Raam bestuurderskant hapert vaak

Jannes

Lid
Zijn er meer die dat hebben.
Je wilt het raam openen, stop hij halverwege terwijl je de knop bediend ?
Of je wilt hem dichtdoen, en moet je de knop een aantal keren bedienen.
Daarna tijden geen probleem, totdat het er spontaan weer is.
Vreemde auto,s die skoda,s hahaha
 

JXX

Senior Member
@Jannes
Dag Jannes.
Bij mij is dit ook al gebeurd. Maar misschien gebruiken we de knopjes verkeerd. :banghead:
In de handleiding staat het volgende;
Openen
› De betreffende schakelaar iets indrukken en zo lang ingedrukt houden, tot
de ruit de gewenste stand heeft bereikt.
Na het loslaten van de schakelaar stopt de ruit.
De ruit kan automatisch volledig worden geopend door kort tot de aanslag op
de schakelaar te drukken. Bij het opnieuw indrukken van de schakelaar stopt
de ruit.

Dus indien de knop iets te lang wordt ingehouden en je lost, dan stopt de ruit. Om de ruit volledig te openen mag men de knop slechts even indrukken. Ik ga hier de volgende dagen eens extra op letten.:thinking:
 

EdK

Forumguru
Zoals JXX met zijn tekst al aangeeft moet je even uitvoeren
Hiermee geef je de hoogste en laagste stand aan waarna indien goed uitgevoerd de hoogste en laagste stand zijn ingeleert met de eventuele weerstand van het raam.
 
Beste allemaal,

Ik heb vorige week de keuze gemaakt om een Skoda Fabia uit 2007 te kopen ( want betrouwbaar, en mooi klein modelletje).

Nu, na 3 dagen in het bezit te zijn van de auto, haperen de ramen ineens bij het open en dichtdoen.
Ze stoppen steeds en gaan met sprongetjes van 1/2/3 cm omhoog / laag. Dit is aan de bestuurderskant.
Het gaat om zowel voor als achterramen.
Iemand een idee wat ik er mee moet doen?
 

EdK

Forumguru
opnieuw inleren !!
Staat ook in je manual die je bij je wagen hebt bijgekregen
 
maar je hebt jezelf nog niet voorgesteld hier op het forum alvorens je eerste bericht te plaatsen ;)
===> meet- en greet subforum
bedankt en alvast welkom

Dat zal ik vanavond meteen eens doen!

Kan ik de microswitch makkelijk vinden als ik het deurpaneel demonteer?
 

EdK

Forumguru
Overigens EDK, ik had de manual al gelezen alvorens het eerste bericht te plaatsen
Niet te persoonlijk opvatten, maar je moet ze de kost geven die niet eens weten dat ze daar ook voor betaald hebben ......
En er staan veel handige dingen in...
 

Cordoba

Forumguru
Er zitten een aantal microswitches weggestopt ín het portierslot, dus dan zou je het portierslot moeten demonteren (een aardige klus als je niet ervaren bent), dan zoeken welke microswitch het probleem veroorzaakt, en dan hopen dat je dit met de soldeerbout gerepareerd krijgt.


@Joske verwijst naar Frank van deurslotreparatie, in Apeldoorn. Hij is gespecialiseerd in reparatie van deursloten van de VAG-groep: je maakt een afspraak, gaat er heen, hij checkt wat er aan de hand is, en wisselt je slot met een slot dat ie eerder heeft gerepareerd, en je kan weer naar huis (jouw oude slot houdt ie, en repareert ie weer voor de volgende klant). Kosten zijn dacht ik nog steeds 50 euro, en je krijgt garantie op de reparatie, bij de garage wordt je slot vervangen door een nieuw exemplaar, betaal je alleen voor het slot zo'n 100 euro, en mag je uiteindelijk 150-200 euro afrekenen. @skodarenswoude onthou dit verhaal, voor als het ooit van pas komt, maar vergeet het verder. (microswitches hebben als kenmerk dat slot op onverwachte momenten op/van slot gaat, binnenverlichting zich ook vreemd gedraagt, en ook licht-laten-branden-verklikker niet kan werken)

