Die kleine schijt paaltjes

ertromp

Forumguru
Daar heb ik een paar jaar geleden een hele studie naar gedaan. Uitkomst was:
- Voor de achteras passen dezelfde als op de O2.
- Voor de vooras zijn geen passende beschikbaar.

Overigens blijf ik wel twijfelen of de posities waar deze "jackpads" aan de auto zijn bevestigd wel stevig genoeg zijn. Deze positie wordt in de fabriek namelijk vooral gebruikt om een nog incomplete (en dus veel lichtere) auto te transporteren. Bovendien wordt de auto dan op 4 punten tegelijk opgetild, en niet slechts op 1 punt (waarbij de belasting dus zo'n beetje verdubbeld wordt).
Bodem O2 is hetzelfde als een Audi TT waar deze hefpunten die individueel gebruikt mogen worden een standaard is. De bodem van de S2 is inderdaad weer afwijkend en daar durf ik het niet voor te zeggen of je op 1 punt zo kan krikken. Maar de plaatsen waar de krikpunten op de O2 zitten zijn echt "balken"
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@andrehj met de juiste (profesione) garagekrik heb je per kant maar 1 opkrikpunt nodig om 1 hele kant op te tillen heb ik gezien, maar dan moet dat punt WEL sterk genoeg zijn! Met m'n laatste wielen wissel werd mijn auto op deze manier opgekrikt, ik heb toen wel gevraagd of dat geen kwaad kon, volgens zeggen was dat geen probleem....

Klopt wel: als je met de standaard pechkrik de auto aan de voorzijde opkrikt, komt in de meeste gevallen het achterwiel ook los van de grond, of wordt minimaal een flink stuk uit de veren getild.

@andrehj je sommetje over dubbele belasting klopt wel zo'n beetje, al lijkt het niet te kloppen door de manier waarop het er staat: veel mensen zullen denken 4 krikpunten terug naar één krikpunt, dus ongeveer 4x de belasting. Alleen is het zo dat aan één zijde de auto op de wielen blijft staan, dus ongeveer de helft van het gewicht wordt door de krik gedragen, dus niet 4x maar 2x de belasting op het krikpunt.
 

CDK

Forumguru
@andrehj aan de voorzijde op het aangegeven krikpunt op de felsrand met een rubber blok met inkeping, met een garagekrik die meer leek op een pompwagen, maar dan met 1 lepel :D;)
 

EdZ

Donateur
Ik ken het gevoel....volgens garage rij ik voor een €1000 weer netjes rond.
Was ook zo'n laag betonpaaltje met kiezelstenen.

Naamloos.jpg
 

EdK

Forumguru
Was er al mee begonnen hoor @Corné de Kluijver

Maar goed in A'dam Z.O hadden ze op een parkeerplaats van die mooie piramide paaltjes van een 20 cm hoog en heb er ooit de spoiler aan voorzijde van mijn collega wagen hierdoor eraf gereden.
Tsja de man stond met tranen in de ogen want zijn wagen was net een maandje oud.
En na bij bedrijf binnen geweest te zijn en het er over hebbende bleek dit al het 5e geval te zijn die maand , die net 2 weken oud was....

Tsja soms word er met het ontwerpen en het gebruik van materialen niet echt nagedacht.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

erikkie

Senior Member
mijn vrouw ging ook een keer sporten met de vorige octavia en kwam ook zo'n paaltje tegen.....
Hoefde voor de reparatie / spuitweg slechts 3x terug voordat het weer acceptabel was.
Hopelijk gaan nu bij de huidige octavia de parkeersensoren af....
 

Bijlagen

  • oct2.jpg
    oct2.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 66

Sparkie

Forumguru
Ik heb een keer mijn hele voorbumper eraf gereden op de parkeerplaats van een of ander vakantiepark.
Auto vooruit erin. Inchecken en bij terugkomst van de receptie een klein stukje achteruit en dan flink gas vooruit.
Was geen schijt paaltje maar een schijt rotsblok wat in de weg lag.

En een aantal jaren daarvoor op de parkeerplaats van Duinrell waar ik die avond skiles had.
Ik reed de auto met een bocht naar links de parkeerplek op en na de training naar rechts gestuurd om eruit te geraken.
Daar stond toen wel een schijt paaltje waar ik met mijn (toen nog metalen) bumper achter bleef haken. Toen ook de halve bumper omgebogen.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een keer mijn hele voorbumper eraf gereden op de parkeerplaats van een of ander vakantiepark.
Auto vooruit erin. Inchecken en bij terugkomst van de receptie een klein stukje achteruit en dan flink gas vooruit.
Was geen schijt paaltje maar een schijt rotsblok wat in de weg lag.

Zo ben ik al eens over een "varkensrug" gekomen: je denkt vooruit een parkeerplaats af te kunnen maar dat blijkt niet de bedoeling. Gelukkig toen geen schade.
 

skodaboy

Forumguru
ai,dit is een schade die pijn doet en de nodige centjes gaat kosten.
maar een goede carrossier weet hier wel raad mee..

ik weel niet hoe het in NL zit,maar een beschadigde dorpel is in BE apk-afkeur.
we hebben eens klant bij ons gehad,hij was naar de (jaarlijkse) apk geweest met een beschadigde dorpel,(de schade toen nog iets feller als die van @Derk).
de wagen werd toen afgekeurd voor de beschadigde dorpel.
na herstelling is de bestuurder terug naar de apk en kwam nadien probleemloos door de apk..:D
 

Desperado

Forumguru
Beschadigde dorpels zijn voor zover ik weet hier geen afkeur, tenzij er grote gaten inzitten.
Viel me nu pas op dat als je de klemtoon iets anders legt je een heel andere discussie krijgt :deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Beschadigde dorpels zijn voor zover ik weet hier geen afkeur, tenzij er grote gaten inzitten.

Volgens mij afhankelijk van de schade: roestgaten zijn sowieso afkeur omdat je dan automatisch scherpe delen/randen hebt, als de sterkte serieus is aangetast is het ook afkeur, of als de dorpel zo'n klap heeft gehad dat de auto krom is ook. In NL is afkeur op de dorpels volgens mij indirect, waar het in Belgie blijkbaar een rechtstreekse eis is.
 

guitar_billy

Senior Member
zo zo, wat een operatie zeg!

Zit daar nou een luchtslang in de zijkant gestoken? Of is dat toch van het las apparaat.

En je bent ook wel toe aan nieuwe bodembeschermingplaten?
 

Derk

Forumguru
Dat is idd van het lasapparaat.
Die plastic bodemplaat word helemaal vervangen en morgen is ie helemaal klaar.

Gr. Derk
 

VWim

Forumguru
Zo ben ik al eens over een "varkensrug" gekomen: je denkt vooruit een parkeerplaats af te kunnen maar dat blijkt niet de bedoeling. Gelukkig toen geen schade.

Dat heb ik ook eens geprobeerd met een verlaagde auto. Tering dan schrik je je echt de .... :arghh:
 
Bovenaan Onderaan