Verkeerde indicatie versnelling

dant

Lid
Hallo!
Ik heb een Yeti, 2010 (1.2 TSI, handbak 6 versnellingen). Love it, met een dakraam (oke, misschien niet handig), leder etc. Ik heb alleen iets geks met de versnellingsindicator. Tot nu toe is het nog niemand gelukt om te achterhalen wat het probleem is - en kom ik er zelf ook niet uit waar het zit.

In versnelling 1, 2, 3, 4, geeft het display alles correct aan.
Schakel ik door naar versnelling 5, dan switcht de indicator tussen de 5e en 6e versnelling, waarna die daarna uitvalt.
In de 6e versnelling, gaat het meestal een tijdje goed (minuutje), waarna alsnog de indicatie weer uitvalt en er geen versnelling aangegeven meer wordt.

Het moment dat de auto niet meer weet in welke versnelling 'ie zit, kan ik ook geen cruise control gebruiken. Ook reageert de auto anders op gas loslaten dan als 'ie wél weet in welke versnelling hij is.

Wat al gebeurd is:
-> De koppelingspedaal sensor & master en slave cylinder vervangen
-> Snelheidssensoren van de wielen getest (OBDeleven), geeft alles dezelfde snelheid aan

Ik ben erg benieuwd of iemand eenzelfde probleem heeft gehad (en heeft kunnen oplossen), of een idee heeft waar te zoeken naar het probleem.
 

andrehj

Forumguru
Dat display krijgt z'n info van de versnellingsbak, dus ga op zoek naar wat bedrading die vermoedelijk nabij de schakel-kabels(?) zit.
Noch de koppeling, noch de (ABS-wiel-)snelheidssensoren kunnen 'weten' in welke versnelling de auto staat.
Weet je dat heel zeker? Auto's halen al tientallen jaren geen snelheidsinfo meer uit de versnellingsbak. Die snelheid wordt gewoon door het ABS/ESP systeem bepaald aan de hand van de wielmaat en aantal pulsen per omwenteling wat in de ABS-ring van je wiellager zit.

Die snelheid wordt via de CAN-bus doorgegeven aan de andere modules.

In de display wordt aan de hand van die snelheid, het motortoerental en de overbrengingsverhoudingen van de bak (die dat dus wel juist in dat paneel geprogrammeerd moeten worden) via een simpel sommetje de op dat moment gebruikte versnelling bepaald.

Ergens in die trein gaat dus iets mis. En het is ook logisch dat dat in de hogere versnellingen gebeurt, want die liggen het dichtst bij elkaar.

Verdachten zijn wat mij betreft:
- Instrumentenpaneel van verkeerde info voorzien.
- Andere ABS-ring (met meer of minder pulsen) gemonteerd?
- Andere bandenmaat dan standaard gebruikt (en daarvoor de snelheidsmeter gecalibreerd, maar die waarde wordt misschien niet bij het bepalen van de versnelling gebruikt)?
 

Tees

Donateur
Wat ik in t verhaal van @andrehj nog mis: de motortoerentalsensor. Die wordt als dat verhaal klopt (wist ik niet!) vergeleken met de wielsnelheidsensoren (ABS), dus als er een verkeers toerental wordt geregistreerd, klopt de rekensom ook niet.
 

hemi24

Forumguru
Klopt wat @Tees zegt: als je uitrolt in neutraal kun je de schakelindicator “foppen” door het corresponderende motortoerental aan te nemen wat bij de snelheid en overbrenging hoort.
Althans zo werkte het bij mijn O2 destijds (zelfde basis als de Yeti).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Wat ik in t verhaal van @andrehj nog mis: de motortoerentalsensor. Die wordt als dat verhaal klopt (wist ik niet!) vergeleken met de wielsnelheidsensoren (ABS), dus als er een verkeers toerental wordt geregistreerd, klopt de rekensom ook niet.
Ik heb die niet genoemd, want zo'n sensor is er niet. Er is alleen een BDP-sensor op het vliegwiel en een sensor op de nokkenas. Aan de hand van die twee berekent het motorstuurapparaat het toerental en de posities van kleppen e.d. en regelt daarmee de timing van brandstofinspuiting en ontsteking.
Dat stuurapparaat zet het motortoerental op de canbus voor andere modules. (Waaronder dus je instrumentenpaneel).
 

dant

Lid
Weet je dat heel zeker? Auto's halen al tientallen jaren geen snelheidsinfo meer uit de versnellingsbak. Die snelheid wordt gewoon door het ABS/ESP systeem bepaald aan de hand van de wielmaat en aantal pulsen per omwenteling wat in de ABS-ring van je wiellager zit.

Die snelheid wordt via de CAN-bus doorgegeven aan de andere modules.

In de display wordt aan de hand van die snelheid, het motortoerental en de overbrengingsverhoudingen van de bak (die dat dus wel juist in dat paneel geprogrammeerd moeten worden) via een simpel sommetje de op dat moment gebruikte versnelling bepaald.

Ergens in die trein gaat dus iets mis. En het is ook logisch dat dat in de hogere versnellingen gebeurt, want die liggen het dichtst bij elkaar.

