Bijna 2 maanden Rapid

JJB

Lid
Begin dit jaar ging ik op zoek naar een vervanger voor mijn Octavia I en wilde graag weer een Skoda. De OIII is voor mij onnodig groot, de keuze was daarom tussen een gebruikte OII of een nieuwe Rapid. Gekozen voor de laatste optie, vooral met het oog op gebruikskosten: met name lager brandstofverbruik, mrb en onderhoudskosten, voorlopig geen apk, 2 jaar garantie (optioneel voor een kleine 300 euro uit te breiden met nog eens 2 jaar).

Het is een Rapid 1.2 TSI 86 pk sedan in Elegance-uitvoering, geproduceerd in week 22/2014. Eind juni de auto opgehaald (na 4 maanden wachten) en inmiddels ruim 2000 km afgelegd. Enkele zaken die opvallen t.o.v. de OI 1.9 TDI 90 pk 2003 (ben van diesel naar benzine overgestapt):

Geluid: stille auto, motor trekt al prima bij lage toerentallen dus geluid blijft bij normaal gebruik binnen de perken, ook op de snelweg.

Verbruik: gemiddeld ruim 1:17. Octavia TDI was een stuk zuiniger (ca. 1:22) maar voor het verschil in mrb (meer dan €170/kwartaal) kan ik een heleboel benzine kopen.

Ruimte: bij nagenoeg gelijke buitenafmetingen voor mijn gevoel meer binnenruimte, vooral beenruimte achterin. Niet merkbaar smaller alhoewel hierover door diverse autojournalisten geklaagd wordt.

Uitrusting: "gewone" Elegance (dus geen Business, Pro etc.) heeft alles aan boord wat je voor huis-, tuin- en keukengebruik nodig hebt en is ongeveer gelijk aan de OI Ambiente Kompas die ik had. Meest opvallende verschillen:
  • Geen regensensor, interval is wel regelbaar dus werkt ook prima;
  • Geen lendesteun, mis deze ook niet. Zitting geeft wel wat weinig steun aan bovenbenen, ben dan ook vrij lang (2 m.) maar heb ook na langere ritten geen klachten;
  • Buitenspiegel (links) heeft geen dodehoekspiegel, is even wennen maar gehele spiegelglas is behoorlijk groot;
  • 3 parkeersensoren achter, in gebruik geen merkbaar verschil t.o.v. 4 stuks in de Octavia.
Daarentegen heeft de Rapid veel meer opbergvakjes en haken om spullen vast te zetten/op te hangen, zit ik nu rondom in de airbags en rij op lichtmetalen velgen.

Rijgedrag: vering en demping strakker dan OI maar in combinatie met 15" wielen comfortabel genoeg. Geen klachten over gedreun zoals elders op het forum wel genoemd. Auto staat op 15" all seasonbanden (Vredestein Quatrac 3)

Verder vooral veel positieve reacties op de kleur Race blue. Al met al na een kleine 2 maanden nog steeds tevreden met de keuze.
 

Joske

Forumguru
Ik hecht ook wel steeds een meerwaarde aan deze goede verhalen op het forum :thumbsup:

forum dient niet alleen om slechte dingen te melden of problemen op te lossen maar ook gewoon om te zeggen: "ik ben blij met mijn Škoda!"


;) nog veel plezier met je Rapid toegewenst!
 
Hoi leuk om te horen dat jou rapid ook goed beval,heb zelf ook de sedan uitvoering 1.2 86pk ambition business line .heb hem nu 9 maanden in bezit en 16 dkm mee gereden verbruik kom ik op 1 :16 verder is het zeker een fijne auto waar ik nog niks aan heb gehad ( alleen water in de achter deuren maar dat is goed opgelost) rijd goed en veel ruimte ,alleen jammer dat je zo weinig reactie's van de rapid vind op de auto site's image.jpg
 

Stewie

Senior Member
Vind de rapids ook mooie wagens, was wat klein voor mij om daarvoor te gaan.
Dashboard gelijkt ook veel op dat van de O3.

