Storing Climatronic Skoda Superb - blaast niet - Climaunit zelftest.

Edwinz

Forumguru
Foutcodes welke ik uit mijn climatronic krijg. van hex naar dec omgezet.
Dit doormiddel van de ECONknop en recirculatieknop ingedrukt te houden.
Met warm en koud kan je door de foutcodes scrollen.
ECON ingedrukt houden en je reset de boel.
ECON eenmaal indrukken en je verlaat het testmenu.

:lezen:25B => 00603:lezen:
Stelmotor Verdeelklep Voetruimte-ontwaseming (V85)`

Defect(Defective)
Foutief(Faulty)
Geblokkeerd of geen voedingsspanning(Blocked or No Voltage)

Mogelijke verschijnselen:
  • Luchtcirculatie in voetenruimte functioneert niet
Mogelijke oorzaken:
  • Kortsluiting of onderbreking in de kabels en/of stekkerverbindingen met de Stelmotor van de Verdeelklep Voetruimte/ontwaseming (V85)
  • (V85) verkeerd afgesteld / geblokkeerd / defect
Mogelijke oplossingen:
  • De kleppen van het climatronic-systeem willen wel eens klemmen of vastzitten. Eerst alle foutcodes wissen, dan een stukje rijden. Tijdens die rit moet je de kleppen van je luchtbehandelingssysteem zelf bedienen. Dus de lucht naar alle kanalen leiden, maar vooral warme en koude lucht. Geef die kleppen wel de kans hun uiterste positie te bereiken, dus niet te snel de standen wisselen. Komt de fout niet terug dan is het een tijdelijk iets geweest, het kan zijn dat er iets tussen de kabels en stangen gezeten heeft waardoor de kleppen niet geheel konden sluiten of openen. Komt de fout terug dan even controleren of er iets is wat de beweging van de kleppen blokkeert. Controleer ook alle bedrading die naar die motor lopen, hangen ze tegen bewegende delen? Ook kortsluiting of een open circuit kan deze foutcode veroorzaken
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check (meetwaardeblokken, outputtest) / vervang (V85)
Extra info:
  • Storing wordt pas na twee seconden herkend
  • Bij regelmodule 7D0 907 040 versie 3.4 wordt i.p.v. de Stelmotor Voetenruimte-ontwasemingsklep (V85), de Stelmotor van de Ontwasemingsklep (V107) weergegeven. Het verhelpen van de storing is identiek

:lezen:4F9 => 01273:lezen:
nl Aanjager ventilatie (V2)
Controle verschil(Control Difference)

Mogelijke verschijnselen:
  • Blower functioneert niet
  • Airco / Climatronic doet het niet
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Aanjager Ventilatie (V2) defect
  • Blower Frisse Lucht (V2) zit vast / vastgevroren / loopt zwaar / defect
  • Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en); bij een Golf-4 (zekeringenkast op de accu) een bekend probleem
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check Blower Frisse Lucht (V2)
    • doe de Output Test (check de luchtkleppen als de blower actief is)
    • check Meetwaardeblokken terwijl de blower actief is
  • Check Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126)
    • doe de Output Test (check de luchtkleppen als de blower actief is)
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Vervang Blower frisse Lucht (V2)
Defect(Defective)
Mechanische fout(Mechanical Failure)
Onderbreking / Kortsluiting naar Plus(Open / Short to Plus)

Mogelijke verschijnselen:
  • Blower functioneert niet
  • Airco / Climatronic doet het niet
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Aanjager Ventilatie (V2) defect
  • Blower Frisse Lucht (V2) zit vast / vastgevroren / loopt zwaar / defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en); bij een Golf-4 (zekeringenkast op de accu) een bekend probleem
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check Blower Frisse Lucht (V2)
    • doe de Output Test (check de luchtkleppen als de blower actief is)
    • check Meetwaardeblokken terwijl de blower actief is
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Vervang Blower frisse Lucht (V2)



