Turbo revisie?

Luitjes, mijn 1e post buiten het kennismakings topic en meteen een paar vragen.
Onze O2 (2011 97.000 Km) vertoonde 14 dagen geleden plots 1 x het verschijnsel dat er bijna geen vermogen meer was. Er brandde geen enkel waarschuwingslampje.
De dag erna een testrit gemaakt en alles leek weer in orde.
Een week geleden ging het "uitlaatgas controle systeem" waarschuwingslampje branden, echter de auto vloog niet in de "noodloop" zoals ik hier op het forum wel eens gelezen heb. Garage gebeld en we konden hem voor inspectie brengen. De uitslag werd telefonisch medegedeeld : de turbo moet gereviseerd worden door een extern bedrijf. Wat ik verder nog aan informatie kreeg was dat de turbo last had van roet e.d. We zijn hem 5 dagen kwijt. Gelukkig valt deze reparatie in de garantie dus zijn er voor ons geen onoverkomelijke kosten. Mijn 1e vraag is : Wat houdt zo'n revisie eigenlijk in? Ten 2e : Is het normaal dat een turbo gereviseerd moet worden na bijna 100 K?
 

Joske

Forumguru
Over welke motor gaat het? En hoe zou jij je eigen rijstijl omschrijven en je dagelijkse traject met de wagen?
 

Octavia32

Forumguru
Ja het kan gebeuren dat de turbo stuk gaat, is niet leuk maar revisie gebeurd meestal achteraf. Want meestal wordt de turbo om gewisseld met een andere en de defecte wordt dan gereviseerd. En dat is eigenlijk een halve dag werk.
 
@Joske : Dit draait om een 1.4 TSI. De auto hebben we pas een week of 7 in ons bezit.
De auto wordt niet elke dag gebruikt. We rijden er op een "bedaagde" manier mee, we zijn geen "racers" . Als we er mee rijden zijn dat over het algemeen langere ritten (op de wekelijkse boodschappen na dan) .
De auto is door de vorige eigenaar wel veel gebruikt, althans ik vind 30 k per jaar wel veel. Zelf zullen we er vermoedelijk niet meer dan 10K per jaar mee karren.

@Octavia32 : Dank voor je reactie, op zich wel opmerkelijk dat onze garage voor zo'n revisie dan 5 werkdagen uittrekt.
 

Hans O.

Forumguru
Mmmm.
"Wat ik verder nog aan informatie kreeg was dat de turbo last had van roet e.d."
Volgens mij kan jou 1.4 TSI op benzine geen roet produceren bij de verbranding. Dat gebeurt enkel bij dieselmotoren. Als de vorige eigenaar veel kilometers maakte met de auto, dan lijkt het me zo dat de auto weinig korte ritje heeft gemaakt waarbij de motor niet goed op temperatuur kwam. Je auto heeft dus vrijwel altijd zijn kilometers gemaakt met warme motor. De kans op "roet" aanslag e.d. lijkt me daarmee onwaarschijnlijk. Die afgelopen zeven weken dat jij er me reed lijken mij daar niet in eens de oorzaak van te zijn geweest.
 

Joske

Forumguru
Waarom zou een turbo bij een benzine niet kunnen vervuilen? Bij verbranding van de koolwaterstoffen (daar bestaat benzine nogal veel uit) komen er evengoed koolstoffen vrij (onder de vorm van CO2) die vervolgens ook roetaanslag kunnen vormen. Aangezien de uitlaatgassen bij elke turbomotor (hetzij benzine, hetzij diesel) de schoepen aandrijven..

30k per jaar wil niets zeggen.. Idd, altijd goed warm en waarschijnlijk lange ritten. Maar als de vorige eigenaar bij wijze van spreken in de hoogste versnelling 110km/u gereden heeft blijven de variabele schoepen op de turbo steeds in dezelfde stand staan. Dus als deze nooit eens "op zijn staart" geduwd is geweest in lagere versnelling lijkt het wel plausibel dat vervolgens de schoepen zich door roetvorming in een bepaalde "vaste" positie gezet hebben. En met wat geluk net in een positie die geen ervaring geeft van minder vermogen..

Dan een nieuwe eigenaar die er een andere rijstijl op nahoudt en wél het verschil voelt in acceleren, dat is volgens mij hetgeen er nu aan de hand is.

Althans, enkel een hypothese van mij natuurlijk :)
 
@Hans O. "Die afgelopen zeven weken dat jij er me reed lijken mij daar niet in eens de oorzaak van te zijn geweest."
Dat dacht ik ook al, maar ik maak me wel een beetje zorgen over de conditie van de rest van de aandrijving. Als de turbo "gewoon" versleten is wat zou dan het volgende issue kunnen worden? Ik heb (gelukkig) een half jaar garantie op de auto, dus nog een maand of 4 te gaan. afwachten maar.
 
@Joske : De vorige eigenaar reed vaak naar, en in Duitsland. In het onderhouds boekje is te zien dat een aantal beurten door Duitse garages zijn uitgevoerd. Dat zegt op zich niets over de rijstijl van de vorige eigenaar,echter uit ervaring met rijden in DE weet ik dat die wegen nogal uitnodigen tot snelheden boven de 110 km/h. :D Dus er zal best wel gevarieerd mee gereden zijn. Jouw hypothese dat door de verschillende rijstijl van ons en de vorige eigenaar het probleem zich geopenbaard heeft zou best kunnen. Totdat het probleem optrad reed het ding probleemloos al moet ik achteraf zeggen dat ik soms het gevoel had dat bij het optrekken de motor heel even een beetje inhield. Totdat we deze O2 kochten hadden we nog nooit in een auto met turbo gereden. Ik kende de verhalen van de "turbo lag" en ik dacht dat het daar aan lag. Het zal mij benieuwen of dat verschijnsel er nog is als we hem weer terug krijgen.
 

