Rauw klinkende motor

Status
Niet open voor verdere reacties.

marx-7

Senior Member
Goeiendag,

Mijn vader heeft een Fabia combi uit 2001 met nu ongeveer 110.000 op het klokje. De Skoda heeft altijd op gezette tijden netjes zijn onderhoud volgens het boekje gehad. Totnogtoe (nieuw gekocht) altijd naar volle tevredenheid in de auto gereden en heeft nooit mankementen vertoond.

Het betreft de 1.4 8V MPI.

Laatst zei hij tegen me dat hij de motor rauwer vond klinken dan dat ie daarvoor gedaan had. Ik ben zelf eens gaan rijden en inderdaad het is alsof de motor wat meer kabaal maakt dan dat ie ooit gedaan had, zeker als je hem wat verder doortrekt.

Ik heb hier op het forum eens rondgezocht maar kon er niet veel over vinden dan dat het de ketting zou kunnen zijn, maar dat is het niet denk ik. Dat zou toch een ratelend geluid moeten maken en dat doet hij niet.

Uitlaat en dergelijke is ook netjes dicht, hij heeft net zijn apk gehad.

Iemand een idee waar ik aan zou kunnen denken?

Marc
 

bluskabouter

Forumguru
is wellicht de ketting die een beetje lawaai maakt.
mijn vader heeft dezelfde motor en ook die klinkt een beetje rauw.
v.v. van de ketting is een oplossing.
 

Gieliovd

Forumguru
Mwah, als hij stationair staat te rammelen dan ga ik akkoord met de ketting.

Als hij met toeren meer geluid gaat maken dan heeft dat weinig met de ketting te maken. Tja, wellicht als hij zo ver uitgerekt is dat de kleptiming verkeerd is.

Meer simpele redenen zoals een vervuild luchtfilter, carterventilatie, olieniveau, uitlaatlekkage, demperdegradatie etc....
 

Fabia

† In Memoriam
Mwah, als hij stationair staat te rammelen dan ga ik akkoord met de ketting.

Als hij met toeren meer geluid gaat maken dan heeft dat weinig met de ketting te maken. Tja, wellicht als hij zo ver uitgerekt is dat de kleptiming verkeerd is.

Meer simpele redenen zoals een vervuild luchtfilter, carterventilatie, olieniveau, uitlaatlekkage, demperdegradatie etc....

Kortom het kan van alles zijn.
 

Gieliovd

Forumguru
Komt het wel op neer.

Als het zich bij toeren pas voordoet is naar mijn bescheiden mening de distributieketting geen issue. Op spanning (belast) is anders dan stationair.

Als hij op toeren meer herrie maakt, zoek andere redenen.

Ps. het is wel normaal hoor, dat een auto op meer toeren meer herrie maakt. De mijne begint boven de 3000 toeren ook te grommen.
 

marx-7

Senior Member
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb het mijn pa voorgelegd maar we denken dat het de ketting niet is. Verder zoekend op dit forum zou zich dat toch anders moeten aanhoren denken we. Ook onderhoud is altijd tot in de puntjes verzorgd en nooit op bezuinigd. Ik denk wel dat hij binnenkort toch maar even bij de dealert langs gaat, je weet maar nooit tenslotte.

Marc
 

Gieliovd

Forumguru
Een vraag kost niks, even horen vast ook niet.

Succes, laat het ons horen als je een oplossing hebt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan