MacRembrandt
Forumguru
In November 2015 kon ik eindelijk de (dure) Touran inruilen voor een mooie nieuwe Octavia:
Škoda Octavia Combi 1.6 TDi 110pk DSG Edition Businessline (2015)
Opties:
- trekhaak
Andere wijzigingen:
- Sonniboys
- type-aanduiding verwijderd (incl. Edition labels exterieur)
- Milotec "uitlaten"
- luxe kentekenplaten
We hebben hier een vrij stricte lease-regeling met vaste modellen en types. Dus niet alleen qua merk, maar ook model en uitvoering liggen volledig vast. Enige opties........een trekhaak.
Ik had de Superb (Ambition Businessline 1.4TSi 150pk) op 1 staan in mijn shortlist, omdat ik dacht dat de Octavia niet kon.
Eerst stond van de Octavia de Greenline versie in de lijst. Zelfde motor, maar vanwege de CO2 is daarvan het trekgewicht teruggeschroefd naar 1000kg. En de automaat was niet leverbaar.
Vandaar dat deze Octavia voor mij de outsider was.
Dat het goedkoper moest dan nu was wel duidelijk. Al moet het natuurlijk wel praktisch blijven.
Dus met verscheidene overwegingen tot deze eindconclusie gekomen:
- Volkswagen Touran is te duur en niet praktisch. Je houdt immers geen bagageruimte meer over aangezien je met 4 kinderen altijd de achterste stoelen omhoog hebt.
- Volkswagen Passat kan (met dezelfde motorisering) wat mij betreft niet op tegen de looks, uitrusting en catalogusprijs van de Superb
- Hoewel de Superb er wat "sexier" uitziet dan de Octavia, zijn de verschillen klein als je naar de details kijkt (uitrusting, grootte bagageruimte, breedte). In elk geval is voor beiden dezelfde Multimac passend, dus voor de ruimte van de kinderen (bijna) geen verschil. Beenruimte heb ik nog niet echt nodig achterin en dat heeft de Octavia trouwens ook al niet weinig.
- Doordat de Octavia nog voor 20% gaat, is dat een groot financieel verschil t.o.v. de andere kandidaten.
- Met een vrouw die gestopt is met werken (bijna halvering inkomsten) en een vierde kleine erbij zijn de 155 euro netto (!) die ik met deze auto per maand bespaar wel erg leuk meegenomen.
Komt nog bij dat de Edition best een leuke uitvoering is. Eigenlijk het enige jammere vind ik de koplampen. De xenonpitten maken de Octavia net even wat strakker.
Al vind ik de combinatie met de grote mistlampen wel typisch Skoda.
Soms zit het in de subtiele dingen.
Je moet goed kijken, maar er is echt verschil:B)
De SilverVisions gebruik ik normaliter eerder voor de koplampknippers, maar dat is bij de Octavia zo'n operatie, dat ik dat (voorlopig) maar laat zitten.
Dus dan maar achterin, waar ze, hoe subtiel ook, wel degelijk effect hebben.
Verder wat dingetjes in het interieur veranderd.
- kinderspiegel (werkt voor geen meter, maar ach....)
- dashcam mooi weggewerkt
Ook is de navigatieup-to-date van de laatste versie (ECE2016). POI's bijgevoegd met vaste tankstations (DKV) en natuurkampeerterreinen.
Vag-updates:
- stoelverwarmingsstand wordt nu onthouden
- needle sweep
- bochtverlichting over de mistlampen (om de een of andere reden was dit bij deze Edition-uitvoering standaard inactief)
- achterlichten actief bij DRL
- TSC activeren: het schijnt dat bijna geen enkele trekhaak op een Octavia goed is aangemeld, waardoor Trailer Stability Control niet is geactiveerd. Aangezien ik er een caravan achter wil hangen, moest dat dus wel even aangepast worden. Ik heb het nog niet kunnen "testen", maar dat komt volgende maand wel, als de caravan uit de stalling komt.
- CH/LH verlichting (ook) over de mistlampen:
- nog wat kleine tierelantijntjes met lampjes aan of uit of gedimd op het dashboard. Altijd leuk spelen.
Als kleine bonus kreeg ik bij de kentekenplaten van de dealer ook nog de sleutel"upgrade", van plastic naar metaal:
Zoals gezegd: soms zijn het de subtiele dingen.
Als familie-auto moest ie wel geschikt worden gemaakt voor zes personen (2 volwassenen en 4 kinderen).
Dus geupgrade met een Multimac:
De Octavia is 6-persoons geworden.
Best lastig, zo'n achterbankfoto
Kleine review, met nu zo'n 13.500 km op de teller:
Overall kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn keuze voor de Octavia. Hij bevalt eigenlijk steeds beter. Al was de overstap vanuit de Touran wel even wennen.
De plussen en minnen:
+ Ruimte: met de Multimac erin kan ik met 6 personen (2 volwassenen en 4 kinderen) prima op weg, inclusief standaard de kinderwagen (een Stokke Crusi met sibling seat) oningeklapt achterin. En dan kunnen daar nog twee kratten naast voor de boodschappen. Dit alles kreeg ik natuurlijk never nooit voor elkaar in een 6-persoons Touran.
+ Financiën: nog net op tijd voor 20% bijtelling levert deze auto me een flink hoger netto salaris op. En dat is natuurlijk nog steeds inclusief onbeperkte kilometers. Veel goedkoper gaat het niet worden.
+ Uitvoering: in combinatie met het kostenplaatje en de beperkte keuze bij mijn bedrijf is deze "Edition"-uitvoering wel een leuke opsteker. Stoere 17" Hawk-velgen, net wat mooiere bekleding dan de standaard Ambition en ook de dashboard inleg is net wat minder plastikerig qua aanzien dan van de standaard. Tevens heeft de Edition de tellers van de L&K (de meest luxe uitvoering). Al met al een nette auto.
+ Multimedia/Navigatie: de nieuwe Amundsen met het 6,5"-scherm is een flinke verbetering tov de oude RNS315 en zelfs tov de "Discover Media" met het kleine scherm. Schermgrootte is meer dan genoeg en het systeem is ook een stuk sneller. Ik heb nog nooit zo vaak voice control gebruikt in een auto. Werkt prima.
+ Stoelverwarming: top-accessoire! Beide inzittenden voorin zijn hier super content mee.
+ Automaat: Door de keuze voor de Octavia viel een automaat nog binnen budget. Dus geniet ik weer dagelijks van de DSG.
+ Caravantrekker: De Octavia blijkt een prima caravantrekker. Er wordt een Knaus Sudwind van max. 1500kg aan gehangen, en daar heeft hij weinig moeite mee.
De eerste rit moet de DSG even wennen en blijft ie te lang in de lage versnelling, waardoor het een beetje te rumoerig wordt, maar de laatste paar keer had de DSG bijgeleerd en schakelde hij feilloos door. Heerlijke combi, met DSG.
Belading moet wel iets anders dan bij de Touran. Die was zwaar genoeg om de caravan de baas te blijven.
- Rumoer: Stil is de auto niet. Is natuurlijk deels wennen door de overgang van benzine naar diesel, maar de 1.6TDI maakt flinke herrie.
Vooral op hogere snelheid. Al heb ik, als ik alleen in de auto zit, de stereo flink hard staan, dus dat compenseert een beetje.
- Mrs. Navi: de nederlandse vrouwenstem vind ik niet meer van deze tijd. Het hakkelende computer accent is tegenwoordig toch niet meer nodig? "Over duizend honderd meter rechtsaf slaan".
In normaal Nederlands noemen we dat elfhonderd meter.
- Comfort: ik red me prima met de auto, en het begint te wennen, maar het comfort van de Touran haalt hij bij lange na niet. Betere stoelen een soepelere motor/bak samenwerking en vooral de rust geven de Touran een veel hoger comfort.
- - - Start/stop: wat een waardeloos systeem. Ik heb best wel vaker een start/stop in een auto gehad, maar in de Octavia slaat dat ding op de raarste momenten af. Zelfs als je nog niet helemaal stilstaat.
Het lijkt erop dat dit bewust veranderd is met MY16 in combinatie met de DSG, want hier klagen meer rijders van dat nieuwe modeljaar erover. Ik druk dan ook geregeld de knop in om het uit te schakelen. Terwijl ik in principe helemaal geen bezwaar heb tegen zo'n functie. Als het maar vlot werkt. Nu zorgt het voor hele irritantre situaties.
Zoals deze week: ik sta bij een verkeerslicht te wachten (als vijfde of zo) en besluit mijn jas uit te trekken. Dus (met automaat in "D"), gordel los, jas uit, gordel weer vast.
Stoplicht op groen, rem los en.....niks. "Handmatig starten" staat er dan in beeld. Dus naar "P" en starten en weer naar "D", met als gevolg dat ik veel te laat optrok en er irritatie ontstond achter mij.


