Xenon op Superb3 - lijkt veel te laag te staan.

Renkie

Forumguru
Hoi!

Vandaag een gebruikte (6500km) S3 opgehaald met af fabriek Xenon. Vanavond in het donker de Xenon getest en dat viel redelijk tegen. Als je groot licht aan zet zie je mega veel maar met alleen dim licht lijkt alles veel en veel te laag afgesteld. Zelfs t.o.v. mijn Passat van ruim 20 jaar oud.

Als ik het goed zie/lees heb je met de lichtschakelaar op "auto" de dynamic lightning aan. Dan gaat de auto afhankelijk van de snelheid en wegsituatie nog de stand van de lampen aanpassen. Ook dan zie ik lang niet zoveel zoals zou moeten.
En met de normale dim licht optie hoor je toch "gewoon" de Xenon verlichting aan te hebben? Of kun je daar nog iets zelf aanpassen op gebied van de verlichting?

Ik heb geen knop voor de driver mode / profiel dus ik kan geen individueel profiel aanmaken oid. In het boekje kwam ik daar nog enkele instellingen voor tegen maar dat kan dus niet.

Ik heb VCDS (origineel) en als ik controleer hoe dat profiel verhaal nu staat zie ik wel dat bij mijn auto alles exact zo ingesteld staat als hier: http://shrani.si/f/1M/3e/2ukrwFNb/can.jpg
En ik vraag me dus wel af of dat wel klopt. Immers: waarom staat drive program functions aan.

Of zijn er meer verhalen bekend dat de Xenon veel en veel te laag staat? Zijn er hier mensen die dit aangepast hebben? Zo te zien moet je de koplampen in een soort van service mode zetten en daarna handmatig verstellen met een torx/imbus.
 

Renkie

Forumguru
Ja, ik had na de proefrit aangegeven dat het te laag stond. Kon niet anders begreep ik toen vd garage (geen merkdealer). Inmiddels ben ik er achter dat het wel kan maar vraag me wel af of er niet een optie is die ik verkeerd kan hebben staan.

Maar ik kan me haast niet indenken dat die af fabriek zo slecht staat. Of is dit iets wat normaal gesproken bij de 0 beurt gedaan wordt?

Ritje naar de Skodadealer kan zeker. Maar dat duurt nog een dagje helaas :)
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik ook aleens gelezen dat er ergens een motortje? van de verstelling kapot was, en daarom de koplampen veel lager en meer naar rechts gericht staan dan normaal, om te voorkomen dat anderen verblind worden. Dus het kan ook nog een defect zijn i.p.v. verkeerde afstelling/instelling.
 

Renkie

Forumguru
Ja die ken ik. Je ziet de koplampen echter wel beide bewegen bij het starten. Die zijn dus wel goed denk ik :)
 

Gbn

Actief lid
Ik heb het 1x gehad met een Octavia II.
Daar waren we de stadslichten aan het vervangen, dan komen de hele units eruit.
Toen de auto verplaatst zonder lampen.
Daarna gaf de Xenon alleen net voor de auto licht.
Doordat er storingen geregistreerd stonden, gingen ze in een nood-stand.
Check even of dat je geen storingen in het geheugen hebt.

Gerard
 

Renkie

Forumguru
Er staan geen fouten in het geheugen.
Ik was vanmiddag 1 voor 5 langs de Skoda dealer gegaan. Daar was een monteur zo vriendelijk om even snel dat apparaat voor de auto zetten.

Conclusie: De lampen staan perfect en als ze hoger worden gezet komen ze boven de APK limiet.
"Probleem" blijft alleen dat ik voor mijn gevoel veel en veel te weinig zie. Zeker op een landweg zonder verlichting, zonder groot licht rijdt het gewoon verre van prettig.

Weet iemand hier of en wanneer een S3 de optie heeft waarbij automatisch de hoogte / afstelling van de lampen aangepast wordt op basis van je snelheid, wegtype, etc?
 

fabtdi

Lid
Ik zou toch nog een keer bij een andere Skoda dealer langs gaan.

