Mogelijk Yeti aanschaffen - nog tips?

etjuh

Lid
Ik heb met alle drie TSI varianten gereden in verschillende vag autos afgelopen jaren. Ik vind de 1.2 acceptabel in ons vlakke landje voor de rustige rijder. Met caravan vind ik de motor wel erg licht. In de praktijk wel gemerkt dat bij iets vlottere rijdstijl de 1.4 bijna dezelfde gebruikscijfers haalt als de 1.2. Ik rij nu een octavia 1.8 tsi en schoonvader een golf variant 1.4 tsi en ik rij gemiddeld 1 op 12 en hij 1 op 14. 1.8 heeft vooral bovenin veel meer reserves. Snelle inhaalacties of op hoge snelheid invoegen op de snelweg zijn moeiteloos te doen. Ik vind zelf het extra brandstofverbruik acceptabel als je ziet hoeveel meer krachtsreserve je er voor terug krijgt.
 

Import Yeti

Forumguru
@Vanenkelen , ik denk dat je vader met alle 3 de motorisatie's eens moet gaan proefrijden.
Op dit forum heeft ieder zo z'n mening en dat is natuurlijk prima. Uiteindelijk is het van belang dat je vader zijn eigen keuze maakt op basis van zijn eigen wensen.
Onderstaand nog een paar rij-impressies van de Yeti:

http://www.autozine.nl/text/1172.html

http://www.autowereld.com/autotests/id/20932/skoda-yeti

http://www.rijtesten.nl/test/922/skoda-yeti-12-tsi-ambition-outdoor

http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/autotest.php?typeauto=38&merk_x=Skoda&serie=Yeti
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Tijd voor een update (let op veel tekst... de foto's staan beneden :rockon::thumbsup:)

Mijn vader is (oa met jullie informatie onder de arm) een paar weken op zoek geweest en heeft diverse dealers gesproken en modellen gezien / gereden. Uiteindelijk heeft hij de 1.2 TSI toch niet echt serieus overwogen (het gevoel van "maar" een 1.2-tje is toch best hardnekkig :bloos:) en heeft hij gekozen voor een 1.4 TSI.

Zijn voorkeur was in eerste instantie wel de 1.8 TSI 4x4 (gewoon omdat het leuk is en kan). Hij heeft bij twee dealers een serieus gesprek (onderhandeling) over gevoerd en dan gebeurt er iets vreemds. Als je vraagt naar de olieproblemen (bij beide ging het om een model uit eind 2010) dan wordt er wat terughoudend gereageerd, wordt er even overlegd met de technische mensen en uiteindelijk toegegeven dat er toch wel een risico is bij deze motor waarvan de dealer ook niet zo goed weet hoe hij er mee om moet gaan. Voornamelijk omdat ze aangeven bij deze problemen weinig tot geen backup te krijgen van PON.

Beide modellen hadden (volgens deze dealers) nu geen problemen en bij beide kreeg hij nog een half jaartje garantie. Maar ze gaven min of meer aan dat als er daarna iets van olieproblemen op zou treden dat ze niet veel voor hem konden doen.

Als je dan over de 1.4 TSI begint zijn ze een stuk zekerder. Bij die motor is PON een stuk coulanter en zijn de meeste modellen (indien van toepassing) al dusdanig geupdate dat ze zich daar eigenlijk geen zorgen meer over maken. Zelfs indien er na die garantie periode iets zou gebeuren dat met die specifieke issues te maken zou hebben zagen ze het een stuk optimistischer in.

Vooral door het doorvragen bij de dealers en de manier waarop het gesprek vervolgens begon te verlopen had mijn vader er geen lekker gevoel bij, dus toch maar voor de 1.4 TSI (en wellicht een keertje tunen, hij is er nu wel meer in geïnteresseerd).

Maar genoeg geluld over die motoren. Welke is het nou geworden en tijd voor een foto'tje. :jaja:

Hij heeft een 1.4 Ambition Greentech Adventure demo model gekocht uit december 2013 (nog net het oude model, "met die leuke ronde mistlampen") met pas 3700 km op de teller. De dealer heeft hem zelf als demo model uit Duitsland (of Luxemburg dat was nog even onduidelijk) gehaald, maar hij krijgt wel gewoon fabrieksgarantie bij PON tot en met december 2015. Aangezien het een buitenlands model is, is de uitvoering niet helemaal identiek aan de 1.2 TSI Adventure die hier geleverd is (de 1.4 is hier sowieso niet als Adventure geleverd).

Maar zegt u zelf, mooi exemplaar toch?

Foto 26-09-14 19 01 11.jpg Foto 26-09-14 19 01 28.jpg Foto 26-09-14 19 01 40.jpg Foto 26-09-14 19 02 15.jpg

Dank voor alle tips (ook namens mijn vader).

Edit: nog even zijn kenteken geblurred (voor mijzelf maakt het me niet uit... maar voor iemand anders..)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja wat als 1,4 TSI Yeti rijder hierop te zeggen....?
Gewoon een goede keuze en gaat hij zeker geen spijt van krijgen.
En dat tunen...... Ach vermoed zo dat als hij er een tijdje mee rijd dat hij het nieteens meer nodig zal vinden.

En nu zeker alleen nog een zenec plaatsen voor je pa. ..?

Wel wens hem veel rijplezier met de enige echte Yeti met ronde koplampen
 

Vanenkelen

Forumguru
Snap je keuze, heerlijke combi...! En het merendeel is natuurlijk probleemloos, maar ja in mijn familie hebben we 'altijd' die mazzel die je niet wilt... :banghead:.
 

Leon54

Actief lid
Zelf vind ik de kleur wit niet zo bij de Yeti passen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Dit type wielen, vind ik ook maar zozo, maar daar geldt hetzelfde voor natuurlijk. Wel mooi dat hier het sportstuur gemonteerd is, dat is wat dikker. De 1.4 is wat mij betreft een goede keuze. Zelf overwoog ik ook een tuning van deze motor, maar heb tot op heden nog niet echt de noodzaak ingezien.
 
Bovenaan Onderaan