Škoda Octavia Combi 1.6 TDi 110pk DSG Edition Businessline (2015)
Opties:
- trekhaak
Andere wijzigingen:
- Sonniboys
- type-aanduiding verwijderd (incl. Edition labels exterieur)
- Milotec "uitlaten"
- luxe kentekenplaten
We hebben hier een vrij stricte lease-regeling met vaste modellen en types. Dus niet alleen qua merk, maar ook model en uitvoering liggen volledig vast. Enige opties........een trekhaak.
Ik had de Superb (Ambition Businessline 1.4TSi 150pk) op 1 staan in mijn shortlist, omdat ik dacht dat de Octavia niet kon.
Eerst stond van de Octavia de Greenline versie in de lijst. Zelfde motor, maar vanwege de CO2 is daarvan het trekgewicht teruggeschroefd naar 1000kg. En de automaat was niet leverbaar.
Vandaar dat deze Octavia voor mij de outsider was.
Dat het goedkoper moest dan nu was wel duidelijk. Al moet het natuurlijk wel praktisch blijven.
Dus met verscheidene overwegingen tot deze eindconclusie gekomen:
- Volkswagen Touran is te duur en niet praktisch. Je houdt immers geen bagageruimte meer over aangezien je met 4 kinderen altijd de achterste stoelen omhoog hebt.
- Volkswagen Passat kan (met dezelfde motorisering) wat mij betreft niet op tegen de looks, uitrusting en catalogusprijs van de Superb
- Hoewel de Superb er wat "sexier" uitziet dan de Octavia, zijn de verschillen klein als je naar de details kijkt (uitrusting, grootte bagageruimte, breedte). In elk geval is voor beiden dezelfde Multimac passend, dus voor de ruimte van de kinderen (bijna) geen verschil. Beenruimte heb ik nog niet echt nodig achterin en dat heeft de Octavia trouwens ook al niet weinig.
- Doordat de Octavia nog voor 20% gaat, is dat een groot financieel verschil t.o.v. de andere kandidaten.
- Met een vrouw die gestopt is met werken (bijna halvering inkomsten) en een vierde kleine erbij zijn de 155 euro netto (!) die ik met deze auto per maand bespaar wel erg leuk meegenomen.
Komt nog bij dat de Edition best een leuke uitvoering is. Eigenlijk het enige jammere vind ik de koplampen. De xenonpitten maken de Octavia net even wat strakker.
Al vind ik de combinatie met de grote mistlampen wel typisch Skoda.



