Meer vermogen door Total Excellium diesel?

Volvo_440_turbo

Senior Member
Gegroet iedereen!

Iemand ooit toevallig zijn auto op de dyno gezet na Total Excellium diesel getankt te hebben?

Een viertal dagen geleden op weg naar Frankrijk op vakantie bij mijn ouders voor de eerste keer van mijn leven (voor zover ik me kan herinneren) Total Excellium getankt denkende dat ik gewoon dieselbrandstof zoals alle anderen tank.
Na een aantal kilometers voelde ik dat de auto een pak vlotter werd.

Normaal tank ik enkel Dats van de Colruyt (België) omdat ik een tankkaart had, op vakantie in Duitsland neem ik af en toe wel eens de 'premium' brandstof maar nooit echt iets van vermogenverschil gemerkt.

Laten we zeggen dat ik me een heel lang weekend in de Franse Ardennen goed geamuseerd heb met het extra tussenacceleratievermogen...

Eens thuis vroeg mijn vriendin om in een bos 15 km ver een wandeling gaan te doen, onderweg even op het gas waarbij zij ook onmiddellijk opmerkte dat mijn auto sneller was, ze vroeg of ik iets aan de auto had gedaan.

Enkele jaren geleden bij het chiptunen zat er gewoon Datsbrandstof in.

De vraag is nu, als ik het extra koppel en vermogen duidelijk voel, over hoeveel winst zouden we dan kunnen spreken? De auto zou 1345kg wegen, misschien 1400kg.

Of zou het misschien kunnen dat mijn motor gewoon wat vervuild was en door de toevoegingen bepaalde sensoren schoon zijn gebrand of zo?

De auto heeft nu meer dan 250000km, dus dit zou wel kunnen volgens mij.

Of zou het misschien zo zijn dat de chiptuning extra in de verf komt te staan door deze brandstof?

Wat betreft zuinig rijden ben ik niet zo mee bezig, daarvoor heb ik te weinig discipline en daarvoor ga ik ook geen speciale brandstoffen tanken, maar als het meer vermogen geeft, graag!

Ik ben curieus naar jullie ervaringen.

Groeten

Ewout
 

JeSko

Forumguru
Bij benzine weet ik dat kwaliteit soms voor voelbaar verschil zorgt, en dan zeker bij auto's met meer performance, bij Diesel heb ik dit nooit gehoord.
 

Tees

Donateur
Nee, andere brandstof geeft geen extra vermogen, behálve bij tuning. En dan is t nog de vraag hoe en waarop getuned is, of je daar baat bij hebt. Bij tuning worden de marges qua voorontbranding opgezocht, en aangezien premium brandstof een hoger cetaangetal heeft, wordt de verbranding in dat geval beter. Bij een ongetunede wagen zitten de marges dusdanig ruim op dat gebied dat het niets uitmaakt.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member

De auto is bij Ecusoft enkele jaren geleden getuned, vooral in het middentoerentalgebied geeft dit extra power, zeker en vast heb heb ik hier baat bij, ik kom vaak op plaatsen waar ik dit wel kan en mag gebruiken. :giggle:
Dus je bevestigt een beetje mijn stelling dat de brandstof de tuning extra in de verf zet? Van een diesel had ik dit eigenlijk niet verwacht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Wellicht heb je de auto losgereden, dat had ik met mijn oude Superb Diesel ook, die ging voor geen meter omdat ie op 6 jaar tijd bij de vorige eigenares enkel sporadische autosnelweg had gezien en continu dorpsverkeer, pas na enkele maanden begon ik te voelen dat de auto vlotter werd, daar ik hem al eens sneller hoger in toeren gooide en de auto terug leek te kunnen "ademen".

Maar het soort diesel heeft geen effect op je auto hoor, gechipt of niet. Voor diesel geld bij mijn weten dat prestaties vooral afhangen van hoeveel Diesel er kan worden ingespoten in de korte tijd waarin de piston het bdp haalt, en niet zozeer van de kwaliteit zoals dat bij een Benzine wel het geval is.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
De auto is losgereden hoor :jaja: Ik heb nogal een vlotte rijstijl en mijn auto sinds het begin in mijn bezit.
Het lukt me om hem in 6,8 seconden naar de 100 te krijgen wat niet slecht is gezien zijn leeftijd.
Maar wat je zegt van tamme diesels heb ik in mijn leven ook al wel meegemaakt, die van mijn vriendin bijvoorbeeld was ook vrij tam toen we hem tweedehands kochten, nu is hij vlotter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Als ik Duitsland premium tankte in het verleden dan hoopte ik dit ja, maar dat bleek tot nu toe niet zo, nooit een verschil gemerkt, dus doe ik dit in Duitsland niet meer.

In dit geval dacht ik gewone diesel getankt te hebben omdat je hier in België niet kan kiezen tussen gewoon en premium (correct me if I am wrong)

De literprijs was bij alle tankstations op die baan in Charleroi (België) ongeveer dezelfde, op mijn terugweg van Frankrijk ben ik gaan kijken of ik toevallig toch niet kon kiezen tussen goedkopere en duurdere dieselbrandstof om dit uit te sluiten. Er was maar 1 keuze in dieselbrandstof.

Qua gehoor merk ik niets in feite, het is echt een extra duw in de rug bij tussenacceleraties, zoals vermeld viel het mijn vriendin ook op die al duizenden kilometers met mij heeft meegereden.

Het is alsof ik minstens ergens een 20Nm koppel meer heb, of 20Nm koppel die ik kwijt was door vervuiling die nu terug is?

@Tees, ik had je 'baat hebben bij' fout geïnterpreteerd, ik vermoed dat je bedoelt of de setup er baat bij heeft?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
20Nm verschil in koppel zal bij een diesel niet direct een merkbaar verschil maken…

5 tot 8% toename in de verbrandingswarmte van de brandstof lijkt me in geval van diesel ook onwaarschijnlijk, tenzij je doorgaans echt goedkope rotzooi tankt..!
 
Bovenaan Onderaan