Gauw voor apk vraag over diktes remschijven

sebaswijk

Nieuw lid
hallo

ik heb een skoda octavia 1,8 glx 20V

hij moet binnenkort voor de apk keuring er zijn al paar puntjes bekend puntje 1 is wiellagers linksvoor en rechtsvoor dat verklaarde ook bandenvreter en uitlaat.....maar over remmerij ben ik onzeker

met mijn schuifmaat gemeten dit moment

links voor 1,9 geventileerd schijf
rechts voor 1,7 geventileerdschijf
rechts achter 7 mm gewone schijf
links achter 8 mm gewone schijf

ik weet niet wat de minimale maten zijn voor deze auto

vandaar mijn vraag

graag lees ik reacties tegemoet

groetjes bas
 

sebaswijk

Nieuw lid
zoals sommige reacties ergens op google ik las is het te weinig maar goed vandaar ik het ook hierop vraagt namelijk ....;)
 

Desperado

Forumguru
Hmmm, volgens mij is de leidraad dat hij goed moet remmen. Dikte van de schijf mag volgens mij onder het minimum zitten. Maar pin me er niet op vast...
 

Richard_Z

Nieuw lid
Wat de minimale maten voor de auto zijn waarop ze vervangen moeten worden weet ik niet. Wel weet ik dat de schijfdikte bij een APK niet gecontroleerd wordt. Slechts de remwerking wordt gecontroleerd op de remmen test bank.

Edit : Desperado was me net voor. :pardon:
 

Joske

Forumguru
Ik dacht ergens in Elsawin gelezen te hebben (maar volgens mij bij een O2) minimaal 19mm, ik zal het nog eens opzoeken :)
 

sebaswijk

Nieuw lid
okee ik heb een octavia 1 een van de 1e types maar ik heb wel keer meegemaakt praat ik over 6 a 7 jaar geleden dat ik een auto had die voor de apk moest en dat de remschijven wel werden op afgekeurd :pieker: en bleek dus wel toen ze me de oude lieten zien was er nog maar 4 mm over (geen ventileerde schijf)
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht al remschijf van 1,7 mm dik, dat is remfolie. Gelukkig blijken het voor cm's te zijn.:D
Dikte van de remschijf is soms afhankelijk van motortype, en als er origineel een dikkere schijf opzit, zal ie ook bij een grotere dikte te dun zijn. De minimale dikte voor een remschijf heeft te maken met hoe dik de geharde laag is op de remschijf. Als je rond de minimumdikte komt, ben je daar ongeveer doorheen, en dan loopt de dikte van je remschijf heel snel terug. APK-keurpunt of niet: ik zou niet met een auto willen rijden (of meerijden) waar de dikte van de remschijven serieus onder het minimum zit.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij is het wel APK punt. Bij de rem-test wordt idd gekeken naar de algehele werking van de remmen, en of bv het remmen links en rechts gelijk is.

De schijven werden bij mijn Fabia altijd gecontroleerd op roest, slijtage gleuven en dikte. Een te hoog percentage roest = afkeur dacht ik.

Of zijn dat onderhoudsbeurt punten? Ik laat de APK altijd tegelijk met de beurt doen.

Bron: http://autoapkkeuring.nl/apk-keuring-remmen/
 
Laatst bewerkt:

vRS

Actief lid
Doe maar nieuwe schijfjes plaatsen indien ze de slijtagegrens bereikt hebben. stuk veiliger voor jezelf en mede weggebruikers.
 

Jee13

Forumguru
Als ik het juiste type auto ingevoerd heb op een website die remschijven verkoopt, kom ik op minimale dikte voorzijde 19 mm en achterzijde 7mm

Heb je ook goed gemeten met schuifmaat?
De randen van schijf zijn vaak dikker waardoor je niet het diepste punt meet.

Je kan als volgt meten, aan binnenzijde en buitenzijde van schijf een moertje ertussen en over het totaal de schuifmaat, daarna de dikte van de moertjes meten en die van het totaal afhalen. Dan blijft de werkelijke dikte van remschijf over
 

Jee13

Forumguru
Net even appje gestuurd naar mijn monteur

Minimale dikte remschijf is geen APK afkeur, tenzij ze zo dun zijn dat er kans is op scheuren
 

leo442

Forumguru
Onderdelen en werking reminrichting Artikel 5.2.31 lid 1
Personenauto’s moeten zijn voorzien van een reminrichting waarvan de:
  1. onderdelen deugdelijk zijn bevestigd met de daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen, indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing;
  2. onderdelen niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien er sprake is van corrosie aan de remleiding of remschijf is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 53 en 54, van toepassing;
  3. onderdelen niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken;
  4. onderdelen geen inwendige of uitwendige lekkage vertonen, en
  5. remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.

  1. Dus: naar inzicht van de keurmeester evt. AFKEUR!
 

Jee13

Forumguru
Of het verstandig is hiermee door te rijden is een andere discussie

Apk is een momentopname en met de remmentest wordt de remvertraging gemeten
 

leo442

Forumguru
Doorrijden met schijven die de minimale dikte bereikt hebben altijd vervangen! Ik ben wel eens bij een ongeval uitgekomen, waar een stuk uit de remschijf gebroken was en het wiel spontaan geblokkeerd was. Dit wil je je eigen of anderen toch niet aandoen?
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou de schijven gaan vervangen. Als de schijven verder slijten en je maakt maximaal gebruik van je remblokken, dus tot net geen ijzer op ijzer, dan kan het maar zo zijn dat je remzuiger eruit floept. Dan rem je niet meer zo hard. Komt heeel soms voor bij zeer achterstallig onderhouden auto's/ geen onderhouden auto's
 

Cordoba

Forumguru
Conclusie: dikte van de remschijven is geen eis op zich (zolang dat een beetje redelijk is), maar onverstandig om lang door te rijden met schijven die aan de minimumdikte komen.
 
Bovenaan Onderaan