Soms zit het in de subtiele dingen.
Je moet goed kijken, maar er is echt verschil:B)


De SilverVisions gebruik ik normaliter eerder voor de koplampknippers, maar dat is bij de Octavia zo'n operatie, dat ik dat (voorlopig) maar laat zitten.
Dus dan maar achterin, waar ze, hoe subtiel ook, wel degelijk effect hebben.
Verder wat dingetjes in het interieur veranderd.
- kinderspiegel (werkt voor geen meter, maar ach....)
- dashcam mooi weggewerkt

Ook is de navigatie
Vag-updates:
- stoelverwarmingsstand wordt nu onthouden
- needle sweep
- bochtverlichting over de mistlampen (om de een of andere reden was dit bij deze Edition-uitvoering standaard inactief)
- achterlichten actief bij DRL
- TSC activeren: het schijnt dat bijna geen enkele trekhaak op een Octavia goed is aangemeld, waardoor Trailer Stability Control niet is geactiveerd. Aangezien ik er een caravan achter wil hangen, moest dat dus wel even aangepast worden. Ik heb het nog niet kunnen "testen", maar dat komt volgende maand wel, als de caravan uit de stalling komt.
- CH/LH verlichting (ook) over de mistlampen:
- nog wat kleine tierelantijntjes met lampjes aan of uit of gedimd op het dashboard. Altijd leuk spelen.

Als kleine bonus kreeg ik bij de kentekenplaten van de dealer ook nog de sleutel"upgrade", van plastic naar metaal:

Zoals gezegd: soms zijn het de subtiele dingen.

Als familie-auto moest ie wel geschikt worden gemaakt voor zes personen (2 volwassenen en 4 kinderen).
Dus geupgrade met een Multimac:

De Octavia is 6-persoons geworden.

