Probleem met lichtschakelaar/interieurverlichting

kevinbel

Actief lid
Ok om maar gelijk als eerste te vragen, horen de lampjes van de raamschakelaars en spiegelversteller te branden bij stadslicht/dimlicht?
Evenals de lichtschakelaar het geen wat om de draaischakelaar zit?
Ooh en horen de knoppen onder de airco ook te branden? Dus die van stoelverwarming / start/stop / vergrendeling (die brandt wel oranje als ik ga rijden)

Bij mij brandt alleen dit aan de deur kant:
AIL4fc9Jzge1xHRjWvO7LWXiFHW2gmNEERz0a5FJJAPmhm1W74rhJqAiN0w14x-7aZW7wdGlHdlI-POE2pougCz0wKDVdqkUh_ONZyL7kyvV1nAGZAjyFpQoxiFdwQiwDit-z8p0yBlecuJILTK0-KlwsAdIdw=w697-h929-s-no


Ten tweede, ik heb een vaag probleem met mijn lichtschakelaar, wat ik denk ook relevant is aan dat ik volgens mij te weinig verlichting heb?
Wanneer ik de sleutel op het 2de contact heb gezet, en ik zet de lichtschakelaar om, dan komt er een sqreek/knisperend geluid uit de deurstijl tussen voor en achterportier aan de bestuurderskant. Dit gaat aan / uit / aan / uit / aan / uit / aan / uit / aan / uit en dan houdt het op.
Op de momenten dat ik het rare geluid hoor, brandt het stadslicht lampje op, ongeacht of ik de schakelaar op stadslicht of dimlicht gezet heeft.
Al mijn verlichting aan de voorkant/achterkant enzovoort is gewoon in orde.

Zie hier een filmpje van het geluid wanneer de schakelaar omgezet wordt.

Ik heb al wat zekeringen eruit gehaald om te checken, maar kan niet specifiek de zekering vinden die hierover gaat.
Van het weekend is de auto uitgelezen, en kwam deze foutcode tegen die volgens mij ook relevant eraan is, want na wissen kwam deze weer gelijk terug:
Code:
2055 - Courtesy Illumination for Switch (Terminal 58xs)
          B133E 11 [008] - Short to Ground
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 24
                    Mileage: 133756 km
                    Date: 2023.08.25
                    Time: 20:42:37

                    Terminal 15 status: On
                    Terminal 50 status: OFF
                    Status Bremslichtschalter (HW): On
                    Status Bremslichtschalter (CAN): On
                    OFF: Not operated
                    Position lamps: Not operated
                    Automatic high beam assist: Not operated
                    Low beam: operated
                    Parking light left: Not operated
                    Parking light right: Not operated
                    Stoerschutzzaehler: 0
                    Voltage: 13.2 V
                    Outside temperature: 22.5 °C

Ik snap echt even niet meer wat er aan de hand is.
Kan iemand mij vertellen/helpen waar ik moet zoeken/wat te doen?
Google heeft me helaas nog geen antwoord gegeven.

Bedankt.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt als kortsluiting (of defecte lichtschakelaar).
Soortgelijke melding hier:
 

kevinbel

Actief lid
Ik heb net alle zekeringen 1 voor 1 eruit gehad en gemeten, dat is allemaal prima.
Wat me opvalt is dat naast de verlichting die het niet doet, ook de raam bediening op de achterportieren het niet doet. Links en rechts.
Vanaf het bestuurdersportier zijn deze wel te bedienen.
Zit dit allemaal in het zelfde elektriciteit traject?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Kortsluiting in de kabelboom naar de deur lijkt me voordehand liggend..?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Beide achterdeuren tegelijk? Da's wel erg toevallig...
Temeer daar beide het vanaf de bestuurdersplaats wel doen.
 

hemi24

Forumguru
Het is maar net hoe je de klemtoon bij het woordje “wel” plaatst in de zin:

Vanaf het bestuurdersportier wel gewoon achter te bedienen.

@kevinbel : bedoel je nu dat de achterruiten vanaf de bestuurdersportier niet zijn te bedienen, maar vanaf de achterportieren wel?
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens de interpunctie kan ik alleen concluderen dat het vanaf de bestuurdersplaats wel gaat, maar het is inderdaad de vraag of TS dat ook bedoelt...
 

kevinbel

Actief lid
Thx heren voor de reacties.
Voor opheldering, vanaf het bestuurdersportier kan ik achter bedienen.
Bij de achterportieren zelf dus niet.
 

hemi24

Forumguru
Domme vraag wellicht, maar je hebt bij de bestuurdersportier niet het vergrendelknopje gedrukt waarmee je de ruitbediening van de achterramen blokkeert..?

1693425932040.png
 
Laatst bewerkt:

kevinbel

Actief lid
Hahaha mijn niveau is niet zo laag hoor :tegek:maar nee die knop staat niet aan en er verandert sowieso niks nu als ik die gebruik. Alleen als je hem indrukt licht deze wel oranje op. Maar de rest van de lampjes brandt niks.:(
 

kevinbel

Actief lid
Gisteren tijd gehad om is even op onderzoek te gaan. Mijn eerste gedachte ging even naar het linker achterportier aangezien daar het rare geluid vandaan kwam. Het binnenpaneel ervan is recent eraf geweest ivm een rammel. Deze is zonder veel oplettendheid daarna terug geschroefd blijkbaar, want ik trof de kabelboom naar de schakelaar zo aan:

IMG_20230906_100628~2.jpg

Kabelboom zat dus geklemd tussen het binnenpaneel en de deur. Kan gebeuren natuurlijk maar had ik even niet verwacht.

2 draadjes waren niet meer in orde.
Dit gerepareerd met stukjes draad en een soldeerbout, zit nu weer goed en de groene verlichting van alle raamschakelaars, spiegelverstelling, lichtschakelaar en stoelverwarming/start-stop/enzovoort doen het weer :yeehaa:

Alleen de raambediening voor de achterportieren vanaf de schakelaars in de achterportieren werkt nog niet :banghead:

Moet ik dit weer ergens anders zoeken?

En nog een vraag, want ik weet nou eigenlijk niet wat goed zou moeten zijn.
Maar als ik nu mijn lichtschakelaar om zet dan gaat alles netjes groen branden. En het stadslicht icoontje brandt net wat feller als de rest. Maar als ik hem op dimlicht zet veranderd daar niks in qua verlichting. Zelfde als ik mijn mistlicht aanzet, verandert niks in de verlichting om me te laten zien wat er aan staat.

Is dit normaal? Of zit er dan ook gewoon nog iets niet goed?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan