monteurtje al aangeeft: waarschijnlijk zit het niet in de unit, maar in de stelmotor van de klep. Uitlezen geeft dan ook de bijbehorende foutcode, en vaak krijgen de stelmotor van de kacheltemperatuur en de recirculatieklep, kort na elkaar hetzelfde probleem. Ik heb het bij mijn Fabia (bouwjaar 2003) een paar jaar terug ook gehad, en beide stelmotoren laten vervangen.

Mensen zoals Monteurtje die het vaker bij de hand gehad hebben, kunnen het zonder het complete dash te demonteren, maar als je dit de eerste keer moet doen, en er niemand met ervaring bij staat, zal dat je zeer waarschijnlijk niet lukken (in elk geval niet zonder demontage van het dashboard).

Verschijnsel van haperende stelmotor van de kachel: temperatuur is niet te regelen, en gaat zijn eigen gang. Als je een rit van 100 km rijdt, heb je kans dat je 40 km rijdt zonder problemen, en zonder dat je tijdens de hele rit één keer de temperatuurinstelling verandert, wordt je ineens de auto uitgestookt (of zelfs in de winter de ramen open), terugdraaien van de temperatuurinstelling heeft soms effect, (als je het 50 keer probeert - temperatuur hoger instellen, en dan direct weer rustig terugdraaien - heb je kans dat ie 1 of 2 keer 'pakt' en de temperatuur weer naar normaal gaat), maar 5 km verder kan het probleem weer van vooraf aan beginnen.
 

milanseegers

Forumguru
Ik durft het aan het dashboard de verwijderen en de stel-motor zelf te vervangen/repareren.

Het probleem wordt volgens diverse bronnen op het internet veroorzaakt door de potmeter in de stel-motor waardoor hij letterlijk de weg kwijt is.
Dit geluid is dan ook dikwijls te horen wanneer de auto op contact staat met de motor uit. Je hoort het motortje 'zoeken'.

Er worden doorgaans 2 mogelijkheden beschreven
- 1 vervangen van de motor. Hiervoor dient het complete dashboard te worden verwijderd. Handige jongens kunnen het ook zonder..
- het schoonmaken van het binnenwerk met contactspray waardoor de potmeter weer contact maakt.

Het lijkt me dat bij deze 2e oplossing het probleem weer snel kan terugkeren wanneer de potmeter weer te vervuild/geoxideerd raakt.

Wat betreft de eerste oplossing
Als ik op internet zoek kom ik uit op onderdeel nr. 6Q1-907-511 maar ben hier niet zeker van.
Deze motor unit wordt ook dikwijls genoemd als het gaat over de (re)circulatie klep.
Het verschil tussen de 2 motoren zit hem volgens mij enkel in de 2 tandwieltjes die er op bevestigd zitten. Wellicht zijn deze over te zetten..

Is er iemand die hier ervaring mee heeft (ben benieuwd naar vervangen en insprayen) en een correct onderdeel nummer weet?

Edit: op verschillende delen van het forum is hierover geschreven. Ik denk dat ik eerst probeer deze handleiding voor de Polo te volgen (hier te vinden via google translatie: https://translate.google.nl/transla...au-des-armaturenbretts-instandsetzen-tauschen )

Hierbij hoeft het complete dashboard niet los en maak je de potentiometer schoon met behulp van contact spray...
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
vervangen is vaak de enigste goede oplossing. vaak breken ze af of hebben ze onnodig veel speling gekregen. Waar het verschil in zit kan ik helaas niet vertellen. Maar komt ook voor dat het te maken heeft met de stekker aansluiting die anders is.
 
Goedemorgen,

Ik volg dit draatje al even..... Ook ik heb met mijn fabia1 combi 2.0 dit probleem..
Vraag die bij mij nu opborrelt ....is er op dit forum iemand die dat kan/wil doen?
Ik kan me zo voorstellen dat er een bepaalde routine in zit, en als je die eenmaal weet dat het relatief redelijk rap te doen is...... mits je dat zonder dashboard verwijdering kan natuurlijk.....
Is er iemand, of weet iemand die dit soort reparaties vaker doet??

Alvast bedankt!


Greetz

Martin
 
Bovenaan Onderaan