Heb altijd skoda gemeden omdat het... skoda was maar begin nu na een week (en 1700km lol) in te zien dat het ook gewoon goede bakken zijn.
 

peterrapid

Forumguru
De rapid is een heel fijne wagen gewoon aan een correcte prijs, de onze heeft nu 80000km en iedere keer als ik er mee rijd komt er een glimlach op mijn gezicht als ik dat fijne 1.2TSI blokje hoor grollen, natuurlijk mag ik er niet zoveel met rijden van mevr. Rapid :deuk:
 

Rapid

Actief lid
Rij zelf in een Ambition Business Pro, met dynamic pakket en climat controle.
Auto is nu 11 maanden oud en heeft nu 41.000 op de teller.
Bevalt mij uitstekend, zeker de lage onderhoudskosten. Verbruik is erg prettig, verbruik rond de 1:20 is met rustig rijden op de snelweg haalbaar. De CC helpt hier zeker bij. Prettig want ik moet het zelf betalen.
De dynamic stoelen vind ik een heerlijke zit hebben, auto is stil en geniet er ieder moment van als ik er in zit.
Zoals bekend heeft de auto een zee van ruimte, zeker achter in.
Rij op 15 inch velgen en heb geen last van dreunen.
Weet zeker dat de volgende auto, over een jaartje, weer een Rapid wordt.

Frank
 

JJB

Lid
Even een korte update van het eerste bericht in dit topic: inmiddels de 10.000 km gepasseerd en nog altijd zeer tevreden, geen nare verrassingen gehad :).

Toch vind ik dat er maar weinig Rapids rondrijden in Nederland. Nu is een nieuwe Rapid voor de meeste particulieren ongetwijfeld een hele investering terwijl bijna alle leaserijders vanwege de lagere bijtelling voor de Octavia kiezen maar het lijkt ook wel alsof het model door de Nederlandse autopers wordt doodgezwegen. Zou Pon bij de introductie van de Rapid soms wat te weinig in het dashboardkastje gelegd hebben? :pieker:

Deze Kaufberatung van AutoBild is in ieder geval wel positief: http://www.autobild.de/artikel/skoda-rapid-kaufberatung-5289716.html.
 
Hoi @JJB snap wat je bedoel,en ik vind het ook jammer dat je zo weinig rapids zie rondrijden.Denk dat het nog minder gaat worden nu de nieuwe Faab uit gekomen is .vind ook dat hij doodgezwegen word krijg ook regelmatig de opmerking net te weinig voor een octavia in je portemonnee ,jammer want het is een mooie auto voor de gewone werk man .die goed beval
 

Wijnand850

Forumguru
Ik ben nu in Oostenrijk en hier zie je ze heel veel meer rondrijden (vooral de spacebacks). Ik vind de spaceback een heel mooi alternatief voor de O2 combi. Dat de Fabia zo'n concurrent wordt moet ik nog zien. De binnenruimte van een Fabia is echt heel veel kleiner dan de Rapid (F3 is een stuk smaller en zeker achterin is de Rapid riant). De kofferbak is ook groter dan die van de F3 hatchback, alleen de F3c heeft een grotere kofferruimte. Maar bij een F3c heb je veel minder beenruimte dan in een Rapid. Ik heb nog niet in een F3 gereden, maar wel in verschillende Rapids en dat rijdt gewoon goed.

Wat ik dan wel weer jammer vindt (als koper op de tweedehands markt) is dat ze vrijwel zonder uitzondering als 86pk worden geleverd en zonder climatronic. Op zich is 86pk ruim voldoende, maar ik mis dan wel de 6 bak.
 

reiger44

Nieuw lid
Ook ik ben zeer tevreden met mijn spaceback ambition businessline pro. Heerlijke auto die onverdiend teveel kritiek krijgt, en dan ook van mensen die hem niet rijden of 1 keer gereden hebben.
 

peterrapid

Forumguru
De Spaceback is een topkarretje, mooie lijn met de SB heel veel ruimte en een aanvaardbare prijs, als ik veel mensen zie rondrijden met BMW 1, Audi A1, Mercedes A dan zeg ik geef me maar die Rapid, veel auto voor zijn geld
 
Bovenaan Onderaan