Trillende versnellingspook in 4e versnelling (VW Golf 7.5 variant)

ArjanGr

Senior Member
Na zo'n 7 jaar in een VW Golf 6 Variant gereden te hebben toch de keuze gemaakt om een nieuwer model aan te schaffen. Het is de VW Golf 7.5 Variant geworden met de 1.5 TSI Bluemotion 130 pk motor uit 2019 met 6 handbak en lage km stand (46 duizend). Voor de Golf heb ik de Fabia en daarvoor de Felicia gehad, en vandaar op dit leuke forum beland destijds.

Nu heb ik met de Golf, (al bij de terugreis toen we 'm opgehaald hebben aan de andere kant van het land) dat bij het optrekken in de 4e versnelling de versnellingspook begint te trillen(gebeurde niet bij de proefrit helaas). De trilling is ook maar ongeveer de helft van de keren dat je optrekt aanwezig. De andere keren trilt ie helemaal niet en voelt ie net zo 'stevig' aan als de andere 5 versnellingen.

De klacht heb ik gemeld en samen met een software-update voor de schokkerige koude start is die bij de dealer geweest om dit op te lossen. De dealer had de klacht zelf niet waargenomen, maar heeft op basis van mijn verhaal en reactie vanuit de importeur de schakelkabels opnieuw afgesteld. Dit heeft totaal geen effect gehad. De software-update overigens ook niet (maar dat is een ander verhaal).

Na dit gemeld te hebben koste 't een maand voordat de dealer weer tijd had. Dit was vorige week vrijdag. Ik heb meegereden met de monteur en hij heeft het trillen nu duidelijk gemerkt. De monteur ging er echter niet zelf aan werken, maar zou 't doorgeven aan z'n collega. Aan het eind van de dag kreeg ik 'm terug met het verhaal dat er een afdichtring bij de turbo miste en dat sinds ze die vervangen hebben de auto veel beter loopt. De trilling in de pook had de andere monteur niet waargenomen en de conclusie was dus 'Klacht komt maar zeer sporadisch voor'. Ik stond met m'n oren te klapperen gezien de monteur het 's ochtends toch duidelijk had ervaren. Ik ga er nog mee terug maar begin m'n hoop te verliezen of ze er echt serieus een diagnose voor kunnen geven.

Nou heb ik het internet al flink afgestruind maar nog nergens exact dit probleem gevonden, en met name geen oplossing kunnen lezen. Daarom toch maar hier de vraag:
- Bij het gas geven in de 4e versnelling begint de pook te trillen op moment dat je de koppeling hebt op laten komen en je gas gaat geven.
- De trilling wordt steeds erger naarmate je hoger in de toeren komt. ergens rond de 2800/3000 toeren is de trilling het ergst richting de 80km/u.
- Als je gas los laat is trilling direct weg.
- Als je koppeling in trapt en gas blijft geven ook geen trilling.
- Alleen de pook trilt, rest van de auto niet.
- Er lijkt ook een licht brommend geluid geproduceerd te worden, maar dat hoor ik maar soms.
- Als je daarna afremt en weer optrekt trilt de pook totaal niet in de 4e versnelling. En vervolgens 2 keer optrekken later weer wel.
- Je kunt het trillen niet stoppen door de pook stevig vast te pakken. Dan trilt ie juist nog meer lijkt.
- Koppeling grijpt wat hoog aan, maar voelt wel soepel. Heb toevallig in exact zelfde auto gereden, waarbij koppeling wel eerder aangrijpt.

Herkent iemand deze symptomen/ enig idee waar de oorzaak gezocht kan worden? Tevens getracht er een filmpje van te maken:
Filmpje trillende pook (slow motion)
Ter vergelijk filmpje waarbij pook niet trilt

Alvast dank voor enige reactie. Begin er aardig moedeloos van te worden.

P.S. Ik rijd niet met m'n hand op de pook overigens, weet dat dat slecht is voor je versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:

ArjanGr

Senior Member
Nou ik heb nog geen idee waar ze wel en niet naar hebben gekeken, gezien ze vooral gefocust waren op die “schokkerige koude start” ipv op de trillende 4e versnelling. En de monteur die gereden had nu 2 weken met vakantie is. Mr zijn de klachten dus herkenbaar voor een defect dubbelmassavliegwiel? Ook bij zo’n lage km-stand?
 

ArjanGr

Senior Member
2-massa vliegwiel of motorsteunen niet meer fris.
Die laatste werd door de monteur als zeer onwaarschijnlijk gezien voor een VAG auto. Als je t tenminste over de versnellingsbaksteun hebt. En zelf acht ik die ook klein omdat de trilling de ene keer wel aanwezig is. En na afremmen en weer opschakelen compleet verdwenen. De pook trilt dan totaal niet, gelijk aan de andere versnellingen. En 2 keer later opschakelen is t weer wel aanwezig.
Is te beredeneren hoe het vliegwiel dit soort klachten kan veroorzaken?
 

Tees

Donateur
Ik zou niet weten waarom de motor/baksteunen voor VAG autos uitgesloten zouden zijn, ook bij VAG autos slijten die gewoon hoor. Ze komen hier ook af en toe voorbij...
 
Bovenaan Onderaan