Sjoemelsoftware proces België

Volvo_440_turbo

Senior Member
Gegroet iedereen,
Iemand die toevallig de link op FOD met het vonnis heeft gevonden?
Daar zou uitgelegd staan naar het schijnt hoe je een compensatie kan krijgen.
Ik heb wat rondgekeken maar kan het niet vinden, of ik doe iets fout...

Met dank

Ewout
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Persoonlijk vind ik de mindset van mensen die denken recht te hebben op een dergelijke compensatie fout..!

Of ga je het doneren aan iets waar het milieu werkelijk bij gebaat is?
De auto wilde ik in feite al lang verkopen maar je krijgt er nog nauwelijks een goede prijs voor door deze zaak, dus ja ik heb financiële schade geleden. Milieu? Rij dan zeker geen EV... en we weten allemaal nu dat autobanden hét grote milieuprobleem vormen. Trouwens, de Skoda wordt nog maar 1 keer per week (soms 2 keer) gebruikt + de vakantie, sinds een 2-tal jaar doe ik bijna alles met de (zelfgebouwde) elektrische fiets en het openbaar vervoer. Een fietskar voor de boodschappen te doen wordt op het einde van de maand besteld. Ook heb ik geïnvesteerd in zonnepanelen, een ijzerfosfaatthuisbatterij en airco waarmee we het huis verwarmen ipv gas. Ik heb zo'n lichtelijk vermoeden dat ik milieuvriendelijker leef dan je ook maar had kunnen vermoeden...
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 misschien heb je het gelijk aan jouw kant, maar je lijkt met de 2 berichten hierboven een beetje een 'moraalridder'.
@Volvo_440_turbo Kennelijk heb je die Skoda gebruikt gekocht, en 'm daarna getuned/laten tunen........
Of je 'recht' hebt op compensatie weet ik niet, maar IK vind het een tikje opportunistisch om met die achtergrond de vraag te stellen.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
@hemi24 misschien heb je het gelijk aan jouw kant, maar je lijkt met de 2 berichten hierboven een beetje een 'moraalridder'.
@Volvo_440_turbo Kennelijk heb je die Skoda gebruikt gekocht, en 'm daarna getuned/laten tunen........
Of je 'recht' hebt op compensatie weet ik niet, maar IK vind het een tikje opportunistisch om met die achtergrond de vraag te stellen.
Mijn chiptuning heeft het VAG-product en diesels in het algemeen geen slechte naam gegeven waardoor veel eigenaren nu met een financiële kater zitten en waardoor elektrisch rijden deels ten onrechte wordt opgedrongen.
De chiptuning is binnen de normen wat het blok aankan en volgens de chiptuner nog binnen de uitlaatgasnormen, of dit waar is weet ik niet maar hij raakt hier toch door de strengere uitlaatgastesten op de keuring... ik heb ook specifiek gevraagd om de auto niet tot op de limiet te tunen. Het blok zit trouwens ook in de RS TDI met enkel licht gewijzigde turbo en injectoren. Als je de onderdelenlijst opvraagt van beide auto's kan je dit zien.

Op de oproepingsbrief van VAG om de auto binnen te brengen voor de software-aanpassing ben ik niet ingegaan, men wijzigt de software zodat ie 'legaal' is maar men maakt de auto per definitie niet milieuvriendelijker. Ook blijken EGR-kleppen sneller stuk te gaan omdat de EGR harder moet werken. Er zou ook vermogensverlies zijn. Dit lees ik her en der en mijn monteur die zelf opleiding geeft bij Bosch wist me dit te vertellen.

Liever 'illegaal' rijden dan met een auto rijden waar ik meer kosten ga aan hebben.

Nu, op zich hoef ik me voor niemand te verantwoorden -ik leef wellicht groener dan vele groene rakkers- mijn oorspronkelijke vraag was de link van het FOD die ik zelf niet vond...
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Test Aankoop geprobeerd, in eerste instantie en in het emailverkeer waren zij enthousiast om de zaak te behartigen, een jaar later of zo kreeg ik een berichtje dat ze geen bedrijven verdedigen, de auto stond op mijn btw-nummer. Wat me opviel aan de telefoon is dat zij redelijk activistische taal spreken. Ik had het moeten weten in feite, een links nest...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Lees verder, de activistische taal, lees Test Aankoop, het lijkt alsof ze een hekel hebben aan bedrijven die gewoon hun boterham willen verdienen net zoals de Socialisten hier...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik vermoed dat je dan sowieso niet in aanmerking komt voor compensatie, dat is allemaal op particulieren gericht en niet op bedrijven. En door de wagen op het BTW-nummer van jouw bedrijf te zetten, wordt dat juridisch als bedrijfseigendom gezien.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Waarom liet Test Aankoop dit dan in het begin niet weten? Diverse keren met hen gebeld en gemaild waarbij het overduidelijk was dat het een firmawagen was, het stond op de facturen en we gebruikten ons bedrijfsemailadres. Ik kreeg na een jaar of zo gewoon plots te horen dat zij in geen enkele case bedrijven willen vertegenwoodigen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Vraag het aan hen zou ik zeggen...ik heb geen idee hoe die toko werkt, maar wel dat dit soort compensaties zelden voor bedrijven geldt. Kan me voorstellen dat dat teleurstellend is voor jou, maar je hebt vast een (vermoedelijk financiële) reden gehad om dit een bedrijfswagen te maken. Elk voordeel heb z'n nadeel, er zitten ook nadelen aan een bedrijfswagen.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik heb het hen gevraagd, geen antwoord gekregen. Of ik er voordeel heb uit gehaald betwijfel ik nu een beetje, VAA betalen was niet weinig, meer brandstof was minder loon...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan