Wederom winst voor Skoda in Ieper

Hetzer

Forumguru

Ypres2-1635.jpg



Freddy Loix heeft zijn record in Ieper nog maar eens scherper gesteld met een negende overwinning. Nadat Kevin Abbring het grootste deel van de wedstrijd domineerde, maar zaterdagnamiddag in de steek gelaten werd door de mechaniek van zijn Peugeot 208 T16, lag de weg voor Freddy Loix helemaal open naar een negende overwinning. Een zege die hem veel voldoening gaf, want Freddy moest het grootste deel van de wedstrijd helemaal voluit gaan voor de winst.

Freddy behaalde zijn 9de overwinning, maar we onthouden zeker ook de geweldige prestatie van de jonge Abbring. Zijn eerste zege is ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd... Freddy had wel lof voor zijn tegenstander. "Winnen doet natuurlijk altijd plezier, maar ik wil niet winnen op die manier. Ik had liever tot de finish gestreden met Kevin. Voor zijn opgave heb ik me geweldig geamuseerd. Het bewijst dat de nieuwe generatie erg hard gaat." Hoe dan ook, "Fast Freddy" komt volgend jaar terug voor een tiende overwinning. Dat werd meteen na de finish bevestigd door Skoda Motorsport.

Met een schitterende 2de tijd op de allereerste proef, opende Cédric Cherain op prachtige wijze zijn wedstrijd met de Ford Fiesta R5. Op het moment dat Abbring de strijd moest staken, stond Cherain op amper 1'16" van Loix, die op dat moment nog voluit in de aanval was. Met een tweede plaats werd de Luikenaar beloond voor een schitterende wedstrijd, bekroond met de snelste tijd op Kemmelberg 2. "Ik had vooraf met twee handen getekend voor deze tweede plaats," bekende Cherain. "Dit is buitengewoon. Ik kan moeilijk onder woorden brengen hoe gelukkig ik ben."

Ypres2-1086.jpg
De derde podiumplaats ging naar Sepp Wiegand, die het succes van Škoda compleet maakte. Met zijn "oude" Ford Fiesta S2000 reed Hermen Kobus een prima wedstrijd, beloond met een vierde plaats. Daarmee deed de Nederlander een plaats beter dan vorig jaar.
Bij zijn comeback was Luca Rossetti (Škoda Fabia S2000) verrassend snel. Na een snelste tijd op de Qualifying Stage, werkte hij een keurige wedstrijd af, maar een lekke band in Wijtschate (KP 6) verknalde zijn resultaat. Achter hem eindigde Davy Vanneste met zijn Peugeot 207 S2000 op de 6de plaats, na een laatste passage in Hollebeke die hem wellicht koude rillingen bezorgde (zijn wagen vatte vorig jaar vuur). Andy Lefevere won op indrukwekkende wijze de strijd in de Production Car categorie, met ruime voorsprong. Didier Duquesne ging bij zijn debuut met de Ford Fiesta R5 op de allerlaatste proef nog voorbij Melissa Debackere, die een motorprobleem had op haar Peugeot 207 S2000.

Van de 50ste Geko Ypres Rally onthouden we vooral de talloze schuivers, enkele brandjes in de Peugeot-clan en, om bij het Franse merk te blijven, de kalvarietocht van Craig Breen. De Ier moest uiteindelijk met een defecte transmissie zijn Peugeot aan de kant zetten. Het debuut van de nieuwe "Belgische" R5's verliep moeizaam, zowel voor Pieter Tsjoen (Peugeot 208 T16), Vincent Verschueren (Citroën DS3 R5) als voor Bernd Casier (Ford Fiesta R5). Bernd reed zaterdag wel een aantal bemoedigende chrono's,
Ypres2-1520.jpg
onder andere een scratch tijdens de 2de passage in Reninge. Een beetje later klokte Tsjoen een besttijd op Hollebeke 2. Daarna was er de bevestiging van Esapekka Lappi (Škoda Fabia S2000) : heel snel, maar ook nog werk om zijn onstuimigheid in te tomen.

Tweevoudig winnaar Bruno Thiry moest vrijdag opgeven door een steen die het carter van zijn Opel Adam R2 doorboorde.
In het ERC Junior Championship ging de overwinning naar Stéphane Lefebvre (Peugeot 208 R2), ondanks een bewogen wedstrijd tot de laatste meter. Hij haalde de finish in Hollebeke met een open motorkap... die in de voorruit was geklapt. Daardoor eindigde Andrea Crugnola nog met exact dezelfde tijd, maar de zege ging toch naar Lefebvre wegens een scratch op de eerste proef. Kevin Demaerschalk (Peugeot 208 R2) was de beste in 2WD, in het Junior BRC, waarvoor hij beloond werd met de BRC Award.
De Colin McRae Flat Out Trophy werd meer dan terecht uitgereikt aan Kevin Abbring, die de Trophy uit handen kreeg van Jimmy McRae himself, die dit weekend de Ypres Historic Rally reed en... probleemloos de finish haalde in de top 10.

bron rallyonline.be
 
Bovenaan Onderaan