Lane assist / wimpers aan/ dynamische pinkers

@Peter-036 : ik verwacht niet dat elke nieuwkomer (TS daaronder begrepen: lid sinds 30/12 jl.) die oudere teksten ook al heeft gelezen.
Daarom vind ik het in voorkomend geval wel de moeite waard om mijn toelichting er (weer) bij te vermelden. :pardon:

Terug on topic: ik wil nog steeds graag weten wat nou het bezwaar van TS is. Misschien komt er een aspect boven water waaraan ik nog niet had gedacht. Dus begrijp de vraag precies zoals die er staat, zou ik zeggen. Ik streef er immers altijd wel naar om zo nauwkeurig mogelijk te schrijven wat ik bedoel. Jouw geheugen voor teksten kan dat bevestigen.
Oei oei, rustig blijven mensen, wanneer je typt komt dikwijls heel anders over dan men dit bedoeld. Ik ben nog maar pas geregistreerd maar lees al wel enkele jaren mee, soms wel eens wat minder.

Maar mijn reden;
Waarom laten branden als dit (in mijn ogen) echt niet nodig is? Voor nog een beetje verder (misschien wel te ver) te denken, verbruik? slijtage? lichtvervuiling? ... Je laat de verwarming toch ook niet opstaan thuis als je een week op vakantie bent:D. Nee ieder zijn mening en ik heb daar meer dan respect voor, soms veranderd mijn mening hier ook door. Maar den eerste dat tegen mijn achterlichten rijd is toch wel in fout. Mijn lichten staan altijd op automatisch en instelling op vroeg, soms steek ik ze handmatig aan.

Kan ik de dynamische pinker activeren terwijl ik deze losmaak?
Kunnen de wimpers mee aan met de voorste dagrijlichten?
Kan de tijd van de lane assist verlengd worden?

Iedereen nog een fijne avond.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op zich een helder antwoord op mijn vraag, @GertD - dank. In reactie daarop het volgende.

Het extra brandstofverbruik t.g.v. meebrandende acbterlichten zal in de praktijk nauwelijks meetbaar zijn. Rode en niet naar boven stralende achterlichten geven zo weinig strooilicht dat ze niet meetbaar zullen bijdragen aan de lichtvervuiling, die immers vooral afkomstig is van de heldere straat- en industriële verlichting, kassen e.d..

Continu brandende achterlichten hebben ook niet het nadeel dat automatisch aanfloepende achterlichten bij het inrijden van tunnels en andere donkere onderdoorgangen wel hebben: die kunnen in eerste instantie aangezien worden voor opgloeiende remlichten en daardoor een ongewenste schrikreactie veroorzaken bij achterliggers.

Continu brandende achterlichten dragen wel bij aan verbeterde zichtbaarheid van achteren, met name onder lichtomstandigheden die als grensgeval aangemerkt kunnen worden - als de bestuurder óf de automatische sensor nog (net) niet hebben besloten om de lichten in te schakelen. En verbeterde zichtbaarheid geeft per definitie een kleinere kans op aanrijding van achteren.
Natuurlijk is de achteroprijder in beginsel de foute partij die opdraait voor de schade. Maar je auto én de inzittenden gaan er in zo'n geval nooit op vooruit. Al helemaal niet als die achterligger toevallig 40 ton weegt...
 

EdK

Forumguru
Maar je auto én de inzittenden gaan er in zo'n geval nooit op vooruit. Al helemaal niet als die achterligger toevallig 40 ton weegt...
Nou volgens mij ga je wel zeker dan een er op vooruit, want jou remmen helpen dan echt niet dat je gaat stilstaan als er 40 ton staat te drukken op je achterkant...... :pieker:
En ja die achterlichten in combinatie met DLR uit ?? Hele foute beslissing is hierin genomen vanuit rijkswegen.
Als ik op mistige dagen rij of ook begin avond en af en toe de nacht , dan wil ik de gasten niet te eten geven die dan nog gewoon met DLR alleen rijden en de achterlichtjes gedoofd !
En vooral met donkerkleurige wagens is het dan een gevaar op de weg !
En al heb je de sensor op gevoeligst staan, je gaat er dan maar vanuit dat de techniek niet stuk kan gaan ! Maw we gaan er blind vanuit dat de lichtsensor altijd zijn werk goed doet......
En ja je kunt hem uiteraard handmatig aanzetten , maar als ik dan zie hoeveel er dus zonder achterlichten aan rijden dan houden er maar weinig dit in de gaten !!
Zelf heb ik ze ook laten aanzetten met VCDS en had zelfs 3 keuzes !! één achterlicht bestaat uit twee segmenten ( onder en boven ) en kon keuze maken uit bovensegment aan of onder segment aan of onder en boven ! En voor laatste gekozen....
 

