Beetje experimenteren:)

Boet

Actief lid
Het viel me al sinds dat ik de Roomster kocht op dat -waarschijnlijk door de behoorlijk verschillende spoor-
breedtes voor en achter- hij in snelle bochten aardig over de neus heen ging hangen. Nu heb ik daar de laatste maanden eens over zitten nadenken. En daar kwam het volgende uit:

-huidige bandenmaat: 195/60-15. Da's iets hoger dan de fabriek oorspronkelijk monteerde. Qua comfort heeft het niets uitgemaakt.

-Oorspronkelijk heeft de Roomster Sport 205/45-16 bandjes. Dat is een stukje breder en lager, maar lost het 'probleem' van het neushangen niet echt op, omdat het de verschillende spoorbreedtes niet opvangt.

-De vering achter lijkt een stuk korter en stugger dan de vering vóór.

-Ofwel, als ik de wielen min of meer 'gelijk' achter elkaar zou kunnen krijgen en vóór een stugger bandje zou plaatsen, zou ik wellicht een wat stabieler weggedrag krijgen. Qua veercomfort zou de zaak best wel eens wat meer bij elkaar (voor vs achter) kunnen komen.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik een stel 16" stalen wielen met een ET-waarde van 38 ipv de gebruikelijke 43 van Marktplaats afgehaald. Deze velgen zijn meteen 6.5J breed (huidige breedte: 6J).
Daar omheen liggen nu Bridgestones met de maat 215/45-16.

Deze combi ligt nu voorop. De achterbanden heb ik gelaten voor wat ze waren;).

Het resultaat is waar ik een beetje op hoopte; de auto duikt een stuk rustiger de bocht in, blijft daar stabieler en qua veercomfort maakt het weinig tot niets uit. Ook het verbruik lijkt nauwelijks beïnvloed.

Nu nog zien wat de combi in de regen doet...

Feitelijk gaat dit nergens over, maar ik wilde het toch even delen:)
 

ertromp

Forumguru
Feitelijk gaat dit nergens over, maar ik wilde het toch even delen:)
Perfect dat je dit soort zaken deelt :thumbsup: En blijkbaar is er aan de wegligging toch dmv andere velg/bandkeuze e.e.a. te verbeteren aan het weggedrag van de Roomster. Keep us posted!
 

EdZ

Donateur
Loop je niet het risico je voorwiellagers om zeep te helpen?
Overigens vind ik ook wel dat de Roomster vrij snel over de voorwielen wegloopt, maar is het wezenlijk anders dan bij een fabia?
 

Cordoba

Forumguru
omdat het ET-verschil binnen 5 mm blijft per wiel, valt dit precies binnen de aangeraden grens. Ik heb zelf ook een complete set LM-velgen eronder waarbij ik van ET43 naar ET38 ben gegaan. Mijn bemerkte verschil (Fabia I combi): iets stabieler (en minder overhangen) door een bocht door de extra spoorbreedte (is met 2 x 5 mm, dus 10 mm toegenomen).

@Boet als je op de achteras dezelfde velgen legt met ET38, hou je dan de voordelen niet grotendeels, en heb je niet meer het probleem dat je eigenlijk 2 reservewielen moet hebben (vanwege verschillende ET).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Boet

Actief lid
@Cordoba, ik wilde juist het verschil in spoorbreedte terugbrengen. Als ik dezelfde velgen ook achterop leg, breng ik het verschil weer terug waar het was.

Wb. het reservewielwerk; ik heb (efkes afkloppen:D de afgelopen negen jaar geen lekke band meer gehad, dus ik durf die gok wel aan.

@EdZ; ik heb ooit eens een stukje met een Fabia mogen sturen. Mijn gevoel erbij was dat de Fabia enerzijds vlotter de bocht in te sturen is, maar in lange bochten de Roomster weer strakker is. Het probleem ontstaat in wat kortere (of snelle) bochten waar de Roomster (zeker met het dieselblok voorin) moeite heeft de boel in het spoor te houden.
Die neiging probeer ik nu met de wat bredere combi wiel/band aan banden te leggen. Tot nu toe (droog weer) lijkt dat aardig te lukken.

Vreemd genoeg -wellicht door het wat mindere overhellen- heb ik van mijn linker wiellager minder protest dan met de oude bandencombi (lager is al een poosje niet lekker). Het rechter geeft geen krimp.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Cordoba

Forumguru
@Boet het verschil in spoorbreedte blijft inderdaad, bij 4 identieke velgen, tenzij je op de vooraf spoorverbreders monteert. Maar misschien is je redenering wel niet helemaal juist: het over de neus hangen bij een bocht hang jij op aan het verschil in spoorbreedte, ik heb een iets andere redenering. Naar mijn idee moet je de denkbeeldige lijn tussen voor- en achterwiel zien als een soort draaipunt (vergelijkbaar met de as een wip), als je de wielen naar buiten zet, verplaats je die denkbeeldige kantellijn naar buiten en heb je dus minder last van het over de neus hangen. Je heb nu die denkbeeldige lijn aan de voorkant 5 mm naar buiten verplaatst door de lagere ET-waarde. Door op de achteras dezelfde lagere ET-waarde te monteren, breng je die lijn nog iets verder naar buiten, dus moet je nog een klein beetje extra winst hebben ten opzichte van alleen de vooras aanpassen.

