Lane Assist alleen bij +60kmh was dit al zo?

Mijn Kodiaq (sportline) is afgelopen week bij de dealer geweest voor onderhoudt.

Hierbij werd gezegd dat er ook wat software updates en terugroepacties zijn doorgevoerd. Wat precies was blijkbaar een erg lastige vraag.

Afgelopen week bij file rijden op de snelweg viel het mij op dat lane-assist pas actief wordt bij een snelheid van circa 60 kmh. Kom je daaronder dan schakelt deze weer uit.

Ik heb traval assist en acc erop zitten. Als ik met acc aan rij ( en travel assist) kan lane assist wel werken bij lagere snelheden.

Ik vraag me nu af of dit altijd al zo was dat lane assist uitschakelt als je langzamer dan 60 rijdt, of dat dit door de update komt.

Wat is jullie ervaring hiermee?

En mogelijk dat @Antera dit weet, maar is het ook mogelijk om de lane assist al bij lagere snelheden in te schakelen (via VCDS)? Immers werkt dit wel als ik met Acc en traval assist rij. Dan kan de auto ook met 10 km/h binnen de lijntjes blijven.

Benieuwd naar jullie ervaringen.
 

Rallye

Forumguru
Grappig. De meesten willen het uit en jij wilt het aan. Waarom dan niet gewoon “the whole hog” gaan en travel assist aanzetten?
 

Rallye

Forumguru
Nee, als ik het goed lees gaat bij acc en travel assist de lane assist wel aan bij minder dan 60km/h en zonder niet. TS wil de lane assist (dus zonder acc en travel assist) ook aan bij minder dan 60.
 

MacRembrandt

Forumguru
Al die termen is wat verwarrend. Maar volgens mij is die lane-assist onder 60 deel van die travel assist.
Want ook als ik ACC gebruik heb ik geen lane-assist onder 60km/h (en ik heb geen travel assist).

Kortom: wat je nu hebt lijkt me de standaard instelling met travel assist.
 
Ja klopt alle termen maken het inderdaad wat lastig uitleggen.

Ik heb inderdaad travel assist. Als ik mijn acc op 30 kmh heb staan blijft de auto ook mooi binnen de lijntjes.

Wat ik dus zou willen is dat zonder dat ik acc aan heb staan de auto ook bij 30 kmh mooi in de lijntjes blijft
 

Antera

Donateur
@Marsmuziek Lane assist is altijd vanaf 65km.h actief mits je een travel assist knopje hebt dan werkt Lane assist samen met de ACC vanaf 0 km/h. Lane assist alleen vanaf 0 km/h is niet mogelijk
 

Berghuis

Donateur
Misschien dat het bij de Kodiaq anders werkt, maar bij de 2 voorloop Octavia’s en huidige RS werkt de lane assist vanaf 60km/h, niet 65km/h. Minimum snelheid van de ACC is 20km/h. Bij inschakelen onder de 20km/h gaat die standaard naar 20km/h.
 

Smeeuwis

Donateur
@Berghuis De Kodiaq van TS is iets ouder qua techniek en electronica / besturing dan jouw O4. De nieuwe Kodiaq die nu uit komt, staat net als jouw O4 op het MQB-EVO platform, de uitgaande deelt het MQB platform met onder andere de O3 en Sup3. Dit platform is in basis eigenlijk al minstens 12 jaar oud. Ook daarbinnen zijn verschillende varianten met afwijkende details:


Dit brengt ongetwijfeld ook dit soort verschillen met zich mee. Je kan dus niet zomaar alles 1-op-1 gelijk stellen qua werking.
 

Berghuis

Donateur
@Smeeuwis daarom begon ik ook al met dat het misschien anders werkte. Ik heb wel een keer een Kodiaq uit 2023 als leenauto meegehad, had de indruk dat het daar hetzelfde werkte, maar weer dat niet meer zeker.
 
Bovenaan Onderaan