Nieuwe aanwinst Yeti 1.4

Leon54

Actief lid
Maar even een litertje olie 5W30 aangeschaft. Bleek later dat ik nog een liter 0w40 (VW502.00) had staan van hetzelfde merk. Weet iemand of het kwaad kan om hier het peil mee aan te vullen ?
 

Joske

Forumguru
altijd de olie gebruiken die voorgeschreven wordt voor je motor, geen verschillende viscositeiten door elkaar gaan gebruiken! En een 0W40 op een TSI? Zou ik zeker niet doen.
 

CDK

Forumguru
@Joske +1 :thumbsup:
er zijn garages die wel tussentijds bijvullen met een ander type, maar beter doe je dat gewoon niet!
 

Leon54

Actief lid
Auto heeft recent de eerste 2 jaars (30000 km) beurt gehad, 24000 km op de teller. Geen bijzonderheden te melden. 240 euro armer.... Auto werd zelf kosteloos gewassen en uitgezogen afgeleverd.
 

Import Yeti

Forumguru
Je hebt er een leuk verhaal van gemaakt en wens je veel rijplezier met de nieuwe Yeti.
Ben benieuwd naar verdere ervaringen met de Yeti.
 

Leon54

Actief lid
Ik ben proefondervindelijk eens wat anders gaan rijden. Ik laat de schakelindicator meer voor wat het is en schakel meer op gevoel. Ik trap het gas wat vlotter in om eerder op de gewenste snelheid te komen. Hierbij schakel ik ook wat later in de toeren op, dus niet rond de 2000, maar tussen de 2500 en 3000 toeren of zelf nog meer. Tegen alle verwachtingen in, is het brandstofverbruik gedaald ipv gestegen ! Ik haal nu ruim de 1 op 13, zo'n 1 op 13.5. Sinds ik de auto heb, heb ik deze waarden nog niet gehaald. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied.

Ik zorg natuurlijk wel dat ik de auto eerst netjes warm rijd. Ik probeer de toeren onder de 2500 te houden als de motor nog niet op temperatuur is. Na 5 a 10 minuten kan het toerental wel wat opgevoerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde ervaring. Schakelindicator gebruik ik alleen op langere afstanden, niet meer in de stad. Het advies om op te schakelen komt volgens mij te vroeg. Bij lage toeren opschakelen zorgt misschien voor hogere frictie en dus hoger verbruik?
 

Joske

Forumguru
Je valt terug onder je powerband als je te vroeg opschakelt waardoor als je vervolgens het gas iets dieper indrukt de motor meer op toeren moet komen (harder werken) om terug vlot vooruit te komen. Met hoger brandstofverbruik tot gevolg.

Ik pas dikwijls volgende toe: in derde doortrekken tot 80 en vervolgens naar 5e of 6e schakelen om constante snelheid te rijden. Werkt goed voor mij :)
 

Leon54

Actief lid
Vroeger had nog niemand van het nieuwe rijden gehoord en een schakelindicator kenden we al helemaal niet. Van oudsher was ik gewend om flink door te trappen in de toeren en versnellingen. Sinds het nieuwe rijden geïntroduceerd werd in samenhang met nieuwe motoren en schakelindicatoren, heb ik me aangeleerd op deze wijze op te trekken. Des te bijzonder vind ik het nu om te ontdekken dat je die rijtechnieken misschien toch maar niet te ver moet doorvoeren....
 

EdK

Forumguru
Hij word zuiniger in verbruik...

Op hoeveel staat je kilometer stand nu als ik vragen mag.
Want de mijne word de laatste tijd ook zuiniger maar me rijgedrag is nog steeds hetzelfde als dat ik begon met 0Km op de teller.
Mij is in die tijd opgevallen dat na 10K hij opeens wat zuiniger begon tot ik ergens op de 30K zat waarna ik weer een verbetering zag en nu de laatste maanden heb ik ritten op de dagteller met een gemiddelde van 1 op 14 en 1 op 15.
Wel in den beginnen waren dit waardens waar ik van droomde maar nooit behaalde.

Als je in spritmonitor kijkt van mij dan kun je globaal de verbeteringen hierin zien.

