Auto wassen [BEGINNER]

Dnet

Senior Member
Vandaag mijn spulletjes binnen gekregen... Behalve wat ik besteld had nog een hoop foldertjes en een verpakking Rain Clear.


Begin situatie, niet heel erg vies, maar toch nodig:



Goed, na ongeveer 2 uur poetsen, met af en toe pauzes om even nog wat tips te lezen, het resultaat:



Wat hebben we geleerd:
- een afneembare trekhaak is beter voor je scheenbenen.
- 2 emmer systeem werkt erg goed, en is zichtbaar nuttig.
- eerder beginnen met poetsen, in het donker is niet handig :tongue:
- eerste steenslag op de lak is al weer een feit (wie o wie kan het vinden op de foto's)

Maar uiteraard ook weer wat nieuwe vragen:
- de handschoen, na het soppen in de shampoo, uitwringen of niet? Met uitwringen komt er maar weinig schuim op de auto?
- de droogdoek werd/bleef erg nat de hele tijd, bleef dan ook best wel wat water op de auto liggen na het afspoelen. Ik heb ergens gelezen dat sommige mensen de hele auto doen met maar 1x uitwringen?
- chromen strips, voor/achter lichten, speciaal spul voor gebruiken? (bestaat vast wel) Of gewoon mee met de lak wassen?

Al met al, leuke avond vulling, en voor een eerste keer redelijk tevreden (:.
 

CDK

Forumguru
1) handschoen niet uitwringen, met ruim water en daarin een goed gedoseerde hoeveelheid shampoo wassen.
2) een goed gedetailde auto zal na het wassen minder nat, het water loopt er beter af, truukje: afspuiten met alleen de slang zonder Gardena spuitmond of koppeling, met zachte straal, weinig spettervorming en de auto trekt sneller droog. Uiteraard ook een goede droogdoek gebruiken, ik droog mijn Superb zonder ook maar 1 x te hoeven wringen...
3) chromen strips uiteraard gewoon meewassen en waxen, mochten ze onverhoopt ooit lelijk worden kan je een metalpolish gebruiken.

Succes er mee en houd ons maar op de hoogte, als je eenmaal de smaak te pakken hebt is het net een verslaving ;)
 

Joske

Forumguru
Idd, zoals Corné al aangaf: ook ik kon mijn O2 afdrogen zonder 1 keer te moeten uitwringen. Mijn Water Magnet van Meguiars wring ik nooit uit, is ook naar het schijnt niet goed voor de structuur in die doeken. Waardoor ze na verloop van tijd minder water kunnen opnemen. De doeken in de wasmachine, NOOIT wasverzachter gebruiken!

De handschoen tijdens het gebruik met de handen "schoonmaken" in de emmer en na een paar keer gebruiken gaat die ook in de wasmachine ;)

Chroom mag je mijn inziens idd gewoon meewassen/waxen.


Uit eigen interesse, en niet gezien in je relaas: hoe heb je je ruiten gedaan? Speciaal product gebruikt of gewoon mee gewassen?
 

Dnet

Senior Member
Nou ja, speciaal, gewoon glassex. Vroeger had ik een zeer fijne ruitenwasser van het werk, eigen merkje, verdampte bijna door er alleen naar te kijken... Maar ja, die is op en intussen al lang een andere baan :tongue:
 

H@RM

Senior Member
Ervaring leert dat droogdoeken na een paar keer wassen pas echt goed water opnemen.

Tip, behandel de auto met een hydrofobisch product. Dan kun je de auto drogen met water. Zie filmpje
 

H@RM

Senior Member
Het makkelijkste aan te brengen product is dat van het filmpje, Gyeon Wetcoat

Werkt heel simpel;
  1. Wassen
  2. Afspuiten
  3. Wetcoat vernevelen
  4. Afspoelen (liefst open slang)
  5. Laatste druppels afnemen (lees droog deppen)
Kind kan de autowas doen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals H@rm ook al aangeeft, pas na een keer of 3 wassen, werkt een droogdoek echt optimaal. Het is nu te laat, maar ik zou zeggen als je een nieuwe droogdoek hebt, was hem minstens 1 keer voor je 'm de eerste keer gaat gebruiken.