:lezen:318 => 00792:lezen:
nl Airconditioning: drukschakelaar (F129)
Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Airco werkt niet goed
  • Airco prima tijdens het rijden, maar stilstaand is ie eerst koud, dan buitenlucht, dan weer koud, etc
  • Stationair een wat piepende multiriem bij koud blazende airco
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Airco overbelast of onderbelast
  • Verstopping in het koelsysteem
  • Te weinig koelmiddel aanwezig
  • Onvoldoende luchtstroom naar de Condensor en/of de Radiateur
    • misschien defecte aircofan
    • misschien zekering van de fan defect
  • Dat je airco afslaat bij het stoplicht is logisch zonder werkende fan. De druk loopt dan hoger op dan 30 bar waardoor je hogedrukschakelaar je airco uitschakelt (vandaar ook je foutcode). Bij deze hoge druk wordt de pomp en dus de multiriem zwaarder belast waardoor hij gaat piepen. Je moet je dus richten op de spanning (zekering) die naar de fan gaat
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Airco Drukschakelaar (F129)
  • Airco Drukschakelaar (F129) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check het aircosysteem
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Airco Drukschakelaar (F129)
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (F129)
Extra info:
  • Volgens mij zit bij een Golf-4 de drukschakelaar onder de rechter koplamp achter de mistlamp

:lezen::lezen::lezen:Hierna econ ingedrukt gehouden, zal na het werk nog eens kijken of dezelfde storingen terug zijn gekomen. Zal de boel dus toch moeten opentrekken...:lezen::lezen::lezen:
 

Antera

Donateur
Alle storingen wissen en verder niks. Als alles werkt laten voor wat het is.

Er komen zo vaak storingen boven met uitlezen waarmee je met rijden niks merkt of zelfs dusndanig zij dat ze sporadisch zijn geweest.
 

Edwinz

Forumguru
Heb ze nu gewist voordat ik met m'n werk begon.
Zal vanavond zien wat er nog staat.

Denk wel dat sowieso de kachelweerstand aan de beurt is als ik het zo bekijk (blaast namelijk maar op 1 rustige stand).
Daarnaast, als alles los ligt, even de motor bekijken of deze stroef draait.

Las ook iets over 3 servomotors achter het middenconsole, dit zal ik eens van dichterbij moeten bekijken (maar moet toch de navi er eens uithalen om te kijken naar het type navi scherm en aansluitingen voor screenmirroring of bluetooth).
 

Edwinz

Forumguru
Zojuist thuisgekomen.
Onderweg zag ik dat alleen 4F9 is blijven staan/teruggekomen.

Het lijkt er ook op alsof ik nu wel schakelingen hoor achter de middenvents. Kan het zijn dat dit niet werkte door de opgeslagen storing? Of valt het me nu pas op:pieker:
 

Antera

Donateur
Schakelingen zal het niet zijn maar ik denk een motor van een van de regelkleppen die begint te tikken omdat hij wat tandjes verloren is of iets anders waardoor hij zijn meetwaarde niet haalt. Veel voorkomend. Kunnen ze soms heel oud mee worden
 

Edwinz

Forumguru
Straks eens op zoek naar gereedschap.

Eens zien of ik het dashboardkastje eruit krijg. Hard blazen doet ie sowieso niet, dus er zal wel iets moeten gebeuren (zoals kachelweerstand nakijken, motor nakijken).
 

Edwinz

Forumguru
Kachelmotor reeds vervangen,
Was een simpele klus,

Schroefjes verwijderen dashboardkastje en deze haal je er zo uit. Let wel op voor de Airbag kabel.
daarna is het een kwestie van 3 schroefjes loshalen van de kachelmotor en het stekkertje.

Weerstand zit geintegreerd ivm climatronic.

Zelftest moet ik nog eens uitvoeren van de clima unit. Maar alles werkt perfect.

Als er wat meer tijd is zal ik nog eens kijken om een how-to bestandje te maken.
 
Bovenaan Onderaan