Terugroepactie

Vandaag heeft mijn Skoda een onderhoudsbeurt gehad en is inderdaad de oliewissel en herprogrammering van de DSG uitgevoerd.
 

ertromp

Forumguru
Die herprogrammering hebben ze daar nog wat over verteld in de garage? Alleen een kwestie van andere viscositeit programmeren maar nog steeds dat standaard kl%&$te schakelgedrag?
 
Voor zover ik begrepen heb had de herprogrammering alleen betrekking op de andere viscositeit en gaat de mechatronic zich opnieuw inleren. Ik verwacht niet dat het schakelgedrag is verbeterd alhoewel dit in eerste instantie bij de terugreis naar huis wel het geval leek. Afwachten dus...
 

andrehj

Forumguru
Vandaag heeft mijn Skoda een onderhoudsbeurt gehad en is inderdaad de oliewissel en herprogrammering van de DSG uitgevoerd.
@derkskoda : Wat is het bouwjaar en -maand van je S2? Ik ben namelijk bezig uit te vogelen welke bouwjaren nu wel, en welke niet deze update krijgen.
Momenteel lijkt het er op dat de update niet voor MJ 2012 is, maar ik ben daar nog lang niet uit.
 

andrehj

Forumguru
@derkskoda : Of je auto een modeljaar 2011 of 2012 is, kun je zien aan het 10e karakter van je VIN (nummer wat je van buiten af onder de voorruit ziet).
Als dat een B is, is je auto modeljaar 2011 (t/m productieweek 20 - 2011)
Als dat een C is, is je auto modeljaar 2012 (vanaf productieweek 21 - 2011)

Zou je dat voor mij even willen opzoeken?

Een uitgebreide uitleg van de VIN nummers vind je o.a. hier.
 

ertromp

Forumguru
@derkskoda : Wat is het bouwjaar en -maand van je S2? Ik ben namelijk bezig uit te vogelen welke bouwjaren nu wel, en welke niet deze update krijgen.
Momenteel lijkt het er op dat de update niet voor MJ 2012 is, maar ik ben daar nog lang niet uit.
Nog wat verdere info heeft mij het volgende opgeleverd:

De synthetische olie die in het tandwiel gedeelte zit en waar het mis mee kan gaan (hoeft niet overigens) is de G-052-171-A2 een synthetische olie.

Er is een periode geweest dat er DQ200 versnellingsbakken gemaakt zijn nl. tussen 30 mei 2011 en 5 november 2012 die al met die minerale olie G-052-512-A2 zijn afgevuld. Deze bakken kennen dat probleem dus niet en vallen buiten de terugroep actie
 

andrehj

Forumguru
Bedankt voor deze info.

Mijn auto valt idd precies in die periode. Vandaar dus dat die niet in aanmerking komt voor de actie. Nu vraag ik me alleen nog af of ik iets met de nieuwe software zou opschieten.
@ertromp : hoe kom je aan deze info trouwens? Ik heb ook aardig hard gezocht, maar dit niet kunnen vinden.
 

Cordoba

Forumguru


Om het zeker te weten zou je bij een auto vóór en ná de verandering van viscositeit moeten 'meten', een bedrijf als VTS zal prima weten hoe dat moet, en ook kunnen, voor de meeste mensen is het een kwestie van 'voelen' of het schakelgedrag veranderd is, en dan een vermoeden hebben. Het stilletjes proberen aan te passen kan een aantal oorzaken hebben: voorkomen dat er een andere uitstoot aan de auto wordt gekoppeld of dat deze opnieuw gemeten moet worden, verlies van imago doordat het blijkbaar toch niet goed was, en voorkomen van lastige vragen, en niet te vergeten verminderen van onkosten aan koppelingen bij garantie/coulance regelingen. Ik heb dus nog steeds niet meer dan een vermoeden, maar heb wel redenen om zoiets te vermoeden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Of de schakelmomenten zijn aan gepast is natuurlijk simpel vast te stellen. Na tvs schakelt de mijne bv rond 2100 rpm op. voor die tijd een stuk eerder
 

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield jij weet wanneer Henk (ongeveer) opschakelde, maar als je daar nooit op gelet hebt, en de verandering bijvoorbeeld maar 100 RPM is, is dat een stuk lastiger. En als je dit als bedrijf helemaal stil wil houden, dan manipuleer je de aanwijzing van de toerentellen door de software daarvoor ook aan te passen, dan moet je het óf met extra apparatuur meten, óf je kunt het denken aan de hand van motorgeluid.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Van 1 naar 2 is overduidelijk; nu heb ik echt een 1. Idem van 6 naar 7. Bij tegen de 80 ipv 60 (bij rustig versnellen uiteraard)
 

Cordoba

Forumguru
TVS hoeft het niet subtiel te doen, maar wijziging van de fabriekssoftware kan natuurlijk veel subtieler/beperkter zijn, en toch al een forse beperking van vroegtijdig gesneuvelde koppelingen opleveren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat je dan toch wel iets moet doen dat merkbaar is. Bv dat je niet bij wegrijden in de 2 zit en dat je niet bij 60 al in de 7 zit. Doe je het zo subtiel dat dit niet merkbaar is, dan zet het geen zoden aan de dijk, lijkt me
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Wat is de technische reden dat een eventuele modificatie die ervoor zorgt dat er hoger in de toeren / op later moment geschakeld wordt, de koppeling van een DSG kan sparen?
 
Bovenaan Onderaan