Verdachten zijn wat mij betreft:
- Instrumentenpaneel van verkeerde info voorzien.
- Andere ABS-ring (met meer of minder pulsen) gemonteerd?
- Andere bandenmaat dan standaard gebruikt (en daarvoor de snelheidsmeter gecalibreerd, maar die waarde wordt misschien niet bij het bepalen van de versnelling gebruikt)?
Awesome, dat lijkt me inderdaad plausibel. Naar mijn weten is het inderdaad o.b.v. een berekening. Een verkeerde calibratie zou logish'ish zijn, aangezien het vooral in 5e en 6e gebeurd.

Nu is natuurlijk de volgende stap, hoe kan ik dit gaan uit testen / achterhalen :). Ik ben tweede eigenaar (en het onderhoud doe ik niet zelf), dus het kan zijn dat deze dingen door een garage gedaan zijn. Het zijn wel de standaard banden (225/50 zr17) - maar mogelijk dat die calibratie mis zit. Is dat op een manier zelf te callibreren? Of is het te achterhalen of het de juiste ABS-ringen zijn?
 
Omdat er ook een relatie bestaat met de cruisecontrol denk ik aan de remlichtschakelaar. Let wel als die kapot is kan het remlicht alsnog normaal werken, er zit een apart contact in om de cruisecontrol uit te schakelen bij remmen. De indicatie werkt op basis van de combinatie snelheid en toerental inderdaad, er komt geen rechtstreekse informatie uit de bak.
 

hemi24

Forumguru
Bandenmaat maakt in dit hele verhaal natuurlijk helemaal geen verschil…
Berekening wordt gedaan a.h.v. rotatiesnelheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

dant

Lid
Cool :).
Ik verwacht niet dat het de remsensor is. Dan zou het ook in andere versnellingen moeten plaatsvinden (waar het alleen in 5e en 6e gebeurd).

Ondertussen denk ik dat de ABS ringen een goeie kandidaat zijn om te vervangen / vernieuwen. Echter om dat voor alle wielen te doen, is ook gelijk weer zo'n ding. Is er een manier om het beter uit te lezen, om echt te achterhalen wat er is? Er komen geen error codes op met OBDeleven. Ook op rechte wegen, is er geen verschil in gemeten snelheid per sensor. Ook komt dat gewoon allemaal door; dus lijkt dat wel gewoon te werken.
 

Tees

Donateur
Ik denk eigenlijk niet dat t aan de ABS sensoren ligt. De kans dat ze ooit alle 4 vervangen zijn voor een incorrect model lijkt me heel erg klein. Nog even één checkvraag hierover: heb je de meetblokken uitgelezen terwijl je in 5 of 6 reed?

Ik zou nog wat verdere logs maken van relevante sensoren die hier genoemd zijn. En anders toch naar een VAG specialist voor een diagnose. Kan me niet voorstellen dat een goede zoals VAGtechniek hier niet uit gaat komen.
 
Cool :).
Ik verwacht niet dat het de remsensor is. Dan zou het ook in andere versnellingen moeten plaatsvinden (waar het alleen in 5e en 6e gebeurd).

Ondertussen denk ik dat de ABS ringen een goeie kandidaat zijn om te vervangen / vernieuwen.
ok... Ik wil niet eigenwijs zijn maar geldt daar niet hetzelfde voor dan ?
ter info: die remlichtschakelaar kost ongeveer 20 Euro en is simpel zelf te vervangen. ABS sensoren zijn een stuk duurder en lastiger te vervangen en het zijn er ook nog eens vier die kennelijk (in alle versnellingen) een gelijke snelheid meten.
 

dant

Lid
ok... Ik wil niet eigenwijs zijn maar geldt daar niet hetzelfde voor dan ?
ter info: die remlichtschakelaar kost ongeveer 20 Euro en is simpel zelf te vervangen. ABS sensoren zijn een stuk duurder en lastiger te vervangen en het zijn er ook nog eens vier die kennelijk (in alle versnellingen) een gelijke snelheid meten.
Helemaal true :). Eigenlijk hetzelfde als de sensoren - die zouden het anders moeten aangeven.

Ik heb contact opgenomen met Vag techniek. Die hebben op dit moment een klantenstop (ze zijn te druk), maar ze gaven wel aan dat ze het eerder gezien hadden. Daarbij was er een versnellingsbak met een andere code gemonteerd. Nu weet ik niet of de vorige eigenaar de bak heeft vervangen, dus ik ga eerst checken of dat het geval is (dat er een andere bak in zit). Als dat zo is, weten we dat ook weer!
 

andrehj

Forumguru
Nee, dat weet ik niet zeker! Overigens heb ik het ook niet over snelheids-info.
Maar ik neem toch aan dat het eenvoudig door een sensor, op of in de versnellingsbak, laten doorgeven wat de positie ( versnelling) is, goedkoper en storingvrij-er is dan er een berekening op loslaten die door diverse hardware wisselingen kan gaan mis-wijzen.
Maar nogmaals.....natuurlijk weet ik dat niet zeker.
Dan zou je op elke versnelling een sensor moeten plaatsen. Dat kost je dus 6 sensoren. En die kunnen ook allemaal stuk.
Ik weet heel erg zeker dat een paar regels software (die je slechts eenmalig hoeft te schrijven) vele malen goedkoper zijn. Zeker als je dat maar 1 keer voor je hele concern hoeft te doen.
De software-oplossing is voor een machinebouwer (waar ik voor werk) die slechts 100 machines per jaar maakt al goedkoper. Laat staan als je een miljoen oid auto's maakt. Dan gaat het echt over kapitalen.
 
Bovenaan Onderaan