Motor voelt niet lekker aan bij accelereren

golfgti2009

Senior Member
Een vraagje, sinds mijn vakantie voelt de 1.4 TSI (CAXA) niet lekker aan. Bij het rijden in de stad of bij constante snelheid op de rijksweg is er geen probleem. Maar als je boven de 100, zeker met zware belasting, gas geeft dan gaat de motor hard / zacht / hard / zacht etc accelereren. Uiteindelijk reageert die wel goed, maar dat is boven een bepaald toerental.

Ik heb een 2 tal logjes gemaakt met VAG com, dit was de eerste keer, dus of deze goed zijn weet ik niet. Uit de log valt voor mij duidelijk te lezen wanneer het probleem zich voordat, je kunt dat zien aan de spikes.



Rood = toerental
Groen = engine load
Geel = specified boost
Blauw = actual boost

Ik lees allerlei verhalen over bougies, N75 klep en de wast gate van de turbo. Overigens was er ook een storing die ik gereset heb en overigens niet meer terug gekomen is, en dat was P0299 (Boost pressure regulation). Wie kan mij een beetje op weg helpen voordat ik getild word bij de dealer?
 

ertromp

Forumguru
Zeer waarschijnlijk toch die waste gate regeling. Daar kan de drukdoos van kapot zijn. Is voor bepaalde series CAXA zelfs een TPI voor die aangeeft dat die drukdoos defect raakt en onder coulance vervangen kan worden.

Wellicht weet @Monteurtje dat?
 

Monteurtje

Forumguru
Klopt @ertromp De klep die in het uitlaatspruitstuk zit kan vast gaan zitten. Daar is een reparatieset voor. Moet wel de complete turbo uitgebouwd worden.
Maar ken de tpi niet letterlijk uit mijn hoofd welke storingscode daarbij hoort
 

golfgti2009

Senior Member
Klopt @ertromp De klep die in het uitlaatspruitstuk zit kan vast gaan zitten. Daar is een reparatieset voor. Moet wel de complete turbo uitgebouwd worden.
Maar ken de tpi niet letterlijk uit mijn hoofd welke storingscode daarbij hoort[/QUOTE
@Monteurtje, bestaat hier een coulance regeling voor dan? Ik heb gebeld met Hoogenboom en die heeft nog nooit van het probleem gehoord.
 

Monteurtje

Forumguru
Coulance is afhankelijk van verschillende dingen en daarvoor kan je het beste naar dealer gaan. Die kan dat voor je nakijken
Ik wil die tpi wel even bekijken of de storingscode erin staat die jij hebt.
 

golfgti2009

Senior Member
Heb gekeken. Schokken in voornamelijk 3de en 4de versnelling. 2000 - 3000 toeren.
Mogelijke storingen die opgeslagen kan zijn P0234 en P0235.
Ok bedankt. Maar deze symptomen komen niet overeen met het rijgedrag van de auto. De storingen die je aangeeft heb ik niet, mijn storing was P0299. Zou het dan (hopelijk) de N75 klep zijn?

Het vreemde is als je vanuit stilstand optrekt en elke keer overschakelt bij 5500 rpm dat die dan wel gewoon rijdt zonder in te houden en vlot naar illegale snelheden gaat.
 

Spinal

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde gehad in mijn vorige auto (Leon 20VT) en dat was de N75 klep die defect was.
 

kloekloek

Actief lid
Even een topickaap om een dubbel topic te voorkomen... ;)
(Indien niet ok start ik een nieuwe)

Op de terugweg van vakantie (met caravan) ook een storing gehad met het ontbreken van vermogen. Inmiddels ook laten uitlezen en gereset. Auto geeft geen storing meer, maar loopt voor mijn gevoel nog niet lekker. De storing betreft ook de p0299 (laagdrukregeling overschreden).

Benieuwd wat jou diagnose is.
 

golfgti2009

Senior Member
Even een topickaap om een dubbel topic te voorkomen... ;)
(Indien niet ok start ik een nieuwe)

Op de terugweg van vakantie (met caravan) ook een storing gehad met het ontbreken van vermogen. Inmiddels ook laten uitlezen en gereset. Auto geeft geen storing meer, maar loopt voor mijn gevoel nog niet lekker. De storing betreft ook de p0299 (laagdrukregeling overschreden).

Benieuwd wat jou diagnose is.
Geen probleem hoor. Betreft dit ook een 1.4 TSI?

Ik heb nu de N75 klep gewisseld, ik moet alleen nog kijken of dit geholpen heeft. Ik ben nog niet gaan rijden.
 

kloekloek

Actief lid
Ik heb trouwens ook de N75 klep besteld. Zal morgen waarschijnlijk binnen zijn. Waar zit dat kreng ergens, en moet ik nog ergens rekening mee houden?
 

golfgti2009

Senior Member
Op het eerste gevoel afgaande hangt de oktaaf nu lekker aan het gas. Nu weer de Ross Tech kabel van mijn collega lenen en kijken of de uitdraai beter is.
 

golfgti2009

Senior Member
Ik heb trouwens ook de N75 klep besteld. Zal morgen waarschijnlijk binnen zijn. Waar zit dat kreng ergens, en moet ik nog ergens rekening mee houden?
Je hebt Torx nodig en een 1/4 doppenset met een bithouder.

Eerst de 3 Torx boutjes loshalen op het luchtfilterhuis, dit is het gedeelte waar de slang op zit. Daarna dit er af trekken. Dan kun je de slang er af trekken bij de turbo.

Dan het kunstof huis op de turbo (waar de slang op zat) met 2 Torx boutjes los halen. En deze van de turbo halen.

Deze draai je om en daar zit de N75 klep gemonteerd. Ik heb de slangen 1 voor 1 overgezet.

Vice versa weer monteren.

Succes!!
 

kloekloek

Actief lid
@golfgti2009 en @ertromp Goede beschrijving en handig plaatje! Vanmorgen de klep al op kunnen halen bij de dealer (a € 56,-) en vanmiddag in de pauze gemonteerd. Auto lijkt inderdaad weer beter aan het gas te hangen, en lijkt het vermogen ook weer wat gevonden te hebben. Over 2 weken gaan we weer even met de caravan weg, en zal ook een betere test zijn om te zien of de problemen nu zijn opgelost.

Overigens staat op onderstaande link ook een goede problem-shooter bij dit soort problemen.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
 
Bovenaan Onderaan