Bij mijn yeti met Xenon had ik hetzelfde probleem, heel veel licht niet al te ver voor de auto en verder weg diepe duisternis. Bij de eigen dealer gaf men aan dat het af fabriek was ingesteld en dat alles, ook na controle met het apparaat, goed zou staan.

Hier werd ik niet blij van want ik had juist de Xenon besteld om veel licht te hebben, ook wat verder voor de auto. Dus ben ik bij een andere dealer (kleine dealer, geen grote keten) langs gegaan met de vraag of het licht goed stond en het probleem uitgelegd.
Hier werd eveneens het meet apparaat voor de auto gezet, maar eveneens werden de lampen in een soort afregelstand gezet middels de computer. Het bleek dat de lampen wel vrij goed stonden maar dat er nog voldoende marge was om de lampen iets hoger te zetten. De monteur heeft toen de lampen bijgesteld ( stonden ook iets teveel op de bermen gericht).
Het resultaat is fenomenaal :dankje:
Ik heb nu een zee van licht voor de auto zonder dat ik veel "vrienden" tegen kom die knipperen voor te felle lichten ( 1 keer knipperen tijdens een rit van ruim 140 kilometer 's nachts).
het licht is nu zo goed dat ik het groot licht vaak niet eens meer gebruik omdat ik voldoende licht heb met het dimlicht ( het groot licht laat borden zo fel reflecteren dat het irritant is).

Ik heb wel gemerkt dat er veel discussie is hoe de Xenon lampen goed af te stellen en of dit nu met of zonder gewicht in de auto moet en of dit nu wel of niet moet met de lampen in de afregelstand (kan de dealer, of dit met VCDS mogelijk is weet ik niet).

mijn conclusie was dat je niet te snel moet opgeven want je kunt heel veel licht ook wat verder voor de auto krijgen met GOED afgestelde lampen en ZONDER de tegenligger te verblinden
 

Renkie

Forumguru
Bij mijn andere auto (oeroude Passat B4 35i met ruim 8 ton op de teller en later ingebouwde Xenon) draai ik het spul altijd zelf zo hoog dat er nooit iemand loopt te seinen maar je wel genoeg ziet.

Maar om dat bij een bijna nieuwe Superb te doen zou ook niet helemaal nodig hoeven zijn dacht ik :)

Ik zal woensdag nog even een poging wagen bij een andere dealer als er wat meer tijd is. Was natuurlijk ook niet helemaal ideaal om @ 16:59 langs te rijden.

Wordt vervolgd :)

Maar weet iemand hier hoe dat nu zit met Bi Xenon? Zit daar altijd AFS op? Want dat zie ik niet zo snel terug tijdens het rijden.
 

Renkie

Forumguru
Dank je.
Het AFS gedeelte zit er dus op en werkt alleen als de schakelaar op "auto" staat.
Maar als je het dimlicht "gewoon" aanzet, valt dat dus te vergelijken met "landmodus".

Ik zal het vanavond nog even proberen maar volgens mij staat het gewoon niet zoals het moet.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb als test eens 2 foto's gemaakt.

Wat je met name op de foto zonder de strepen ziet: er lijkt een zwart gat in het midden te zitten voor mijn gevoel. En juist dat zwarte gat zorgt er voor dat je voor je gevoel veel te weinig ziet.

Door de af fabriek xenon lampen heb je ook 0,0 strooilicht. Zo moet het natuurlijk ook maar daardoor is de grens tussen wel/geen licht ook heel strak.

En het kan ook dat ik verwend ben door de andere auto. Maar op de onderste foto zie je een landweg waar wel eens wat wild oversteekt. Dat zie je op deze manier nooit op tijd aan komen. Wel is het groot licht natuurlijk subliem maar dat valt niet altijd te gebruiken natuurlijk.

