Vragen ivm eerste keer aanschaf nieuwe auto

Mers

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik mij aan het orienteren voor een Skoda Octavia Combi Style Business 1.0 TSI DSG met het plus pakket erbij en mogelijk tzt nog wat opties.

Dit is mijn eerste ervaring met een nieuwe auto kopen. Daarom was ik benieuwd of jullie wat tips en trucs met mij kunnen en willen delen :dankje:

Maakt het nog veel uit bij welke dealer je de offerte opvraagt?
Kan het heel veel geld schelen als ik bij een 2e (of meerdere) dealers een offerte opvraag?

Maakt het mijn dealer in de woonplaats uit dat ik hem niet bij hem koop maar wel daar laat onderhouden? Ik kan me voorstellen dat de "verkoper" met wie je een band opbouwt ook handig is om naar te referen als de mensen van onderhoud een beetje te lopen f***cken?

Zag dat 1 dealer paar honderd euro hogere afleverkosten rekende dan in de brochure staat. Er staat weliswaar een "adviesprijs" bij. Maar dan nog. Paar honderd euro verschil?

Tips voor inruilen van mijn huidige auto?

Nou, voorlopig om het onderwerp te starten voldoende vragen....... :D
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik zou altijd prijs vragen bij meerdere dealers. Als je dan een beste prijs hebt (inclusief inruil van oude wagen), dan kan je nog steeds terug naar de dealer in de buurt en dezelfde prijs bedingen.
Persoonlijke ervaringen:
- Eén dealer gaf een merkelijk hogere prijs voor de overname van de oude wagen. Klaar.
- Auto van mijn zoon: een dealer zowat 100km verderop gaf 500euro extra karting. Terug bij "onze" dealer: die 500euro waren er zonder verpinken ook af.

Tip: je zal nooit een band opbouwen met de verkoper. Als het contract getekend is, kent hij je niet meer.

Suc6
 

Canon-Eye

Forumguru
je zal nooit een band opbouwen met de verkoper. Als het contract getekend is, kent hij je niet meer.
Ik heb daar héél andere ervaringen mee!

Al woon ik inmiddels ruim 250 km van de "verkopende dealer" vandaan (en doet hij dus het onderhoud van mijn auto niet), ik kom er nog wel eens in de buurt en als het even kan loop ik even binnen. Ik ben (en voel mij) daar nog steeds even welkom als alle vorige keren.
Gewoon een goeie en langjarige relatie - ik heb daar meerdere zakelijke auto's vandaan, de laatste (huidige) heb ik er privé gekocht hoewel ik intussen al verhuisd was! Overigens geen kwaad woord over de dealer die nu het onderhoud doet - hoewel de auto er dus niet gekocht is, ervaar ik ook daar een heel prettige en goeie service.
 

Planqgas

Actief lid
@Mers
Ik heb hetzelfde traject gevolgd als waar jij nu in zit. Overigens ook de 1.0 DSG besteld.

Ik heb bij een lokale dealer en via nieuweautokopen.nl offertes opgevraagd. Hier zat een verschil in van ongeveer € 350,=. Let erop dat je altijd dezelfde specs neemt!

Wat betreft de hogere afleveringskosten: Vraag wat hier in zit. Bij mijn offertes berekende er ook één veel hogere afleveringskosten. Hij berekende echter standaard de kosten van 2 jaar extra garantie mee. Uiteindelijk zat er per saldo geen verschil in de afleverkosten.

Ik heb uiteindelijk toch voor de lokale dealer gekozen.... Een gevoelskwestie denk ik...

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Heb ook een O3 Combi 1.0 DSG style business in bestelling staan. plus pakket, metallic lak, dab, trekhaak en parkeercamera.

Ben gewoon bij de lokale dealer gegaan. Afleverpakket a 450,- euro heb ik vanaf gezien (volle tank, veiligheidshesje, gevarendriehoek, lampenset en auto in de was zetten). Dat kan ik denk ik zelf ook wel voor de helft van de prijs.

Totaal ruim 1300 euro korting op adviesprijs.
 

