Raar geluid bij starten

jalex_h

Forumguru
Ik heb de afgelopen dagen twee maal een raar geluid gehad bij het starten. Alsof metaal over metaal gaat. Van schrik heb ik steeds de sleutel los gelaten, dus gestart heb ik de motor op dat moment niet. Wel daarna weer de sleutel omgedraaid, waarna de motor gewoon vlot startte.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 

ertromp

Forumguru
Zover ik weet is dit niet op de 2.0 TSI van toepassing. Die valt buiten die rekkende kettingen en slechte nokkenasverstellers
 

s-line

Forumguru
Bij mij klinkt soms als hij heel koud is ook soms een metaal schurend geluid maar niet direct bij starten maar enkele seconde erna.:pieker:
 

Ron_2

Senior Member
Zoals TS het omschrijft is het geluid er al voor de motor loopt bij het omdraaien van de sleutel, dus lijkt het m.i. meer op iets met de startmotor.
Als de bendix onvoldoende uitschiet ratelen de tanden van de startmotor en de starterkrans langs elkaar zonder in elkaar te grijpen.
 

Noord26

Forumguru
Klinkt wellicht overbodig, maar wat wat het olie-niveau op het moment dat dit metalig geluid te horen was bij het starten?
 

jalex_h

Forumguru
@etromp zojuist even onderhoudsboekje doorgesnuffeld. De enige code die hierin staat is 66f1. Maar dat is, gezien de datum, het vervangen van de DSG-koppeling geweest.
Overigens neig ik, net als Ron_2, naar de startmotor als veroorzaker.
Eerdaags maar eens de garage bellen.
 
Bovenaan Onderaan