Monteurtje

Forumguru
Bij een 1.4 TSI kan het laaddrukregelklepje vast zitten. Als dit het probleem is bij je auto, dan moet het uitlaatspruitstuk gedeelte vervangen worden. En dat hoeft niet bij een speciaal bedrijf. Heb dat al 2x keer gedaan.
Is de garage een Skoda dealer? Die kan zo zien of je klacht daarop van toepassing is, want is een mededeling van gedaan.
De turbo moet daarvoor wel uitgebouwd worden.
 

Joske

Forumguru
en het woord "revisie" wordt dan natuurlijk ook wel heel snel in de mond genomen.. klinkt sjiek natuurlijk ;)

zoals @Monteurtje beschreef ook wel interessant om eens te onderhoren :)

(vraag me wel af hoe het gezicht van de chef werkplaats zal zijn als je zegt: "het laaddrukregeklepje al nagekeken?" ... :D
 

Monteurtje

Forumguru
Klepje zit in turbo, om het klepje te bekijken moet katalysator eraf. Of de bedieningstang bewegen.
In die mededeling staan exact de storingscodes die van toepassing zijn en of het uitlaatspruitstuk vervangen moet worden.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ook goed mogelijk is, is dat jouw turbo verstelbare schoepen heeft. Na verloop van tijd kan die schoepverstelling vast komen te zitten door roetdeeltjes die via de EGR weer naar de luchtinlaat worden geleid. Als dat inderdaad het geval is, moet de turbo uit elkaar, en moeten de onderdelen gereinigd worden (meestal ultrasoon), de turbo weer in elkaar worden gezet, en alles weer ingebouwd. Ik weet van bijvoorbeeld VAG-techniek en JB autoservice dat ze zo'n klus prima aankunnen, maar veel garage doen dit niet, of kunnen het niet.

Als mijn verhaal niet bij dit motortype past, zal @Monteurtje wel corrigerend optreden.
 

Joske

Forumguru
Dus dan is het wel degelijk een revisie? En weten ze vast wel dat dit mogelijke boosdoener is.

Maar @Monteurtje jij bedoelt het stangetje om de hoek van de schoepen te verstellen?
 
@Monteurtje : De garage is geen Skoda dealer. Ze hebben wel een goed uitgeruste werkplaats. De auto is door mijn liefhebbende echtgenote weggebracht dus ik heb er niet bijgestaan toen de analyse werd gedaan en diagnose werd gesteld.
@Joske : Ik had al e.e.a. zitten lezen op dit prachtige forum en vond onder meer de EGR. (Zelf ben ik trouwens een volslagen leek op autogebied...) Bij het telefonisch contact waarin me de aard van de storing en de gevolgen werden medegedeeld vroeg ik aan de desbetreffende persoon of het ook de EGR kon zijn. Hij was hoorbaar geamuseerd en reageerde met: "Die zit daar inderdaad ook in de buurt".

@Cordoba : De revisie (wat ze er ook mee bedoelen) wordt door een extern bedrijf uitgevoerd.

Dank voor alle reacties zover!
Dinsdag krijgen we onze slee (als alles goed gaat) weer terug. Uiteraard zal ik de ervaringen hier even delen.
 
Laatst bewerkt:
E

Ex-lid 2926

Is dit wel een turboprobleem en niet een sensorprobleem? Nu heb ik dan wel een diesel, maar ik heb iets soortgelijks meegemaakt en bleek het na aansluiting aan het diagnoseapparaat te gaan om een defekte "uitlaatgastemperatuursensor". Een uurtje in de garage en Euro 120 armer. Maar wel weer een perfect functionerende Octavia.
 

Monteurtje

Forumguru
De turbo van deze TSI motor heeft geen variable schoepen @Cordoba.
@Peter M1958 Misschien is het mogelijk dat je een storingscode kunt achterhalen. Of als die weer in noodloop gaat uitlezen en storingscode vragen en opschrijven.
Als het om een storing van een sensor zou gaan, dan had dat bedrijf dat wel uitgelezen. Maar dat is gissen als je niet een storingscode hebt.
 

Cordoba

Forumguru
Even een verduidelijking van de post van Monteurtje: zorg dat je het nummer van de storingscode krijgt, met het nummer ontstaat er geen verwarring, met de omschrijving gaat het vaak fout, doordat nét niet de juiste tekst wordt gebruikt. Met het nummer kun je ook zelf op de site van Gerrit Speek de foutcode opzoeken, en de omschrijving lezen, wat de mogelijke oorzaken zijn, en wat er aan te doen.
 
@Monteurtje : Ik zal mijn best doen om het nummer te achterhalen.
Het lijkt me eigenlijk wel interessant om die boordcomputer zelf eens uit te lezen. Slaat dat ding ook de geschiedenis van de foutmeldingen op?

@Cordoba Bedankt voor de verduidelijking
 

Monteurtje

Forumguru
Als ze in de garage niet gewist zijn, staan ze er misschien nog in. Als ze wel gewist zijn moet de storing zich eerst weer voordoen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Monteurtje al aangeeft: een gewiste storing moet eerst weer optreden voor je 'm uit via uitlezen weer kunt vinden. Nu is het wel zo dat veel storingen nadat ze lange tijd niet meer opgetreden zijn, automatische gewist worden door de ECU. Ik dacht dat storingen gewist worden, nadat ze gedurende 50 (koude) starts en daarop volgende ritten niet meer opgetreden zijn, en bepaalde storingen worden bij mijn weten niet gewist (zoals airbag storingen, die moeten echt door deskundigen gereset worden)
 
Bovenaan Onderaan