DannyG

Forumguru
Hoi,

Ik weet niet of het in Nederland ook zoals in België is, maar hier heb je ieder overhands jaar het autosalon van Brussel en het andere jaar het bedrijfswagensalon. Dat gaat door in de maand januari. Vanaf enkele weken voor het salon tot een aantal maanden erna krijg je salonvoorwaarden. In ons concrete geval was dat voor zo'n 3500€ extra korting.

Dus als er ook in Nederland zulke een salon bestaat en je kan tot in die periode wachten, dan zou ik dat zeker doen.

Bestaat dit niet, dan heb je aan mijn antwoord ook niets :)

Veel plezier met de zoektocht :cheers:.

Groetjes,

D.
 

DannyG

Forumguru

Dat is jammer :nono:. En dan zeker de vermelding dat tegenwoordig de mensen eerder naar internet trekken is een beetje gaar. Via het www kan je niet in een auto gaan zitten, even van de sfeer proeven, het blinkende metaal strelen ... wegdromen achter het stuurwiel. Snap het niet zo onmiddellijk ... maar ja ... als de kosten/batenanalyse niet meer gunstig is stopt het zeker?

Jammer ... echt jammer.
 

fonzamundo

Forumguru
Klopt @DannyG, maar het is wel zo dat de beste deals inderdaad gesloten worden ná het autosalon.
Op het salon zelf krijg je wel korting, maar na het salon gaan die nog wat omhoog (daarom bestelde ik de mijne pas in maart)

Autosalon is idd leuk om meerdere merken in één ruk te bezoeken. Offertes maken ter plaatse doen er nog weinig, ze sturen je toch door naar de dealers. Kan je inderdaad eens je luie kont parkeren in al je potentiële rides, mits de verkopers je natuurlijk met rust laten (maar dat heb je dan weer minder dan in de showroom waar je dikwijls alleen loopt)
 

ertromp

Forumguru
Zeker bij meerdere dealers shoppen naar de beste prijs.
Ideale situatie is als je de huidige auto zelf kunt verkopen en korting nog bedingt op de aan te schaffen.
Opties op de nieuwe is ook een ideaal onderhandelingspunt of een verlengde garantie gelijk afdingen.
Moet je natuurlijk wel zien zitten om die verkoop op je te nemen. Wat zou je verkoop/inruiler zijn?
 

Skoda79

Senior Member
Gewoon meerdere offertes opvragen, bij de goedkoopste shoppen (als het een interessant verschil is) en lokaal je onderhoud laten doen.
 

leon-cupra

Forumguru
Bezoek inderdaad meerdere dealers. Kan zeker een groot verschil geven. Onderhandel hard met de dealers waar je het minst goede gevoel hebt en ga dan met de goedkoopste offerte naar de dealer waar je het beste gevoel hebt. Leg hem de laagste offerte voor, vertel de verkoper dat je heel graag bij hen wil kopen, maar dat prijs echter doorslaggevend zal zijn en dat je ONMIDDELLIJK kan beslissen. Het woordje 'onmiddellijk' doet vele poorten openen ;)
Een verkoper laat een potentiele koper namelijk niet graag lopen. Want ook al heb je op een bepaald moment het beste aanbod als verkoper, wanneer koper buiten loopt is de kans dus groot dat je als verkoper de deal kwijt bent.

Kom natuurlijk als koper ook je woord na. als je hem aangeeft om onmiddellijk te beslissen, teken dan ook direct wanneer de verkoper tegemoed komt aan je eisen.

Wel opletten dat je bij de dealer met het beste gevoel hem niet helemaal het mes op de keel zet. Sommige dealer (firma waar ik heb gewerkt deed dit onder andere en vele andere dealer ook) houden in hun database bepaalde opmerkingen bij ivm de verkoop vb moest 150€ extra korting hebben en zat hier 2u over te zagen ... resultaat: bij het eerste onderhoud werd die 150€ extra korting een extra kost op de factuur van het onderhoud.
 

B.Stuurder

Forumguru
Met Leon-cupra eens. Ik heb ook bij 4 dealers offerte gevraagd en bij mijn favoriet onderhandeld, maar niet het onderste uit de kan gehaald. In sommige zaken was hij duurder en dat heb ik zo gelaten. Waarschijnlijk is hij daarom nog steeds aardig :laugh:
 
Bovenaan Onderaan