Ik zou zeggen denk er eens rustig over, of als je banden op de andere velgen met lagere ET-waarde hebt, probeer het gewoon eens.
 

Boet

Actief lid
Hé Cordoba, altijd goed als er mensen meedenken:). Ik ga de grijze cellen eens pijnigen. Thanks!:jaja:
 

Boet

Actief lid
@ Cordoba; het blijft nog even zoals het nu is. Een goeie duizend km verder kan ik in alle bescheidenheid melden dat elke Roomster deze bandencombi zou moeten hebben:cheer:. Het scheelt echt beduidend in de manier waarop een Roomster bochten rondt. Ook in nat weer is het bochtengedrag beter gebleken. Dit is tot nu toe een goed experiment.

En in het kader van 'aparte gedachten', kreeg ik een -vermoedelijk compleet idiote- brainwave.

Het is bekend dat de luchttoevoer van de 1.9 TDI nogal -verhoudingsgewijs- krap bemeten is. Dit wordt in tuningfora met regelmaat opgelost door de luchttoevoer van een Ibiza Cupra (160 pk) te plaatsen. Die is beduidend wijder.

Dit is ook te merken aan de prijs. Het ding mag tegenwoordig zo'n € 100 opbrengen. Dat is nogal wat geld.

Dus zie je diverse mensen hun eigen luchttoevoer in elkaar sleutelen. Foto's te over. Wat ik níet terug zag, is volgende gedachtenkronkel.

1) de standaard luchttoevoer loopt van vlak onder de motorkap dwars door de motorruimte naar de onder-achterzijde van het luchtfilterhuis. Nu is dat ding ook nog eens rechthoekig afgerond, dus zul je de nodige aanpassingen moeten doen voordat een grotere luchttoevoer gaat passen.

2) hetzelfde gelde voor het montagepunt waar de luchttoevoer begint. Rechthoekig afgerond. Nogal lastige vorm om een alternatief voor te bouwen.

-Stel je nu eens voor dat je een ronde buis/slang recht achter de bovengrille laat 'hangen' (vastzetten uiteraard) en deze aan de voorkant van het luchtfilterhuis vastzet. Je zou dan TWEE luchtopeningen hebben die allebei in het luchtfilterhuis uitkomen, dus méér luchttoevoer.

(?)- voor de techneuten onder ons; gaat dit vreemde bij-effecten hebben?

-meer herrie
-CPU gaat over de zeik
-vermogensverlies
-andere effecten?

Ofwel, is dit inderdaad een idiote gedachte?:nailbiting:
 

Joske

Forumguru
Meer lucht gaat volgens mij voor een diesel niet uitmaken, aangezien een k&n luchtfilter geen voordeel tot zelfs nadeel oplevert voor een TDI.

Koudere lucht daarentegen, dat gaat wel voordeel opleveren.
 

Boet

Actief lid
Die koude lucht zou zo maar eens kunnen lukken. De 'nieuwe' luchttoevoer hoeft niet door de motorruimte heen. Hooguit een klein stukje.

Als ik dan ook nog eens meer lucht richting de intercooler kan krijgen (of een betere afvoer van warme lucht), zou het toch een interessant effect kunnen hebben:cool:
 

peterrapid

Forumguru
@Boet misschien eens kijken voor een chippie als je meer vermogen wilt bespaart je een pak ombouwwerken op je Roomster en geeft veel meer resultaat
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

laagvlieger

Forumguru
En als je luchttoevoer groter wordt, moet de luchtafvoer dan ook niet groter worden? Eer je er meer vermogen uit kan halen ... Dus een grotere uitlaat.
 

Joske

Forumguru
bij deze vermogens zal de beperkende rol van uitlaat nog wel meevallen. Als er een roetfilter op zit deze laten verwijderen, zal ook al winst opleveren icm wegschrijven uiteraard en chiptuning.
 

Boet

Actief lid
Chippie zit er al zes jaar op:). EGR is weggeschreven én afgedopt. Roetfilter heeft er nooit opgezeten.
Vandaar dat ik ook een beetje verder ben gaan kl*ten.

Intercooler van wat meer koeling voorzien lijkt een eitje. Maar een langere blik onder de motorkap leerde dat een extra luchtinvoer nog wel eens lastig kan worden...er zit een accu voor...:banghead:

Dus eerst die intercooler maar eens doen....
 
De motor is toch turbo gevuld? Dus als het goed is krijgt die een overschot aan lucht. Dan maakt het toch niet zoveel uit dat de opening van het luchtfilterhuis wat krap bemeten is?

Goed idee van de bandjes!
 

Antera

Donateur
Grotere intercooler zorgt er voor dat de turbo iets meer LAG gaat krijgen omdat hij meer ruimte op druk moet zetten. Daarnaast is de vulling wel koeler wat beter is. Originele uitlaat kan meestal ook wel en eindje komen maar als je meer gaat tunen is een grotere downpipe wel een aanrader zodat alles wat soepeler en makkelijker afvloeit en je rest van je uitlaat iss meestal al aardig groot bij een 1.9Tdi

de bandjes is idd een mooie oplossing geworden :jaja:
 
Bovenaan Onderaan