Overigens nog een tip voor het gebruik van een droogdoek:
- doe de liggende delen iets later, het water heeft daar meer tijd nodig om weg te trekken.
(dan kom je makkelijker toe met je droogdoek).

Persoonlijk doe ik eerst de flanken van de auto, en de achterkant (combi, dus geen liggend deel), en dan het dak, de motorkap en als laatste de onderste delen (dorpels, onderkant bumpers).
 

Joske

Forumguru
Zonder wasverzachter ;)


Klopt alleszins, mijn droogdoeken (Watermagnet meguiars) doen na een keer of 2 wassen veel beter hun job..
 

Dnet

Senior Member
Afgelopen weekend de auto nogmaals gewassen, iets later als gepland, ging al een stuk beter. Ik zie wel dat er veel kalkdruppels op de ramen zitten (voornamelijk voorruit + voorste zijruiten), ik krijg ze bijna met geen mogelijkheid weg. Is dat iets in mijn was-procedure, of toch de glassex die ik daarvoor gebruik?

Ook heb ik dit maal de droogdoek + washmitt gewassen, samen in een trommel, zonder wasverzachter. Volgens mij was dat niet zo handig, een grote schuimbom in de wasmachine. De washmitt lijkt er geen last van te hebben, maar de droogdoek voelt niet helemaal goed aan. Dus deze nog een keer gewassen zonder washmitt, maar helpt nog niet echt.

Overigens ben ik voor de volgende keer aan het oriënteren op een wax, erg veel keuze zie ik al, vloeibaar, vast? Poor Boys World vind ik goed werken, dus bijvoorbeeld Poorboys World - Super Slick & Wax, maar dit lijkt meer een shampoo te zijn?
Ook lees ik dat de Gyeon - Q² Wetcoat moet worden toegepast met een HD reiniger... Die heb ik helaas niet, kan dit ook anders, of is dan een ander middel beter geschikt?
 

CDK

Forumguru
Kijk eens op carclean / carcleanforum, die super slick & wax is idd gewoon shampoo, voor de wintermaanden is Collinite 845 een mooie wax (goede bescherming en lange standtijd) Geyon Bathe+ is een heel goede shampoo (geeft een beetje WetCoat effect) en om WetCoat te gebruiken heb je geen HD reiniger nodig hoor! Als je een Quartz coating gaat aanbrengen, dan heb je een HD reiniger nodig om die weer te strippen.
Wat betreft dat schuimbad...., ik vermoed dat je heel heel veel veel te veel shampoo gebruikt hebt én de washmitt niet uitgespoeld hebt voordat je'm in de wasmachine gedaan hebt ;)
De kalkdruppels krijg je eenvoudig weg door wat glassex op een doekje te spuiten en het raam op te poetsen :)
 

Joske

Forumguru
+1 @Corné de Kluijver

je spullen altijd eerst met de hand uitspoelen in een emmer water, mijn doeken spoel ik niet eerst uit, de pads spoel ik in wat water met dreft uit totdat er proper water uitkomt. Dan alles samen in (machine-pads in BH-netje van moeder de vrouw :D, bedankt voor de tip Corné :deuk:) wasmachine op standje delicaat / 30°C. Zonder wasverzachter uiteraard.

Betreft kalkvlekken, auto gedurende het wassen genoeg nat houden, dat er niets kan opdrogen voor je aan het drogen gaat met de doeken. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

clapton

Senior Member
Als je in de vriendenkring niet serieus wordt genomen als je bekent dat je het heerlijk vind om een dag lang je auto te verzorgen, is het prettig op de site hier open voor uit te kunnen komen. De Yeti is nog niet op leeftijd en de lak nog in zeer goede staat, daarbij brengt ze de nachten door in een garage. Hoe ik dan de auto behandelde:
Overvloedig spoelen met water.
Wassen met Meguiars Gold Class
Weer overvloedig spoelen
Drogen met groot formaat natuurzeem
Kleien met Meguiars Smooth Surface Clay, Mequiars Quick detailer om de klei over de auto te laten glijden
Meguiars NXT techwax 2.0 opgebracht met applicator pad uitgewreven met zacht katoen nawrijven met Mequiars Suprime Shine Microfiber
Wielen ook met NXT en banden met Meguiars hotshine foam
Ramen nabehandeling met Rain-X.
Daarna een biertje :jaja: Of twee.