Het 'vreemde' gedrag van je ramen heeft mijns inziens niets met microswitches te maken. Ik denk aan de volgende mogelijkheden:
- probleem met de schakelaars van de ramen (heeft de schakelaar bij bijvoorbeeld de passagier, dezelfde kuren?)
- probleem met de kabelboom (draadbreuk, vaak in de deur bij de stekkers, of bij de doorvoer van portier naar de rest van de auto)
- probleem met de module, maar voor dergelijke problemen minder waarschijnlijk
- probleem met de motor, of mechanisch probleem met het raammechanisme, waardoor ie te zwaar gaat, en het raam even uitschakelt, en je daarna weer opnieuw kan bedienen.
 

EdK

Forumguru
geleiders misschien eens inspuiten met siliconen spray en eerst meerdere malen op en neer sturen en daarna opnieuw in leren misschien ??
En voordat je dit doet eerst eens de hogedruk spuit langs de raamgeleiders halen ( alleen buiten )
 
Het 'vreemde' gedrag van je ramen heeft mijns inziens niets met microswitches te maken. Ik denk aan de volgende mogelijkheden:
- probleem met de schakelaars van de ramen (heeft de schakelaar bij bijvoorbeeld de passagier, dezelfde kuren?)
- probleem met de kabelboom (draadbreuk, vaak in de deur bij de stekkers, of bij de doorvoer van portier naar de rest van de auto)
- probleem met de module, maar voor dergelijke problemen minder waarschijnlijk
- probleem met de motor, of mechanisch probleem met het raammechanisme, waardoor ie te zwaar gaat, en het raam even uitschakelt, en je daarna weer opnieuw kan bedienen.

Bedankt,

Ik denk inderdaad ook aan een breuk / los contact, omdat de ramen weer werken na een tik tegen de deur.
Het kan niet de motor zijn of het mechanisme. Althans, dan zou het probleem zich altijd voor moeten doen.
Vanmorgen bij het openen van het hek op het werk bijvoorbeeld geen last gehad.

Kan het ook door vocht komen?

geleiders misschien eens inspuiten met siliconen spray en eerst meerdere malen op en neer sturen en daarna opnieuw in leren misschien ??
En voordat je dit doet eerst eens de hogedruk spuit langs de raamgeleiders halen ( alleen buiten )

Dit ga ik vanavond, als het droog blijft, proberen!


Overigens, ik heb mij even kortstondig voorgesteld in het Meet en greet forum!
 

milanseegers

Forumguru
Mijn mechaniek liep slecht alvorens het brak. In de tijd dat het slecht liep stopte het raam vaak halverwege. Het raam 'dacht' dan (voor zover ramen kunnen denken :deuk:) dat het dan dicht zat. De volledig open/dicht functie werkte dan ook niet meer en moest ik hem weer opnieuw inleren...

Tot dat het mechaniek brak; nieuw mechaniek er in; geen problemen meer.
 
Mijn mechaniek liep slecht alvorens het brak. In de tijd dat het slecht liep stopte het raam vaak halverwege. Het raam 'dacht' dan (voor zover ramen kunnen denken :deuk:) dat het dan dicht zat. De volledig open/dicht functie werkte dan ook niet meer en moest ik hem weer opnieuw inleren...

Tot dat het mechaniek brak; nieuw mechaniek er in; geen problemen meer.

Hmh, dat is niet zo mooi. Toch denk ik niet dat alle 4 de mechanieken op het breekpunt staan.
Werkte vandaag ineens weer perfect. Meerdere malen mee 'gespeeld' op weg naar het werk
 

Ed13

Ex-lid
Ja als ik mijn geopende raam aan de bestuurderspartij dicht wil doen en de knop vasthoud gaat het raam weer automatisch voor de helft weer open.
Moet de knop bij het hoogste punt snel loslaten een heel gedoe.
 
Bovenaan Onderaan