Verslag reis Frankrijk Juli 2014 - SuperB II

Senned

Actief lid
Vanmorgen terug thuis van 2 weken vakantie in Frankrijk.
Vertrokken met 6000 km op de teller en nu terug thuis met ruim 9000 km.
Wat een cruiser...
Lange afstanden met zo'n wagen zijn heerlijk, cruisecontrol op 139 km/h en blijven gaan.
de 1.6, 105 pk Greenline moest op geen enkel ogenblik afgeven op de hellingen, je hoort de motor trekkracht geven maar de snelheid zakt niet meer dan 2 km/h.
Gemiddeld verbruik 5.4l / 100km; auto volledig beladen, 2 volwassenen en 3 kinderen. Dus zwaar gepakt!
Vroeger moest ik steeds de dakkoffer installeren om alles mee te krijgen, nu niet meer nodig, alles ging erin; ongelooflijk!! Kinderstoel (ikea), grote buggy (phil& tedds), kinderbedje, en dan grote valiezen, sporttassen, bakken met speelgoed, eten etc, zwemspeelgoed, en veel pampers! Als je deze opsomming leest kan je niet verstaan dat dit er allemaal ingaat...
Tijdens de lange ritten zat de olietemp +-105°C; bij beklimming Mt Ventoux ging deze tot 120°C.
de beklimming van de Ventoux, ging vanzelf, ik ken de berg op zijn duimpje dus kan goed anticiperen, voorbijsteken, en dus in een strak tempo stijgen en dalen. Xenon lichten hebben me vannacht goed geholpen, veel zicht, ook bij felle regenbuien.
Enige opmerkingen.
De airco had het moeilijker dan de airco in de Bmw bij 36°C buitentemp.
Bij de bmw kon je er een echte koelkast van maken. hier ging dat net niet.
En dan de Columbus...
vannacht heb ik de "dynamische route" afgezet nadat mevrouw voor de **tigste keer "uw route wordt aangepast vanwege de huidige verkeerssituatie" ... op momenten werd dit om de 3 minuten herhaald.
Toen ik in Montelimar de opdracht kreeg om de snelweg te verlaten en een stuk via de rand van stad moest rijden, heb ik de columbus gevolgd daar hij opmerking gaf van incident en stilstaand verkeerd.
De route die hij gaf was zonder file en tegen 90km/h, maar nadat we terug op de autosnelweg kwamen en na een klein halfuurtje terug die vrachtwagen tegenkwamen van daarvoor... heb ik irl kunnen bevestigen dat je ze toch niet zomaar mag geloven.
 

CDK

Forumguru
Fijn dat je weer veilig thuis bent aangekomen en dat je Skoda aan de verwachtingen voldaan heeft!
 

tist

Actief lid
Ik ben niet goed in reisverslagen maar wat jij schrijft kan ik beamen hoor.
Enkel mijn verbruik was minder maar ik was ook alleen, reed naar spanje en had ook geen problemen bergop hoor, met de 1.6. Ik rijd nooit payage altijd gewone wegen of payage vrij.
En ja een file..... afhankelijk van hoe lang ze is, (en dat weet je nu net niet) kan het gebeuren wat je aangeeft.
Columbus gaf me ook eigenaardigheden heb ik al wel ergens geschreven. (Had daarom ook TT bij).
Maar de auto verder zelf ......... mooi en heel prettig rijden, ik had ergens, spijt dat het niet verder was:D
 

Cordoba

Forumguru
Navigatie systeem met vrouwenstem: daar luister je toch niet naar, die weet toch de weg niet, en ze kan ook niet kaartlezen.:D

Wat de airco betreft: het verschil met de BMW kan zitten in de extra interne ruimte (kofferbak), maar ook in een donkerder lakkleur waardoor de airco harder moet werken.
 

tist

Actief lid
Wat de airco betreft: het verschil met de BMW kan zitten in de extra interne ruimte (kofferbak), maar ook in een donkerder lakkleur waardoor de airco harder moet werken.
Zal zeker een rol spelen en/of, misschien een panoramisch dak, geeft ook vrij veel warmte door vindt ik zelf.
 

Cordoba

Forumguru
Ooit een discussie gehad met een autoverkoper die beweerde dat lakkleur geen verschil opleverde. Voor de showroom in de zon had ie een lichtblauwe en een donkere auto naast elkaar staan. Bij de lichtblauwe kon ie zo zijn hand op het plaatwerk leggen, bij de donkere trok ie razendsnel zijn hand weg, omdat ie zijn jatten brandde. Toen was ie wel overtuigd.

@tist Inderdaad panoramisch dak, of gewoon open dak, of een compleet metalen dak geeft ook verschil.
 

030

Forumguru
Mooi verslag.

Telkens als ik een FL S2 IRL zie rijden twijfel ik aan mijn keuze die volgende week wordt afgeleverd; een O3.
 

tist

Actief lid
@Cordoba @tist dat panoramisch dak maakt het verschil wel ivm de airco.
Ik dacht het wel, mijn octavia had het niet en die leek me wel minder warm als hij in de zon stond.
Mijn moto helm was vroeger ook zwart van kleur, heb ik wel afgeleerd...
Dus we zullen dan moeten doen zoals vroeger hee, "witkalken' :deuk:
 
Bovenaan Onderaan