Best lastig, zo'n achterbankfoto
Kleine review, met nu zo'n 13.500 km op de teller:
Overall kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn keuze voor de Octavia. Hij bevalt eigenlijk steeds beter. Al was de overstap vanuit de Touran wel even wennen.
De plussen en minnen:
+ Ruimte: met de Multimac erin kan ik met 6 personen (2 volwassenen en 4 kinderen) prima op weg, inclusief standaard de kinderwagen (een Stokke Crusi met sibling seat) oningeklapt achterin. En dan kunnen daar nog twee kratten naast voor de boodschappen. Dit alles kreeg ik natuurlijk never nooit voor elkaar in een 6-persoons Touran.
+ Financiën: nog net op tijd voor 20% bijtelling levert deze auto me een flink hoger netto salaris op. En dat is natuurlijk nog steeds inclusief onbeperkte kilometers. Veel goedkoper gaat het niet worden.
+ Uitvoering: in combinatie met het kostenplaatje en de beperkte keuze bij mijn bedrijf is deze "Edition"-uitvoering wel een leuke opsteker. Stoere 17" Hawk-velgen, net wat mooiere bekleding dan de standaard Ambition en ook de dashboard inleg is net wat minder plastikerig qua aanzien dan van de standaard. Tevens heeft de Edition de tellers van de L&K (de meest luxe uitvoering). Al met al een nette auto.
+ Multimedia/Navigatie: de nieuwe Amundsen met het 6,5"-scherm is een flinke verbetering tov de oude RNS315 en zelfs tov de "Discover Media" met het kleine scherm. Schermgrootte is meer dan genoeg en het systeem is ook een stuk sneller. Ik heb nog nooit zo vaak voice control gebruikt in een auto. Werkt prima.
+ Stoelverwarming: top-accessoire! Beide inzittenden voorin zijn hier super content mee.

+ Automaat: Door de keuze voor de Octavia viel een automaat nog binnen budget. Dus geniet ik weer dagelijks van de DSG.
+ Caravantrekker: De Octavia blijkt een prima caravantrekker. Er wordt een Knaus Sudwind van max. 1500kg aan gehangen, en daar heeft hij weinig moeite mee.
De eerste rit moet de DSG even wennen en blijft ie te lang in de lage versnelling, waardoor het een beetje te rumoerig wordt, maar de laatste paar keer had de DSG bijgeleerd en schakelde hij feilloos door. Heerlijke combi, met DSG.
Belading moet wel iets anders dan bij de Touran. Die was zwaar genoeg om de caravan de baas te blijven.
- Rumoer: Stil is de auto niet. Is natuurlijk deels wennen door de overgang van benzine naar diesel, maar de 1.6TDI maakt flinke herrie.
Vooral op hogere snelheid. Al heb ik, als ik alleen in de auto zit, de stereo flink hard staan, dus dat compenseert een beetje.

- Mrs. Navi: de nederlandse vrouwenstem vind ik niet meer van deze tijd. Het hakkelende computer accent is tegenwoordig toch niet meer nodig? "Over duizend honderd meter rechtsaf slaan".

- Comfort: ik red me prima met de auto, en het begint te wennen, maar het comfort van de Touran haalt hij bij lange na niet. Betere stoelen een soepelere motor/bak samenwerking en vooral de rust geven de Touran een veel hoger comfort.
- - - Start/stop: wat een waardeloos systeem. Ik heb best wel vaker een start/stop in een auto gehad, maar in de Octavia slaat dat ding op de raarste momenten af. Zelfs als je nog niet helemaal stilstaat.
Het lijkt erop dat dit bewust veranderd is met MY16 in combinatie met de DSG, want hier klagen meer rijders van dat nieuwe modeljaar erover. Ik druk dan ook geregeld de knop in om het uit te schakelen. Terwijl ik in principe helemaal geen bezwaar heb tegen zo'n functie. Als het maar vlot werkt. Nu zorgt het voor hele irritantre situaties.
Zoals deze week: ik sta bij een verkeerslicht te wachten (als vijfde of zo) en besluit mijn jas uit te trekken. Dus (met automaat in "D"), gordel los, jas uit, gordel weer vast.
Stoplicht op groen, rem los en.....niks. "Handmatig starten" staat er dan in beeld. Dus naar "P" en starten en weer naar "D", met als gevolg dat ik veel te laat optrok en er irritatie ontstond achter mij.


Laatst bewerkt: