Review 1.0 TSI in een OIII

fonzamundo

Forumguru
Misschien een domme vraag, maar hoe kom je aan dit Skoda-magazine ? Moet je je hier ergens voor inschrijven ?

Kan je verkrijgen bij je dealer.
Normaliter als je klant bent bij een officiële Skoda-dealer dan krijg je dit gratis thuis toegestuurd (hier in België toch).
 

Fdb

Lid
Ook AutoWeek heeft in september 2016 de Octavia Combi 1.0 TSI gereden.

http://www.autoweek.nl/rijimpressie/skoda-octavia-combi-10-tsi-2016/

Mijn ervaring met deze auto is dat het een volwaardige gezinsauto betreft, die vlot met het verkeer meekomt en met gemak in staat is een kruissnelheid aan te houden die boven de wettelijke max (130) ligt.

Mijn advies is vooral zelf een oordeel te vellen door er mee te rijden! En ja, als ik Skoda was verkoop ik ook liever een duurdere uitvoering. (Ik zelf trouwens ook, maar ja het moet uit de lengte of uit de breedte hè :D)
 

Eemspoort

Forumguru
Kort geleden heb ik een paar dagen met een 1.0 TSI DSG gereden. Wel in een Polo. De Superb liet me ineens staan met een kapotte dynamo.
Na een eerder ervaring met een standaard Polo 1.4 5 bak stapte ik bevooroordeeld in de Polo BleuMotion.
Leuk uitgeruste auto, maar met de 1.4 in het achterhoofd dacht ik nog: Een leuke uitrusting maakt nog geen leuk rijdende auto. De 1.4 was wat je zegt, een vervoermiddel. Je komt er mee van A naar B en dat was het wel. Nul beleving.

Afijn, de BleuMotion is toch wel een beetje anders. Ik was de straat nog niet uit toen ik vast stelde dat het echt een heel andere auto is dan die 1.4. Van buiten lijken ze erg op elkaar ja, zelfde model, maar onderhuids veel verschillen.
Met als erg fijne verassing de 1 liter 3 cilinder turbo. Lekker machientje voor zo'n autootje.
Je komt meer dan goed mee in het verkeer, het koppel is verrassend. De DSG is natuurlijk zo ingeregeld dat ie op tijd opschakelt (want BleuMotion) en dat is misschien wel een puntje. Maar als je hem in de Sport-stand zet rijd ie vrij normaal. Overigens is dat vroeg opschakelen van de DSG niet echt een probleem voor de prestaties, je hebt zelden het idee dat je wat tekort komt dankzij het hoge koppel dat vroeg in komt. En als je het pedaal vloert dan gaat ie ook echt wel.
Op de snelweg heb je ook niet direct het gevoel dat je wat tekort komt. Ook daar kom je gewoon goed mee met het verkeer en kun je lekker cruisen op snelheid. Je verneemt pas dat het blokje wat klein is als je boven de 120/130 komt, dan raakt de fut er wel een beetje uit. Maar ik neem het de Polo niet kwalijk, die is eigenlijk niet bedoelt voor grote afstanden op de snelweg.
Mijn conclusie over de Polo BleuMotion 1.0 TSI DSG (met enkele opties): Lekker autootje! Ik zou het er best mee kunnen doen, als ik niet met enige regelmaat lange afstanden zou afleggen en nooit voor 2 weken boodschappen hoefde te doen. Zou ik kleiner moeten gaan rijden om wat voor reden dan ook, dan zou bv een Fabia of Rapid met deze aandrijflijn en een chipje mij zeker kunnen bekoren.
En dat voor iemand die nogal van de "bigger = better"is. Ik rij niet voor niks Superb V6. Maar ik voelde eerlijk gezegd niet onbeholpen met de 1.0 TSI. Behalve op snelheid dan.

Maarrrr.... dit stukje gaat niet over een Polo, het gaat over een Octavia. En dat is toch wel meer auto dan een Polo.
En ik kan me voorstellen dat een blokje om door de stad of de provincie geen klagen zal geven.
Maar op de lange afstand (vakantie, familiebezoek, noem het maar) kan ik me ook voorstellen dat de 1 liter toch wat onder de maat zal zijn. En men zal niet voor niets een Octavia kiezen boven een Fabia of Rapid.
Mijn gevoel zegt me dat men dan beter voor een wat krachtiger/groter blokje kan kiezen, die ook op snelheid nog wat adem over heeft om de volgeladen auto merkbaar te versnellen naar snelheden die op de Autobahn (nog) niet illegaal zijn. De meeste mensen kiezen hun auto met verstand en emotie. Het verstand wil de discussie nog wel eens winnen van de emotie en word er gekozen voor iets wat niet geheel aan de verwachting voldoet. Ik zou toch willen adviseren om de emotie ook een woordje te laten inbrengen, dat kan ergernis op de langere termijn voorkomen. ;)

Gr. Ed
 

fonzamundo

Forumguru
Nou @Eemspoort zoals je in mijn eigen topic kan lezen ben ik deze zomer met de OIII met 1.0 naar de Duitse Autobahn getrokken: geen centje pijn en je kan echt wel (illegale) snelheden halen hoor. Gaat ook best vlotjes (natuurlijk geen 2.0 maar je hoeft je niet te schamen of gekke bewegingen te doen voor die pimp Merc in je achteruitkijkspiegel).

Auto was nochtans best volgeladen, dus daar zal het ook niet aan liggen.
 
D

Deleted member 24009

Tot nu toe hier ook geen klachten over de prestaties, doet het prima op de snelweg, voor je het weet zit je op 130/140 en dat hoor je nauwelijks. Heb al een aantal ritjes naar Brabant achter de rug. Na de 140 gaat het versnellen al wat minder rap, maar dat ligt misschien ook nog aan de nog erg verse motor. Maar de echte test komt nog, van de zomer naar Italië met 2 volwassenen, 2 kids en een propvolle kofferbak :D
 

turboturbo

Forumguru
doet het prima op de snelweg, voor je het w
welke toerentallen hanteert de 1.0TSI in de Octavia bij snelwegsnelheden? Dus bij 100 km/u en 120/130km/u?

Bij mijn 1.2 turboloze driecilinder in mijn Fabia I lag dat rond de resp. 3000 en 4200/4400 toeren. Ik verwacht dat deze - niet met elkaar te vergelijken hoor - dankzij de turbo een lager toerental zal hebben?
 

dirkie996

Forumguru
welke toerentallen hanteert de 1.0TSI in de Octavia bij snelwegsnelheden? Dus bij 100 km/u en 120/130km/u?

Bij mijn 1.2 turboloze driecilinder in mijn Fabia I lag dat rond de resp. 3000 en 4200/4400 toeren. Ik verwacht dat deze - niet met elkaar te vergelijken hoor - dankzij de turbo een lager toerental zal hebben?
Bij de faab II van 2013( 1.2htp- 60pk) draait het motortje bij snelheden tussen 120à130km/u zo'n 3200t/min. Ik vind die 4400t/min waarvan je spreekt, best wel hoog.
 

turboturbo

Forumguru
@dirkie996 mijn geheugen liet me iets in de steek, zie ik nu. Heb het nog even opgezocht wat ik zelf destijds hier elders op het forum had geplaatst:

type motor: 1.2 12V (AZQ) 65pk
- toeren bij 100 km/u: 3300 tpm
- toeren bij 120 km/u: 4100 tpm

Maar idd nog steeds hoog; vind ik ook.
En kennelijk heeft Skoda dat bij de Fabia II aangepast in de versnellingsbak. Want de motor die jij noemt is nagenoeg dezelfde motor (5 pk minder en ik denk ook gewoon 2 kleppen per cilinder ipv 4)
 
Laatst bewerkt:

Me Zelf

Forumguru
Handgeschakeld ongeveer hetzelfde denk ik. Overigens ben ik ook erg tevreden met mijn 3-pittertje. Snel zat en lekker roffeltje als je een beetje doortrekt. Op de snelweg hoor ik de motor daarentegen niet. Mijn verbruik op langere afstanden is 1:20 dus dat is ook niet verkeerd (ik rijd wel gewoon met het verkeer mee maar ben niet de snelste wegge(mis?)bruiker.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk dat het minstens even vlot rijdt als mijn oude Megane 1.5DCI met EDC, waar ik 5 jaar met plezier in heb gereden. Zeker privé in verband met het verbruik een goede optie deze 1.0. Je bent snel verwend met zwaardere motoren, als ik echter zie wat een geld ik aan benzine in mijn 1.8 gooi, ben ik blij met de tankpas.
Natuurlijk is het veel sneller, maar dat is toch vooral goed voor de lol, niet omdat het nodig is zeg ik eerlijk. Als ik het enorme verschil met het gemiddelde verkeer zie, dan is het zuiver objectief gezien overkill. Zeker als je ook in stilte kilometers kan maken met de 1.0.

Maar aangezien de bijtelling hetzelfde is voor de 1.0 als voor de 1.8 en het qua maandelijks bedrag weinig scheelt (naar mijn mening dan), was het in de lease een goede optie.
 
Bovenaan Onderaan