Terug komend op jouw verbetering van gebruik , kan goed wezen dat het door je aanpassing in rijgedrag is hoor maar kan ook zo maar zijn in verhaal met Km standen dat het hierdoor komt
 

Leon54

Actief lid
Kilometerstand is 28000, ik kocht de auto nieuw. Ik ben er van overtuigd dat het zuiniger worden niet komt van het aantal kilometers maar door het door mij geschetste rijgedrag. Ik heb de proef een paar keer op de som genomen en zodra ik weer vroeg ga opschakelen en minder vlot het gaspedaal indruk, loopt het verbruik echt iets op. Ik heb nergens in de oploop van het aantal kilometers concreet kunnen merken dat de auto zuiniger werd.
 

EdK

Forumguru
@Leon54 ik zal je zeker niet tegenspreken dat je rij aanpassing je een verbetering in verbruik laat zien.
Ik bemerk het alleen niet bij mij dat ik op de wijze van jou verbetering zie maar het bij mij juist terug zie
bij bepaalde Km standen bereikt te hebben.
En ik kreeg hierdoor bij mijn wagen net het idee dat er bij mijn Yeti softwarematig een schakelaartje werd omgezet en het verbruik weer gunstiger hierdoor werd.

En zit dan nu met spirtmonitor op een gemiddelde van 1 op 13,7 en ik denk dat hij binnenkort nog wel doorgaat naar de 1 op 13,8.
En of ik hier verder een verklaring voor kan geven... nee niet echt.

Maar als ik daartegen jouw verbruik zie voor een Greentech die volgens de opgave van Skoda juist zuiniger zou moeten zijn dan de mijne niet greentech dan valt me dat verbruik van jou me vies tegen.....

Maar goed ik hoop dat je je bevindingen met de nieuwe rijstijl op jouw manier blijft monitoren en blijft melden want ben toch benieuwd of het op langere duur nog positiever word
 

Leon54

Actief lid
Greentech.... big deal. Zuinig rijdende banden, die heb ik meteen bij aankoop laten vervangen door grotere wielen en bandenmaat, dus daar geen voordeel. Start/stop, heb ik meestal uitgeschakeld staan,dus daar ook nauwelijks voordeel. Rest het opwekken van enige stroom bij het afremmen van de auto, of je daar nu veel voordeel van hoeft te verwachten betwijfel ik. Dan heb je het wat Greentech betreft volgens mij wel gehad...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dat zijn de optische en benoemde verschillen bij de greentech
Maar we weten niet hoe de software van het motor management verschillen tussen die van jou en mij.
Zou me geheel niets verbazen dat hierin ook wat aanpassingen zijn ( goed of niet goed )
Maar het verbaasd mij toch nog steeds de grote verschillen in verbruik van 1,2 TSI motoren onderling en van 1,4TSI

maar in alle gevallen vind ik het bij de 1,4 tegenvallen, had dit gunstiger verwacht !
ondanks de baksteenstroomlijn en verschillende rijstijlen van een ieder.
 

Leon54

Actief lid
EdK, het verbruik van een 1.4 kan het verbruik van de 1.2 niet verbeteren lijkt mij. Het verbruik zal altijd iets hoger liggen. Hoeveel 1.2 rijders zouden echt veel beter dan 1 op 13 of 1 op 13.5 halen en dan niet afgaand op de computerwaarden uit de Maxidot. In dat licht vind ik het verbruik van mijn 1.4 niet eens zo gek....
 

Leon54

Actief lid
Niks ten nadele van de kwaliteit van mijn Yeti, maar het embleem achter begint de eesrte spoortjes van verwering te vertonen.... Toch wel erg snel voor een auto van net 2 jaar oud. Ik heb wel gelezen dat meer mensen daar problemen mee hebben, maar toch....
Bij eventuele vervanging; zit het embleem geplakt of met pennetjes vevestigd en is dit zelf te doen?
 

Leon54

Actief lid
Ja, als het nieuwe logo dezelfde afmetingen heeft en op dezelfde manier bevestigd dient te worden, is dat een overweging. Kan ik het oude logo misschien losfohnen ?
 

ertromp

Forumguru
Met een visdraad of oude bankpas kun je het logo van je auto afhalen/lossteken.
Wel zul je misschien nog wat lijmresten met wasbenzine moeten verwijderen.
 
Bovenaan Onderaan