Overigens heb ik het AFS verhaal wel zien werken. Met name bij de bochten heeft het op zich wel nut. De foto's zijn met de "standaard" dimlicht optie gemaakt.

DSC03362.JPG


DSC03359.JPG
 

leon-cupra

Forumguru
de rechterkant is toch perfect belicht en toch ver genoeg? denk dat het gewoon effe wennen is aan de nieuwe lichten.
 

TBiRD

Lid
Ik denk ook dat er niks aan de hand is. Gewoon wat wennen en niet teveel nadenken maar genieten.
 

fabtdi

Lid
Lichtbeeld op zich lijkt mij ook wel goed. Het zwarte gat in het midden heb ik ook en daar heb je in de praktijk amper last van. De reikwijdte van het licht lijkt mij niet erg ver. Het is jammer dat je geen reflectorpaaltjes kunt zien maar zo op het oog lijkt het licht niet verder dan een meter of 50 te schijnen. Dat kan véél beter. Een reikwijdte van 100 meter moet mogelijk zijn, hoewel ik soms moet toegeven dat ik het idee heb dat mijn licht aan de hoge kant staat (is voor mij wel fijn maar niet voor de tegenligger.

Bij deze ook een paar plaatjes van hoe mijn verlichting er 's nachts uit ziet.
dim-1 en groot zijn op dezelfde plek gemaakt.
Mogelijk dat de auto niet helemaal recht staat omdat ik even snel vanaf een zijweg de hoofdweg moest opdraaien en de foto's moest maken.
 

Bijlagen

  • 30-8-dim-1.jpg
    30-8-dim-1.jpg
    560,9 KB · Weergaven: 110
  • 30-8-dim-2.jpg
    30-8-dim-2.jpg
    587,1 KB · Weergaven: 107
  • 30-8-groot.jpg
    30-8-groot.jpg
    613,4 KB · Weergaven: 99

B.Stuurder

Forumguru
Ik vind toch dat fabti een beter lichtbeeld heeft dan Renkie.
Ik heb dat ook gehad met mijn Mondeo. In de garage stond het licht goed, maar op de weg zag ik geen flikker. Heb ik ze zelf hoger gezet en nooit signalen van tegenliggers gehad.
Ik denk dat het licht best een tikje hoger kan bij Renkie.
 

Renkie

Forumguru
Ben nu bij de andere dealer geweest. Op mijn verzoek is de bende afgesteld met mij in de auto. Alles stond een heel stuk te laag.

Vanavond proberen! En het voorbeeld van de foto's hier boven is een heel stuk beter ja. Als het nu ook bij mij zo is ben ik er blij mee.
 

Renkie

Forumguru
Nou....
Het is beter maar voor mij gevoel nog lang niet zoals het moet.

Op de foto met strepen is heel goed te zien dat er meer strepen te zien zijn. Dat is goed. Maar als je links en rechts t.o.v. oud/nieuw gaat vergelijken kun je zien dat rechts nu veel verder schijnt maar links maar weinig verder komt.

Op de foto zonder strepen is ook te zien dat in het midden nog een dip lijkt te zitten. Vergelijk je met fabtdi dan lijkt er 1 vloeiende lijn te zitten in het verloop van rechts naar links. Bij mij is in het midden een dip en lijkt uiterst links het weer omhoog te gaan.

Aanvulling. Als ik de foto's goed bekijk en vergelijk met fabtdi dan lijkt bij mij de linker lamp teveel naar links te staan. Als ik die bijdraai is de dip ook weg als ik dit zo zie.

DSC03363.JPG


DSC03366.JPG
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Links is altijd wat korter. Dit ivm tegenliggers. Dit is precies waarom ik de grootlicht assistent heb genomen.
 

Noord26

Forumguru
Links staat ook lager en breder tot 50km/h. Tot 120 iets hoger. En daarboven pas zo hoog mogelijk.
 
Bovenaan Onderaan