Smeeuwis

Donateur
@GertD Jouw eerste vraag begrijp ik niet helemaal:

Kan ik de dynamische pinker activeren terwijl ik deze losmaak?

Zo goed mogelijk antwoord op je andere vragen:

- DRL met wimpers gebeurt hoogstwaarschijnlijk zodra je inschakelt dat de achterlichten mee gaan branden bij alleen DRL, zie ook het eerdere antwoord van @hemi24. Bij mijn vorige O3 gebeurde dat ook.
- Tijden interval van de lane assist kunnen niet worden gewijzigd. Dit is rond de 20 seconden en zit echt hard ingebouwd. Zal iets met wet- en regelgeving te maken hebben, of met aansprakelijkheid. Er circuleren filmpjes op internet van bestuurders die een halve literfles water tussen de spaken van het stuurwiel klemmen en hiermee het systeem voor de gek houden, maar ik zou me daar niet aan wagen.

Van de coderingen zelf heb ik geen verstand, dan verwijs ik je met alle plezier naar goeroe's hier op dit gebied zoals onder andere @Antera en @Rainesh die je hier ongetwijfeld mee kunnen helpen.
 

Smeeuwis

Donateur
Aanvulling, bij teruglezen snap ik je andere vraag nu ook. Ik weet niet of dit kan, zelfde verwijzing als hierboven naar de gekende goeroe's op het gebied van VCDS en OBD11.

Veel succes!
 

Rainesh

Forumguru
- je hebt een 2Q camera, hiervoor is 60sec lane assist in ontwikkeling. Eerste testen worden gevoerd.

- dagrijverlichting met wimpers zou gewoon 16blk en 17tfl moeten zijn met dimbaar de 127

- de dynamische knipperlichten bij Aan / uit zouden eigenlijk al moeten werken. Kijk anders in de adaptatiekanalen van 09. Zoek op Blinken, en dan dynamisch Blinken. Je hebt ZV (of zundung) dynamisch Blinken. Dat even aanzetten.
 

hemi24

Forumguru
Even domme vraag, maar heb je dynamisch wel aan staan in het menu comfortinstellingen onder de wageninstellingen..?

Begroetingslicht en knipperlicht zijn twee aparte instellingen in het menu.
 
Laatst bewerkt:
- je hebt een 2Q camera, hiervoor is 60sec lane assist in ontwikkeling. Eerste testen worden gevoerd.

- dagrijverlichting met wimpers zou gewoon 16blk en 17tfl moeten zijn met dimbaar de 127

- de dynamische knipperlichten bij Aan / uit zouden eigenlijk al moeten werken. Kijk anders in de adaptatiekanalen van 09. Zoek op Blinken, en dan dynamisch Blinken. Je hebt ZV (of zundung) dynamisch Blinken. Dat even aanzetten.
-Bij wie is dit in ontwikkeling? Skoda zelf, gaan zij dit dan ooit kunnen aanpassen?

-Dagrijverlichting ga ik nog eens bekijken in die kanalen. Zelfde voor de pinkers.

...Begroetingslicht en knipperlicht zijn twee aparte instellingen in het menu.
Ik ben zojuist gaan kijken maar kan deze instelling nergens vinden. Ik ga naar wagen en dan rechts onder setup. "Licht" staat dit niet bij, comfortknipperen aan of uit bijvoorbeeld wel. "openen en sluiten" staat hier ook niets van knipperlichten. Eventueel een foto?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De software van vcds of vcp? Ik heb hier sterke intresse in. Bij wie moet ik hiervoor zijn als het zover is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Kijk eens in bericht 26 , volgens mij geb je daar je antwoord.............. :koffie:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan