Vervanging voorlampen H7 -> LED/XENON

JGB123

Nieuw lid
Goedemiddag allemaal,
Onlangs is één van mijn voorlampen (H7, 4200K, Phillips Whitevision UItra) er mee gestopt. Ik heb de originele H7 lampen er voor nu weer ingezet, maar ik zou graag willen upgraden naar feller, witter licht. De prestatie van de hallogeen lampen zijn helaas bedroevend slecht en daarom wilde ik overstappen naar 6000k Xenon of LED. Wat zijn de 'witste' lampen die in een Skoda Fabia, mk.2 uit 2012 kunnen? En is er ook een transformator nodig voor zowel de XENON als LED?
 

Pindasaus

Forumguru
Er zijn geen xenonlampen die in jouw lampunits kunnen. Een xenonlamp stelt heel andere eisen aan de lampunits dan een halogeenlamp.

Wat wel kan, is een setje led-lampen van Osram of Philips plaatsen. Die zitten rond de 6000 K. Voor sommige voertuigen zijn ze toegelaten als vervanger van halogeen. Ik weet niet of de Fabia 2 daar ook onder valt. Gebruik geen rommel van AliExpress, want de luchtbundel moet de goede vorm hebben om tegenliggers niet te verblinden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Gewoon een led lamp zoeken met een h7 fitting. Voor xenon heb je omvormer enzo nodig. In België niet wettelijk.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is voor de Fabia geen officiële typegoedkeuring aangevraagd door Osram of Philips. Wat niet wegneemt dat ze een prima lichtbeeld geven, aangenomen dat je de projector koplampen in jouw Fabia hebt. Dus je kan ze prima gebruiken en zeer kleine kans dat je opmerkingen krijgt bij de APK of elders.
 

EdK

Forumguru
Blijft wel de vraag of ze gaan passen in een projectorkoplamp !?
Kan me herinneren dat er iemand hier was die ze niet passend kreeg omdat ze te lang waren....
En mocht je wat vinden hou dan wel rekening ermee dat het CANBUS leds zijn , anders dan gaat de BMC lopen mekkeren met storingsmeldingen
 

Tees

Donateur
Philips heeft tegenwoordig ook een Ultinon versie die vergelijkbaar is met een halogeenlamp qua maat. Is er wel eentje zonder ventilator en met een kortere levensduur dan de duurdere Ultinons. De tegenwoordige Osram/Philips lampen zijn allemaal CANbus-proof. Wat oudere modellen (die nog steeds te koop zijn) niet altijd! Moet soms een extra adapter tussen.
 

Captain Hook

Forumguru
De koplampunits van de Roomster waren vrijwel gelijk aan die van de F II.
En bij de Roomster was er niet genoeg ruimte om H7 LEDs te plaatsen.
(dat was een paar jaar geleden)

Misschien dat er inmiddels H7 LED units zijn die minder inbouwruimte-/-diepte nodig hebben?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik had destijds met mijn F2c een duidelijke upgrade bereikt door eerst Philips Race Vision en bij een latere vervanging X-treme Vision halogeenlampen in de projectorkoplampen te steken. Paste in één keer zonder foutmeldingen.
De eerste geeft 130% lichtopbrengst t.o.v. standaard, de andere zelfs 150%...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet of er nog een verschil in wattage of inwendige weerstand aanwezig was dat eventueel de canbus had kunnen triggeren - vandaar de opmerking.
 
nu ben ik er vanaf dat ik de fabia heb ( Greenline combi 1.2tdi van 2010 ) +/- mei 2023
ook aL mee bezig dat de licht opbrengst van de buitenste lenslampen 3x niks is
1 originele H7 Halogeen hallo zo goed als geen licht
2 xenonset H7 55watt iets beter , maar nog steeds waardeloos
3 Qsram nightbreaker H7 200% redelijk maar nog steeds niet wat ik wil
4 Osram Nightbreaker H7 LED duur !! maar nog steeds niet tevreden

beetje de pest in nu .
en de ( lens )koplampen van binnen bekeken met een inspectie camera ( heb ik voor mijn werk in de werkbus .
wat blijkt de spiegel , het verchroomde deel wat het licht moet weerkaatsen bijna alle chroom eraf gebrand
door de hitte van de halogeenlampen .
ook waren de glazen lenzen mat en vuil
dus wat voor lampen je er dan ook in zet , het blijven schemerlampjes

vervolgens de koplampen gedemonteerd .
en in een kartonnendoos de lampen verwarmd en open gemaakt ( staan filmpjes zat op Youtube daarover ) maar blijft een ... klus
nieuwe lensenlampen besteld (3 inch ) met dim en grootlichtfunctie ( orgineel is lenslamp alleen dimlicht H7 en grootlicht ook H7 )
nieuwe lensen erin gebouw , en electrische verbinding gemaakt voor de grootlichtfunctie tussen normale grootlicht en lenslamp
de Osram Nightbreaker H7 LEDs erin , enn in de auto gezet , en naast huis in het donker uitgeprobeerd
en JAAAAA er was licht , echt een BAK licht

morgen alles weer monteren , afstellen , en weer genieten van voldoende licht op de weg
ik heb dit in het verleden ook al een bij een vorige auto gedaan Audi A4 , en daar was het idem dito
( alleen zat die koplamp nog met klemmetjes in elkaar , en niet gekit , dat ging nog veel makkelijker )
 
schijnt veel vaker bij projector lampen voor te komen
gebeurt niet in 1 x , maar sluipt er door de jaren heen in ( of uit in dit geval )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Veel vaker?
Ik heb "slechts" 7 jaar / 160k km in mijn Fabia 2c Greenline met projectorlampen gereden die geen corrosie- of vervuilingsproblemen hebben gehad. Wel goede lichtopbrengst, in een later stadium nog verbeterd met Philips XtremeVision en RaceVision halogeenpitten. Maar dat laatste had dan weer te maken met stiekum erin sluipende oogproblemen die inmiddels ook alweer jaren geleden zijn opgelost.
 
Bovenaan Onderaan