Raam passagierszijde

Fabia II Sport

Actief lid
misschien kan iemand een tip geven op het volgende probleem:
Raam aan de passergierszijde stop op 2 plaatsen bij het sluiten.
De auto is uitgerust met een comfortmodule en het raam zou in 1 keer moeten sluiten.

Het vreemde is, als ik met de auto rij dan kan ik het raam naar boven en naar beneden bewegen zonder probleem, 1 klik omhoog, 1 klik naar beneden en dit achter elkaar.

Maar nu stop ik de auto, contact uit en herhaal het weer dan gaat het raam wel in 1 keer naar beneden maar niet naar boven.

Ik heb de rubber ingespoten net wd40 en geprobeerd het raam in te leren.
In leren wat ik gedaan heb: contact aan, raam naar beneden (1 klik) en 10 seconde de knop omhoog houden als deze beneden is. Omhoog wilt het raam soms wel en soms niet maar als hij omhoog gaat dan houd ik de knop ook 10 seconde vast.

Wat doe ik verkeerd, als ik met de auto rij dan gaat het wel goed.
 

Fabia II Sport

Actief lid
@Beun12 en @Monteurtje bedankt voor de snelle reactie. Ik kan niet verklaren waarom als ik rij het raam keer op keer goed open een dicht gaat maar als de auto uit staat het raam stopt op 1/3 en 2/3, lijkt dat de motor op deze punten net iets zwaarder loopt en met misschien een lage accu spanning denkt dat er een beklemming is. Zal eens kijken of ik het paneel kan verwijderen.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Motor los gehad en deze loopt mooi, maar bij het monteren van de motor schoot de witte katrol met de staalkabel los.
Raam maar omhoog geschoven en morgen maar eens langs de garage om dit te fixen, kunnen ze ook de geleiding smeren :)
 

Spinal

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem bij de Octavia. Bij mij werkt het (bijrijders)raam zonder problemen tijdens het rijden. Maar via de AB de ramen dichtdoen gaat meestal niet helemaal goed. Het raam stop op ongeveer 1/3 en gaat dan weer automatisch open. Ik met soms tot 4x toe het raam dan dichtmaken. Ik hoor verder geen vreemde geluiden of andere indicaties van een stroef lopen motor. Na de vakantie gaat hij terug naar de garage want ik heb nog garantie
 

Fabia II Sport

Actief lid
Mijn gaat dinsdag naar de garage omdat de kabelklos los is geschoten en er niks anders opzit dan de popnagels uit te boren en het gehele paneel los te halen.
Kunnen ze ook kijken naar de geleiding, geloof niet dat de motor defect is, deze loopt mooi en de koolborstels zijn ook goed. Heb de motor ook los laten draaien en hoor ook niks vreemds.
Ben benieuwd wat er mis is, kan zijn dat 1 van de geleiders defect is door een deur welk te hard is dicht gesmeten ....
@Spinal , het zou ook de kabel kunnen zijn die klemt, het is precies op 1/3 en 2/3 dus misschien iets wat op de zelfde plaats langs komt.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
mogelijks is de raammotor aan vervanging,slijtage.
Als de wagen sta te draaien heb je een hogere voltage dan dat deze niet draaid.
Daarmee kan het zijn dat je de slijtage wat overwint. Weerstand is hoger.
12V ipv 14V is een verschil.
 

Fabia II Sport

Actief lid
@oco1979 , ik heb een elektrotechnische achtergrond en had de motor reeds uit elkaar gehaald.
Hier kan weinig aan slijten dan de borstels, verder bestaat de motor alleen uit een gewikkelde rotor en 2 permanente magneten. De koperwikkelingen zagen er goed uit, geen verkleuring van te warm worden.
 

milanseegers

Forumguru
Het probleem kan hem ook zitten in het mechaniek. De kunststof geleiders die hierin zitten kunnen na verloop van tijd extra (te veel) weerstand veroorzaken op specifieke punten waardoor de motor stopt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het lijkt er op dat de inklembeveiliging er in gaat. Probeer eens het raam helemaal dicht en nog 10 seconden de schakelaar omhoog houden. Als dat niet helpt dan zit er toch ergens een zwaar lopend punt in de raamgeleiding.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Het probleem kan hem ook zitten in het mechaniek. De kunststof geleiders die hierin zitten kunnen na verloop van tijd extra (te veel) weerstand veroorzaken op specifieke punten waardoor de motor stopt.
Dat vermoeden heb ik ook, voornamelijk bij warm weer, maar het raammechanisme ligt aan de binnenzijde eruit.
Heb helaas niet de tools om de gehele plaat te verwijderen (popnagels) en weer vast te zetten.
Dinsdag gaat hij naar de garage om mijn gepruts te corrigeren :)

Het lijkt er op dat de inklembeveiliging er in gaat. Probeer eens het raam helemaal dicht en nog 10 seconden de schakelaar omhoog houden. Als dat niet helpt dan zit er toch ergens een zwaar lopend punt in de raamgeleiding.

Had ik al gedaan maar blijft vastlopen. Maakt het uit of het met lopende motor is?
Ik heb de auto op contact gezet en dan naar beneden 10 sec. vast en daarna omhoog en 10 sec. vast.
 

Spinal

Forumguru
Ik ben ieg benieuwd wat ze gaan vinden bij de garage, dat zal dan bij mij waarschijnlijk ook het geval zijn en kan ik mijn garage alvast in de goede richting sturen als de mijne terug gaat
 

milanseegers

Forumguru
Popnagels kun je vrij eenvoudig uitboren met een metaalboortje. Ik heb ze daarna vervangen door een boutje met een moertje + ringetje.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Bedankt voor het meedenken, liefst had ik zelf alles uitgeboord maar heb niet de tools om het netjes te demonteren en monteren. Ben hierdoor even aangewezen op een garage.
Morgen weet ik meer.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Het raammechanisme is vervangen (complete binnenplaat), eerste testen zijn goed. Het raam gaat in iedergeval niet meer in de klembeveiliging.
Aankomende week word het weer warm weer, hoop nu dat het opgelost is.


Update: en een rammel in de deur bij het optrekken, remmen en bochten is heeeeeel irritant :mad: of er iets los ligt ...
 
Laatst bewerkt:

Fabia II Sport

Actief lid
Probleem lijkt nu helemaal weg, paneel is vervangen en oude motor terug geplaatst.
Had het oude paneel mee naar huis genomen en alles van de geleiding weer op het paneel gemonteerd.
Bij het handmatig op en neer bewegen voel ik inderdaad 2 punten zeer stroef lopen, denk dat hier ook de klembeveiliging aan ging.
Alleen jammer dat er een popnagel achter was gebleven en later nog een stekker van de deurverlichting los was gekomen.

Case Closed.
 

milanseegers

Forumguru
Top! Super dat het is gelukt. Ik zelf heb vorig weekend de passagierzijde voor mogen vervangen.. vroeg of laat zijn die mechanieken aan de beurt. Had denk ik niet gehoeven als deze beter zijn ontworpen. Het probleem zit hem bijna altijd in de kunststof geleiders die vastlopen. Als ze deze kunststof geleiders een solide metalen behuizing hadden gegeven (met daarin kunststof glij stukken) dan kan het geheel heel lang mee gaan, denk ik zo. Enfin, vervangen is een uurtje werk en met een mechaniek van 40 eu kun je er weer een jaar of 10 tegen! :pardon:

Overigens; de binnenzijde van de deur checken op popnagels en andere zooi en of even schoon spuiten met compressielucht voorkomt hinderlijke rammels na montage!
 
Bovenaan Onderaan