Momentsleutel bij de Lidl

Chatslet

Forumguru
Ja, hij is er weer, dit keer bij de Lidl: http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_36711.htm
Volgens mij gaat het bij de Lidl per provincie dus wellicht is het niet in heel nederland zo. Ik woon in ieder geval in Noord Holland en heb hem gister voor 19 euri mee genomen. Werkt met 1/2 doppen en 17, 19 en 21 mm krijg je er al bij dus dat gaat vast passen op onze Skoda's. Meetbereik is 28-210 Nm dus lijkt me ruim voldoende. Het geheel voelt verder gewoon stevig aan, niets mis mee. Volgende maand dus zelf de zomerwielen er onder leggen. :cool:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik sluit me geheel bij de vorige sprekers aan, ik heb hem nu ook twee keer gebruikt, inderdaad helemaal niks mis mee, voelt allemaal degelijk aan, ik heb nu al zin om de zomerwielen er weer onder te zetten :).
 

Havana

Forumguru
Als je er lang plezier van wilt hebben: altijd volledig ontspannen na gebruik. Apart bewaren, liefst in een case, zodat er geen ander gereedschap op gegooid kan worden.

Ik ga zo eens even buurten bij de Lidl, hopen dat ie nog op voorraad is!
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad zoals havana al aangeeft: je moet vóór je de sleutel opbergt, de momentsleutel weer ontspannen. Doe je dat niet, dan klopt het moment na verloop van tijd niet meer!!
Hier was de actie een half jaar terug (regio 4, Zuid-Holland Noord), en heb 'm gebruikt om de velgen eraf te halen om ze grondig te reinigen, en in de wheelwax te zetten. Ook na een weekje de wielbouten weer even nagetrokken. De set zit overigens in een stevige kunststof doos, dus is goed beschermd en alle doppen en verlengstuk blijven zo mooi bij elkaar. Overigens heb ik voor mijn F1 de kleinste dop nodig: maatje 17. Moment waarmee je de bouten aan moet trekken is overigens 125 Nm, maar ik ben na een aantal keren gebruik al zover, dat ik met de kruissleutel ook steeds heel dicht bij het juiste moment kom. (momentsleutel heb ik vanwege gewicht/afmeting niet in de auto liggen, dus in geval van pech onderweg kom ik met de kruissleutel ook wel goed uit, alleen later dan even checken met momentsleutel)

Overigens weet ik van iemand die dezelfde momentsleutel een jaar terug bij de Aldi heeft gekocht, dat de afwijking inderdaad binnen de 4% valt, die ook door de fabrikant wordt vermeld. (persoon had de mogelijkheid om dit te checken, met de juiste apparatuur)
 

Havana

Forumguru
Ik heb m gisteren ook aa geschaft. Ik bezat al een "kleine" voor de racefiets, nu dus ook een grote. Iedereen die ik spreek over dit onderwerp (vrienden, bandenboeren en zelfs de dealer) hanteren trouwens 100 Nm als aandraaimoment.
 

turboturbo

Forumguru
Goed dat ik dat nu nog eens lees hier, zal zometeen de sleutel even ontspannen. Dacht het 'handig' op 125nm te laten staan :rolleyes:
 

CDK

Forumguru
ik ben gisterenavond ook even naar Lidl geweest om de momentsleutel te scoren :)
voor €19,- ziet en voelt het super
vanaf nu dus zelf de zomer/winterwielen wissels uitvoeren :) toppie!

greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb m gisteren ook aa geschaft. Ik bezat al een "kleine" voor de racefiets, nu dus ook een grote. Iedereen die ik spreek over dit onderwerp (vrienden, bandenboeren en zelfs de dealer) hanteren trouwens 100 Nm als aandraaimoment.

Officieel geeft Skoda volgens mij 125 Nm aan (of ik vergis me, en dan is het 120 Nm). Ik weet van iemand met een Leon die een vrouw van de fiets heeft gereden: hij hanteerde ook 100 Nm en zijn wiel ging er zonder auto vandoor. Overigens lag dit aan een combinatie van te laag aantrekmoment, en niet helemaal de juiste bouten gebruiken.
 

Havana

Forumguru
Allright, dan doen we 120 Nm :) Deze week even een moment vinden om de zomersloffen er weer onder te gooien.
 

turboturbo

Forumguru
Die van mij heeft dus sinds november op spanning gelegen (wist niet dat ie ontspannen moest worden direct na gebruik - damn you, RTFM!) kan ik 'm nou weggooien?
 

EdK

Forumguru
Alles kun je weggooien maar je kunt hem ook even testen door iemand in je omgeving te vragen of je zijn momentsleutel even kan lenen.
Zet beide op de 120Nm en draai je moer los en dan vast met de geleende sleutel en dan met die van jou.
doe dit ritueel nogmaals in omgekeerde situatie en als ze allebei klikken op de 120Nm dan mag je er bijna vanuit gaan dat je sleutel nog goed is

Maar dan kun je hem nog steeds weggooien hoor ! :cool:
 
Bovenaan Onderaan