Waarom Meguiars, omdat mijn zwager in Amerika woont en Meguiars daar zeer voordelig gewoon in de supermarkt te koop is, die van mij komt bij Wallmarkt vandaan. image.jpg
 

Joske

Forumguru
@clapton :thumbsup:

...

alleen het natuurzeem kan me niet bekoren in drogen van de lak, indien je nog beetje vuil vergeten bent kan je toch makkelijk krasjes maken, niet?

Als je dan toch Meguiars voordeliger kan kopen zou ik de water magnet overwegen, ik heb er zo 2 en ben er wel tevreden van. ;)
 

Dnet

Senior Member
Ik dacht toch dat ik hem juist zeer goed had uitgespoeld. Naja, mocht mijn droogdoek niet meer lekker drogen, misschien eens kijken naar zo'n water magneet.

De verdeling van shampoo was overigens volgens specificatie: 20 ml op 7.5 liter... Las alleen net ergens dat je het beste de washmitt buiten de 'gewoon water' emmer kan uitknijpen, ik heb hem er boven uitgeknepen, en daarna daarin uitgespoeld.... Als ik het zo opschrijf klinkt het echt dom, dan komt het vuil natuurlijk in de emmer terecht :rolleyes:.

Waarschijnlijk heeft de auto tijdens het wassen 1 minuutje in de zon gestaan, het was eigenlijk buiten dat beetje zon gewoon bewolkt (zoals de rest van de maand al bagger is). Ik gok dat het water toen net genoeg heeft kunnen opdrogen. Volgende keer toch maar weer savonds wassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Het makkelijkste aan te brengen product is dat van het filmpje, Gyeon Wetcoat

Werkt heel simpel;
  1. Wassen
  2. Afspuiten
  3. Wetcoat vernevelen
  4. Afspoelen (liefst open slang)
  5. Laatste druppels afnemen (lees droog deppen)
Kind kan de autowas doen.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet je wetcoat na aanbrengen toch afspuiten met een hoge druk spuit, om het goed te laten werken? Voor mij was dat in elk geval de reden om geen wetcoat aan te schaffen.

@Dnet wat de droogdoek betreft: misschien toch een overmaat aan shampoo gebruikt (misschien kleinere emmer dan je denkt), of een overmaat aan wasmiddel gebruikt. Algemene tip: een overmaat aan wasmiddel in de wasmachine betekent dat de reinigende werking van het wasmiddel 'om zeep' wordt geholpen. Bij een overmaat komen de actieve polaire staarten van de moleculen van het wasmiddel juist allemaal bij elkaar te liggen binnen een bol die de wordt gevormd door de koppen van die moleculen. Zo kunnen de staarten de vlekken dus niet of nauwelijks het vuil aanpakken, daarom beter iets te weinig dan teveel wasmiddel in de wasmachine. Overigens bij het uitspoelen van de wasmitt, haal ik de mitt langs de gritt in de spoelemmer, om zo ook vuil dat in de vezels blijft hangen kwijt te raken (denk aan rommel van bomen e.d.).

Wat kalkvlekken betreft: meerdere oorzaken mogelijk:
- auto toch meer gedroogd dan gedacht door de wind en de temperatuur
- kalkvlekken zijn op een ander moment ontstaan, bijvoorbeeld door regendruppels die gedroogd zijn op de lak.

Overigens gebruik ik altijd een iets lagere dosering van de shampoo dan voorgeschreven.
 

smutzkanone

Forumguru
Ik was de auto per deel/flank/kant, telkens afspuiten in broesch stand, en na elk deel weer heel de auto nat blijven houden.
Als ik dan de hele auto heb gewassen, spuit ik het water eraf met een harde straal.( klinkt een beetje dubieus nou ik het terug lees)
In de broesch stand leg je druppels op de lak, met een harde straal spuit je die druppels er weer af,en heb je veel minder water wat je met je droog doet af moet nemen
 
Bovenaan Onderaan