Interessante aanbieding Citigo, Fabia, Rapid Spaceback

is private lease wat ?

  • Ja, weinig eigen geld, en alles geregeld, maar toch nieuw rijden

    Stemmen: 4 20,0%
  • nee , toch duurder dan zelf alles doen

    Stemmen: 13 65,0%
  • geen idee, maar wel interessant

    Stemmen: 3 15,0%

  • Totaal aantal stemmers
    20

dj.verhulst

Forumguru
ik heb contact gehad,, die € 2.500,- is geen borg of zo, en word ook niet verrekend aan het eind,, anders was het maandelijkse bedrag wat hoger geweest een € 52,- ......

het gaat primair om de spaceback,, en ik zou juist de gewone Rapid hatchback willen ( is zelfs iets goedkoper )

het gaat hem niet worden.:nono:

als je meer gaat rijden gaat het bedrag per maand omhoog, men wilde niet exact vertellen hoeveel dan maar ik moet ongeveer reken op een € 20 a 30 per 2500 km per maand, ik rij een 12 a 14 K en dan zou ik toch wel een 40 a 60 extra kwijt zijn,, kan natuurlijk wel wat minder gaan rijden dat is de goedkoopste manier om de kosten te drukken.

heb eens zitten rekenen,, als ik verder niks bij koop ( wil een trekhaak )

dan zou ik toch iets duurder uit zijn dan gewoon door tuffen met de Prius zeker met die extra km's
De Prius is wel een stukje zuiniger ook nog en de binnenruimte van een Octavia. ( verder laat maar :nailbiting: )


maar wat wel kan dat er over een tijd redelijk wat goed uitgeruste Rapides op de 2e hands markt komen
ik denk dat ik gewoon ff een jaartje door rij,, dan is er meer Rapid aanbod, en heb ik meer gespaard.
 

dj.verhulst

Forumguru
de berekening

prius
€ 476,00 verzekering per jaar
€ 580,00 houderschap per jaar
€ 2.500,00 Afschrijving per jaar
€ 450,00 onderhoud, incl banden
€ 4.006,00 per jaar
€ 333,83 per maand


rapid
€ 325,00 lease per maand
€ 52,00 aan betaling per maand
€ 377,00 per maand
€ 4.524,00 per jaar


1000 per maand
12000 per jaar

€ 1,70 benzine per liter

€ 113,33 verbruik rapid per maand
€ 85,00 verbruik prius per maand

en dan ga ik ervan uit dat de rapid 1 op 15 gemiddeld over een heel jaar rijd, en de Prius 1 op 20 ,, zomers zal je wel nog beter scoren, maar in de winter met ongunstige omstandigheden zal het niet zo snel beter zijn.

ik heb dan ook het voordeel dat ik relatief dicht bij de grens woon en daar E10 tankt en daar een € 1,51 gemiddeld voor betaal wat de verhouding niet groter maakt maar wel het totaal,,

en heb niet eens mee gerekend de meer kosten als je dan die 12 K rijd per jaar
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Brandstofverbruik (benzine)
voor de Rapid:
64 Benzin 6,24




Prius:
458 Benzin 5,06

Op basis van deze cijfers gebruikt een Rapid 23% meer brandstof dan een Prius en dus niet de 33% die je rekent (1:15 t.ov. 1:20) @dj.verhulst

(eerste getal is het aantal auto's dat aan de normen voldoet (voldoende km's, bouwjaar enz), vervolgens de brandstofsoort (benzine) en dan het aantal liters dat de deelnemers gemiddeld verbruiken per 100 km.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik weet ook wel dat de Rapid het beter doen dan 1 op 15,, al je rustig rijd met 20 C zit je zo ergens in de 1 op 17 a 18.. maar dan zit m'n Prius al op de 1 op 23 a 25 .....

heb niet de meest positieve cijfers aangehouden zodat er een stuk marge overblijft,, want sommige mensen kunnen een prius 1 op 15 laten rijden ( dat is best knap ) ...........

gebruik je E10, loopt ie ook wat duurder, sommige mensen hebben altijd de airco aan staan,, of rijden nogal lomp
 

Cordoba

Forumguru
Cijfers die ik noemde zijn cijfers van gebruikers, die dat minimaal 1500 km hebben bijgehouden, dit zijn dus geen 'papieren' cijfers. Daar blijkt ook uit dat gemiddeld de Prius geen 1:20 rijdt. Natuurlijk zijn er tussen gebruikers forse verschillen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat Prius-rijders gemiddeld anders rijden dan Rapid rijders.
 

dj.verhulst

Forumguru
je heb 2 soorten prius rijders ,, de zakelijke die het alleen doen om onder de bijtelling uit te komen of zo laag mogelijk..
en mensen die hem zelf kopen en daar zit een wereld tussen dat wil je niet weten.

de eerste groep rijd altijd in de powermode en stevig door, en die tweede meestal in de eco mode of gewoon,, en komen km's verder op een liter.


die echte broodrijders kopen niet zo snel een rapid omdat die alleen als 20 % gereden kan worden.
 

eriktv

Forumguru
Wat een bedragen! Ik blijf me kapotlachen in de oudere auto's die we rijden, laat anderen de afschrijving maar betalen :) - cijfertjes voor onze O1 TDI (met alle (vaak meer) luxe en het verbruik van nieuwere vergelijkbare auto's):

2½ jaar / 90.000km (wv. 10.000km per jaar op de Autobahn) / 5,4l/100km

Kosten per km:
€0,071 diesel
€0,033 onderhoud/reparaties (enige tegenvaller tot nu toe kapotte dynamo - bij 290.000km)
€0,009 verzekering
€0,043 belasting (incl. jaarvignetten CZ, CH en regelmatig 10-daagse voor AT)
€0,022 afschrijving (uitgegaan van afschrijving van €5000 naar €3000, wat mij realistisch lijkt)

Daarmee rijden wij onder de €0,18/km!!

Ik blijf lachen met de stoelverwarming en climatronic aan - simply clever

Over private lease: ik denk dat het ook meespeelt of je zelf into auto's bent. Een beetje shoppen voor goed maar goedkoop onderhoud, soms zelf wat doen is voor veel mensen geen optie en dan is zo'n constructie de hogere kosten wel waard.


noot: over de kosten van de RS schrijf ik hier niets :maakmegek:
 

dj.verhulst

Forumguru
het enige wat echt hoger is bij nieuwere auto's is de afschrijving, en omdat de waarde hoger is de verzekering neemt je dan vaak een all risk.

het onderhoud is wel duurder van een oudere auto,, de eerste 2 t,, hoef je meestal geen koppeling te vervangen,, en dingen als schokdempers, wiellagers, uitlaten, en diverse elektrische componenten ( sensoren, schakelaars, stekkers etc ) ze komen altijd wel een keer langs


je heb gelijk dat een O1 niet echt meer verbruikt dan nieuwe Octavia.


wat ik zelf doe met het onderhoud, ik hou zelf de regie,, dingen als banden en accu's en remmen doe ik zelf en gebruik ik Brembo schijven en blokken die zijn beter dan origineel en nog iets goedkoper ook !! ,, en over banden is wel heel erg lucratief om zelf wat toko's op te bellen.

nu heb ik VAG com en kan ik vaak dingen wel zien aankomen, of zelf dingen oplossen.
 
Bovenaan Onderaan